Köpa begagnad PowerBook eller ny MacBook?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-29 23:45

Tjena!

Jag satt och tänkte lite, gör man ett riktigt pissköp om man köper en Powerbook G4 (se länk här), jämfört med en macbook 2,1 C2D.

Finns det några tabeller, eller vet någon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 23:47

Powerbook är en mer välbyggd dator, men med något sämre prestanda. Jag skulle köpa Powerbooken, men jag tcker att dom är snyggare så jag kan vara fel person att svara

Den va dyr!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-30 07:54

Man kan notera att han utan högre pris erbjuder ett nyare O/S. Eller är det frågan om misstänkt piratkopiering? (Lite konspiratoriska tankar så här på morgonkvisten...)

Flyttade tråden till "Köpa Mac & Köptips"

Ändrade rubriken från "Bara en enkel fråga". Försök sätta rubriker som berättar vad tråden handlar om.

/Mod

Prisskillnaden är för liten jämfört med en ny MacBook. Jag hade valt MacBooken.

G4 är gammalt idag. Men om DVD-brännare, FireWire800 och aluminiumskal är jätteviktigt för dig, så kanske PowerBooken kan vara intressant... men pruta ordentligt i så fall.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-30 08:17

Sålde en likadan PB för halva priset. Det är en gammal dator vars prestanda inte på något sätt kan mäta sig med dagens MacBook.

Köp en MacBook, tryck i 4 GB minne och du har en bra, kraftfull, billig bärbar dator som dessutom vid behov kan köra "alternativt" operativsystem...

Ursprungligen av Zofo:

Sålde en likadan PB för halva priset. Det är en gammal dator vars prestanda inte på något sätt kan mäta sig med dagens MacBook.

Köp en MacBook, tryck i 4 GB minne och du har en bra, kraftfull, billig bärbar dator som dessutom vid behov kan köra "alternativt" operativsystem...

Precis. MacBooken är (speciellt med 4gb ram) en väldigt kompetent bärbar dator, som inte mäter sig med MacBook Pro såklart, men som är betydligt snabbare och vaknare än en PowerBook.

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-06-30 09:53

Macbooken kommer ju dessutom ha ett längre liv med tanke på att nästa OS X (Snow Leopard) inte har kod för PPC.

MacBook skulle jag ha valt i det läget.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-01 13:20

Gårdagens teknik till dagens priser? Skulle inte tro det, köp en macbook istället.

MVH
Glad powerbookägare

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-01 13:39

Widescreen är också något du får i Macbooken, tycker du ska köra på den.

Ursprungligen av Laleh:

Widescreen är också något du får i Macbooken, tycker du ska köra på den.

PowerBooken har också widescreen.

Det är faktiskt lite högre upplösning på PowerBooken (1280x854 mot 1280x800), så det blir faktiskt fördel PowerBook i den matchen. Och skärmen är ju dessutom större (15 tum mot 13,3).

Men min åsikt är fortfarande: Köp MacBook.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-01 15:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

PowerBooken har också widescreen.

Det är faktiskt lite högre upplösning på PowerBooken (1280x854 mot 1280x800), så det blir fördel PowerBook i den matchen.

Jaha, min brossa hade en PowerBook 12, hade för mig att den inte var widescreen, men där ser man.

My bad

Ursprungligen av Laleh:

Jaha, min brossa hade en PowerBook 12, hade för mig att den inte var widescreen, men där ser man.

My bad

Ja, det stämmer att 12-tummaren inte hade widescreen, men detta handlar om en 15-tums PowerBook.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-01 15:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det stämmer att 12-tummaren inte hade widescreen, men detta handlar om en 15-tums PowerBook.

Tack för upplysningen

Om du skulle bestämma dig för en PowerBook så går det ju att hitta till humanare priser än 8500 kr. Jag kan t.ex. tänka mig att sälja min gamla PB 15" 1,5GHz (identisk konfiguration vad jag kan se) för 6500 kr eller där omkring. Men då är det förstås helt utan bucklor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 14:08

Jag säljer min 1.5 för 5000 till en polare imorrn. Så det är ett jävla överpris där på den annonsen :/

1
Bevaka tråden