Konfigurationstips för Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-03 10:38

Det är snart dags att köpa en Mac Pro som jag kommer att använda Final Cut Studio på. Det gäller redigering av Full-HD video (DVCPRO-HD) och jag undrar om någon har bättre koll på vad som kan vara en bra konfigurering av datorn?
Processor?
Minne?
RAID?
Grafikkort?

Tack för hjälpen!

Budget?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-03 12:41

Max 50 + moms. Jag är ute efter något där redigeringen flyter på relativt smidigt, men det behöver inte vara absolut snabbaste. Är det däremot stor prestandaskillnad om man exempelvis kör med raidade hårddiskar och att den prestandan är värd att satsa på så kan man ju överväga att investera lite extra. Eller om det rör sig om 8 GB minne istället för 4 eller vad det nu kan vara.

När det gäller minnet har jag t.ex hört någonstans att man bör ha minst 1 GB minne per processorkärna för att verkligen kunna utnyttja dess fulla kapacitet. Sen har jag hört att det inte är alla program som kan utnyttja flera kärnor.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-03 12:49

Har gjort en konfiguration enligt bilden här, 31.000 + moms. Med 4 GB minne blir det 7.000 billigare. Med den här konfigurationen har jag tänkt köra med externa hårddiskar.

Behövs det inte snabba diskar om man ska redigera HD?

Hur mycket lagringsyta behöver du?

Vi ska köpa ett sånt här inom kort:
AMUG HighPoint RocketRAID 3522 PCIe SATA RAID 6 Controller Review

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-03 13:22

I dagsläget behövs nog max 500 GB för själva arbetsflödet. Det färdiga materialet kan ju lagras (arkiveras) på valfri extern hårddisk. Annars kan man ju lägga till en 500 GB till och ett RAID-kort för en 7.000 kr till, men jag vet som sagt inte om det verkligen behövs. Därför jag försöker höra om någon har någon erfarenhet av det här.

Tidigare har jag klippt HD-material på min macbook, vilket har fungerat bra om man bortser från långa väntetider för renderingar och komprimeringar. Däremot har jag aldrig använt den till krävande bildbehandlingar med avancerade filter så jag vet inte riktigt vad som gäller på den punkten. Men påverkar hårddiskarnas snabbhet prestandan mer, mindre eller lika mycket som exempelvis processor och minne? Jag syftar då främst på renderingar och komprimeringar.

1
Bevaka tråden