Tips, MacMini eller Apple Tv?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har bestämt mig för att antingen köpa en MacMini eller Apple Tv.

Vad skulle ni välja?
Tacksam för tips.

Johnie

Jag skulle köpa en Mac Mini. Men sålänge du inte berättar lite vad du tänkt använda den till lär du knappast få några vettiga svar

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-01 15:45

Minin har fler möjligheter tycker jag så den hade jag satsat på. Tror också det finns en del trådar om detta så sök en del om du vill ha mer information.

Jag vill kunna se på filmer trådlöst och kunna lyssna på musik. Jag lästa att man kunde istället för att köpa en helt ny och större hårddisk till A Tv så kan man via nätet hämta filmerna från Airport Extreme.
Vill kunna surva lite enkelt, och det går att köra OS på ATV.

Går det att köra digitalTv på ATV?

Jag köpte en xbox360 istället: Spelar musik och film trådlöst, men är även en mkt trevlig spelmaskin

Men nu ska vi se.
Du behöver inget OS på ATV för att surfa. Det räcker att det är patchat och att du installerar appen Couch Surfer (läs mer: http://www.appletvhacks.net/category/software/).

Men vad menar du med digitalTv på ATV?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag köpte en xbox360 istället: Spelar musik och film trådlöst, men är även en mkt trevlig spelmaskin

Men nu ska vi se.
Du behöver inget OS på ATV för att surfa. Det räcker att det är patchat och att du installerar appen Couch Surfer (läs mer: http://www.appletvhacks.net/category/software/).

Men vad menar du med digitalTv på ATV?

Jag kör en AppleTV, och det bästa med den är att den är helt tyst (till skillnad från PS3 och framförallt Xbox360)!

Det finns ett hack att få in EyeTV 2 på den, men det verkar bökigt och osäkert. Det jag gör är att jag har en mottagare och EyeTV på min iMac. Jag sätter upp scheman och spelar in allt jag vill se (smart playlists i EyeTV är helt underbara). Datorn går ur vila automatiskt, spelar in, exporterar till iTunes och kopierar över till AppleTVn utan att jag behöver röra ett finger. Numera har jag alltid mina program som jag vill se på AppleTVn någon timma efter att de har visats på AppleTVn och jag behövver inte följa någon attans TV-tablå!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-02 11:19
Ursprungligen av phindus:

Jag kör en AppleTV, och det bästa med den är att den är helt tyst (till skillnad från PS3 och framförallt Xbox360)!

Men den klarar inte Halo 3 till skillnad från en 360

Ursprungligen av phindus:

Det finns ett hack att få in EyeTV 2 på den, men det verkar bökigt och osäkert. Det jag gör är att jag har en mottagare och EyeTV på min iMac. Jag sätter upp scheman och spelar in allt jag vill se (smart playlists i EyeTV är helt underbara). Datorn går ur vila automatiskt, spelar in, exporterar till iTunes och kopierar över till AppleTVn utan att jag behöver röra ett finger. Numera har jag alltid mina program som jag vill se på AppleTVn någon timma efter att de har visats på AppleTVn och jag behövver inte följa någon attans TV-tablå!

Det är jättesmidigt ja, det håller jag med om. Jag har också varit inne på en Tv, men med tanke på att jag ändå ville ha en spelmaskin så nöjer jag mig med den lösningen jag har nu (som snart är komplett, inväntar bara min AirPort Extreme nu så att jag kan dela externa hårddiskar över nätverket).

Vill man inte spela spel på maskinen och inte behöver mer än Front/Back Row + att kunna surfa så är ju Tv billig och funktionell för ändamålet.

Det är jättesmidigt ja, det håller jag med om. Jag har också varit inne på en Tv, men med tanke på att jag ändå ville ha en spelmaskin så nöjer jag mig med den lösningen jag har nu (som snart är komplett, inväntar bara min AirPort Extreme nu så att jag kan dela externa hårddiskar över nätverket).

Vill man inte spela spel på maskinen och inte behöver mer än Front/Back Row + att kunna surfa så är ju Tv billig och funktionell för ändamålet.

Skall tilläggas att jag har en PS3 också (för BD och spel), men jag tyckte inte att Medialink/Connect360 fungerade på ett tillfredsställande sätt, plus att jag gärna hyr lite filmer i HD via AppleTVn, samt att avskyr fläktljud.

Kör Xbox 360 här med. Funkar mycket bra med Connect360.

Köpte en ATV för att den är snyggast...fruktansvärt snygg. Dessutom funkar den så klockrent och snart kan man hyra filmer även i Sverige.
Jag tankar inte ner divX-filmer från nätet - gjorde jag det så skulle jag inte köpa en ATV.

Varken Xbox 360 eller Apple TVn stödjer MVK filer (ett vanligt kodec för HD material), vilket gör båda enheterna lite mindre ovärderliga om man äger en HD-TV/projektor.

Jag skulle rekommendera en Mac Mini eller en Popcorn Hour.

