Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död powermac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en Powermac G5 dubbel 2,3 GHz med 4,5 GB ram med 2 hårddiskar och leopard i. Den har varit urdragen ur väggen en vecka då vi varit bortresta, den funkade som den skulle när vi kom hem. Min sambo fick idag en badboll vid en enkel sökning på google och lämnade datorn, när vi gick in i det rummet en stund senare så stod den med full fart på fläktarna. Jag stänger av den med startknappen men symbolen för att den inte hittar något system dyker upp. Jag startar istället om den 2 gånger med leopardskiva, men disken men systemet på dyker inte ens upp i systemverktyget.
Har jag fått min livs första ordentliga hårddiskkrasch? Har gjort det som troligen inte hjälper nämligen nollställt parameterminnet och sånt. Men disken dyker inte upp. Kan jag testa något mer?

Martin

Senast redigerat 2008-07-01 23:05

Första jag skulle granska är om det varit läckage i kylsystemet. Öppna datorn och kolla runt om du ser kristalliserad kylvätska.

Kylvätska? var då? Har aldrig hört talas om det, det är inte en av dom vätskekylda macarna. Dessutom funkar ju den andra disken och datorn startar och funkar som den ska med leopardskivan.

Senast redigerat 2008-07-01 22:50

Den dubbla 2.3'an har inte vätskekylning. Har en själv så jag borde veta

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-07-01 23:52

Kan vara så att nåt RAM-minne är paj. Hade själv samma problem med min 1.8 dubbelpropp att fläktarna gick på högvarv så fort jag startade maskin. Bytte ut minnet efter lite felsökande vilket av de 4 det var...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-02 07:52
Ursprungligen av Peppe:

Kan vara så att nåt RAM-minne är paj. Hade själv samma problem med min 1.8 dubbelpropp att fläktarna gick på högvarv så fort jag startade maskin. Bytte ut minnet efter lite felsökande vilket av de 4 det var...

Men om ramet var pajj skulle hårddisken visas.

Problemet ligger i hårddisken mest troligtvis. Mindre sannolikt men ändå möjligt är kabeln och sist men inte minst kontrollerkortet.
Men med stört sannolikhet är det hårddisken som bara stendött.

Men då borde väl inte datorn funka perfekt med start från leopardskivan? Ram-minnet borde ju trassla då med, eller tänker jag fel? Förstår inte heller hur en hårddisk kan försvinna från skivverktyget på grund av felaktigt ram-minne, är det möjligt? Varför försvinner inte båda i så fall?

Det mest troliga är att hårddisken rasat så klart. Tyvärr. Symptomen du beskriver stämmer exakt.

Bara att hoppas att den klassiska frasen från "sjöväderrapporten" i TVs Anslagstavlan inte dyker upp i huvudet - "men det var någonting vi hade glömt..."

Ok, fixar en ny disk idag och hoppas imemachine gjort sitt jobb som den ska.........
Har tagit ur kablarna idag och satt i dom igen i fall något hänt där, men det hjälpte inte. Ingen disk visas förutom disk nummer 2.

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden