Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matlab r2008a + Leopard = Dålig prestanda

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 10:17

Jag har nyligen gått tillbaka till 10.4 bl.a. för att matlab (r2008a) var otroligt långsamt under Leopard. Det var dels ett IDE-problem som bara gav upphov till lång responstid (löstes genom att gå tillbaka till att använda Quartz igen). Det andra problemet är dock att alla aritmetiska operationer tar otroligt lång tid (en källa på nätet uppgav att en given operation tog 2-3 ggr längre tid på en mac pro quad än på en ~2GHz bärbar windowsmaskin). Är det någon här som hittat en lösning på det problemet? Nån som vet om mathworks jobbar på det eller om felet ligger hos Leopard? Löstes det kanske rent ut av med 10.5.4?
Är det kanske till och med så att det bara är på vissa installationer av 10.5 som prestandabuggen finns (en ominstallation löser problemet)?
Nån som kan berätta om egna erfarenheter?
Hjälp uppskattas!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-01 12:32

Det bästa sättet att få reda på om MathWorks jobbar på problemet är nog att fråga dem, och bifoga en nogrann buggrapport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 11:11

Kan bara svara mig själv och säga att supporten på MathWorks inte tyckte att det gick att jämföra Matlab på olika OS och att multicorestödet bara kommer till nytta vid matrisoperationer. Sedan har matlab inte stöd för grafikmotorn i Leopard så det måste använda java för all grafik, vilket slöar ned ännu mer.
Jag tyckte inte jag fick helt svar på min fråga men det var allt de kunde säga.

Edit: Jag tycker alltså inte att informationen räcker för att förklara den stora prestandaförlusten jag upplevt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 11:18

Vad har du för dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 14:29

Trineo: MBP 15" C2D 2.33

gabriela: Jag kan inte det här så noga men jag du har nog rätt eftersom en dellösning är att låta Matlab använda Tigers Java UI motor:
MatlabCentral - 2007b and Leopard (Intel)
Det kan väl dock knappast förklara varför själva beräkningarna går så långsamt. Jag menar, gränssnittets fördröjning borde vara väl rätt oberoende av vilka beräkningar som sker. Jag har märkt att program körs under Leopard tar bra mycket längre tid än 2 sekunder. Vad menar du med att stänga av JVM förresten? Kan man göra det? Alltså, krävs inte något jvm för att den ska visa någonting över huvud taget? Det är alltså också ALLT som visas som går långsammare. T.ex. när man bara skriver x=1 så visas inte tilldelningen förrän efter några sekunder.
Jag har gått tillbaka till Tiger nu så jag kan inte testa så enkelt.

headlessmike: Jaa, kanske det har med x11 att göra men har inte även det bara med interfacet att göra? Dvs, fördröjningen borde vara rätt oberoende av komplexiteten hos beräkningarna? Sedan kan jag väl alltid dual-boota 10.4 och 10.5 och köra matlab och hd-filmer i 10.4 och resten i 10.5.

vad jag förstår är java med leopard lite 'trassligt' - hur går det med jvm avslaget?

Jag har haft samma problem (med en äldre version av Matlab, i tidigare versioner av Leopard), men som fattig student har jag bara en iBook G4 som inte är världens snabbaste dator. För min del verkar problemet ligga i att behöva köra X11, alla program som körs i X11 på min dator blir otroligt sega, vet inte vad det beror på. Jag har gått över till att använda Comsol MultiPhysics som flyter på fint på min dator.

det låter som du får extrema prestandaproblem med själva desktopen, jag tänkte att det var främst beräkningsprestandan som haltade...

jag brukar köra matlab via terminalen ('-nodesktop').
annars kör man utan java med:

$ /Applications/MATLAB/bin/matlab -nojvm

man kan plotta osv, men alla(?) GUI-verktyg fungerar ej.

dessutom märkte jag att jag redan hade 'hackat' java.opts med
"-Dapple.awt.graphics.UseQuartz=true" och glömt bort det...
med det hacket är desktopen hyffsat kvickt på min burk. (mac os x 10.5.4 och matlab R2007b)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 16:45

Jo, även det har du rätt i. Jag har prestandaproblem med både desktopen och beräkningarna, jämfört med Matlab under både XP och Tiger. Använder man t.ex. TextEdit för att skapa/redigera m-filer om man kör Matlab från terminalen? Vad har du för dator förresten?
Bench returnerade följande värden:
Med GUI: 0.1275 0.3386 0.3334 0.4217 1.2229 1.2219
Utan GUI: 0.1259 0.3361 0.3340 0.4116 0.4485 0.0092
Hoppas du har en jämförbar maskin nu då. Fast nu var det ju r2008a jag använde. Det borde väl snarast vara något mer optimerat än r2007b.

jag kör r2007b på en [email protected].

med quartz-hacket får jag:
0.1441 0.4044 0.2706 1.0869 0.7632 1.3936
och utan:
0.1411 0.3261 0.2689 1.0336 0.9688 1.6830

inte vansinnigt stor skillnad, men desktopen känns mer responsiv med hacket påslaget. (men inte så farligt seg utan heller iofs...)

jag använder även xquartz.
kan det ha med saken att göra kanske...?

1
Bevaka tråden