Ursprungligen av snouser:

Varken Xbox 360 eller Apple TVn stödjer MVK filer (ett vanligt kodec för HD material), vilket gör båda enheterna lite mindre ovärderliga om man äger en HD-TV/projektor.

Det är väl bara att rippa materialet till det formatet man vill ha. Men visst, vill man ha mer kraft så är macminin bättre.

Ursprungligen av snouser:

MKV är ingen codec, utan en container.

Matroska/MKV

Köp en Mac mini och kör Xbox Media Center till den.
360 suger för ändamålen att titta på film med..

Jag har en Mac Mini kopplad till min TV och ljudanläggning. Det fungerar hur bra som helst! Mac Mini:n är tillräkligt flexibel till vad du vill göra. Mac Mini, trådlöst tangentbord, trådlös mus, Eye TV och självklart har du även tillgång till musik och filmer via trådlösa nätverket.

Apple TV:n är för begränsad. Enda fördelen med Apple TV är att den har HDMI som inkluderar ljud och bild när Mac Mini kräver en DVI->HDMI för bilden och en optisk kabel för ljudet.

Så här ser det ut:

Senast redigerat 2008-07-03 05:32
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-03 10:00

Jag har redan valt - Mac Mini. Den är mer flexibel, kan användas även för andra uppgifter och den kan enkelt byggas ut.

Jag har en Mac Mini i vardagsrummet och en TV i sovrummet. Har inte patchat den ännnu. Jag tänkte köra MediaCloud på den så att den hittar mina filmer som delas ut via UPnP.

Det går ju också att installera BackRow (eller vad det nu heter) på en Mac Mini.

Då får man samma gränssnitt och funktioner som på TV, men kan förstås också köra vanliga program om man behöver.

Passar på att ta en amatörfråga i den här tråden.
Jag har aldrig haft nån dator kopplad till min tv, så jag vet lite om det.. Som den hockeynörd jag är hade jag önskat att ESPN360 Europe: Watch Live American Sports Video Action Online - including the College Bowl Season, NHL and College Basketball hade fungerat med en mac, men det gör det inte vad jag förstår.. Inte ska jag behöva köpa en pc o koppla till tv:n för att kunna få se bra hockey? Ursäktar om det är lite offtopic men jag uppskattar hjälp.

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-21 19:55
Ursprungligen av wildcard:

Jag har aldrig haft nån dator kopplad till min tv, så jag vet lite om det.. Som den hockeynörd jag är hade jag önskat att ESPN360 Europe: Watch Live American Sports Video Action Online - including the College Bowl Season, NHL and College Basketball hade fungerat med en mac, men det gör det inte vad jag förstår.. Inte ska jag behöva köpa en pc o koppla till tv:n för att kunna få se bra hockey? Ursäktar om det är lite offtopic men jag uppskattar hjälp.

Funkar det på windows så kan du ju ha en mac mini med windows på

Ursprungligen av jnx:

Funkar det på windows så kan du ju ha en mac mini med windows på

Ja men det tar emot. Fungerar det inte med en mac kan det va..

Ursprungligen av wildcard:

Med risk för OT men, jag köpte lite matcher nu i NHL slutspelet, och jag testade att koppla till min tv, men kvaliten var sisådär fast jag har 25/10 bredband. Så jag kolla på datorskärmen istället! (På en MBP med VmWare/XP installerat..

To access live premium content that is DRM-protected you must have:

Operating System:Microsoft Windows XP or Vista (Apple Mac is not supported)
Browsers: Microsoft Internet Explorer 6.0 or above
Media Player: Microsoft Windows Media Player 10 or 11
Connection Speed: At least 1000 Kbps

Ni som har valt AppleTV:
- Har ni modifierat dem för att kunna spela andra format än de som stöds från början?
- Hur har ni gjort och har det varit svårt?
- Har ni modifierat dem för att nå material på NAS-diskar?

Sitter själv och funderar på eventuellt köp...

Ni som har valt AppleTV:
- Har ni modifierat dem för att kunna spela andra format än de som stöds från början?

Nej, - , Nej :).

Har inget behov av det.

Ni som har valt AppleTV:

1. Ja. Lagt in Perian och Flip4Mac.

2. Skapat en patchstick av ett USB-minne, petat in den i USB-porten och startat om ATV:n i "recovery mode". Det är ganska lätt om man har en maskin som kör 10.4.9 eftersom det är mest likt OS:et som ATV:n kör. Från Leopard är det lite mer pill men egentligen inte jättesvårt det heller.

3. Nej, men det går att ordna med antingen ATVFiles eller NitoTV.

En liten uppdatering: Har skaffat en Mac Mini nu, den är så fin;) Problemet är bara att jag får inte får fram bilden på tvn, vad är det för fel? Kan det vara för att jag kör med PCkabel och inte DVI?

Har du DVI på TVn då? Prova DVI-HDMI eller DVI-S-video/komposit!!

Har du DVI på TVn då? Prova DVI-HDMI eller DVI-S-video/komposit!!

Tänkte skaffa en DVI, tack för tipset:)

Bevaka tråden