Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt som få+ falerande filkopiering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Sökte bland massa "paj hårddisk"-trådar men hittade inget om detta... och det är inte ens säkert att hårddisken är paj.
iaf, min penryn mbp har varit rätt trött några dagar nu och idag har det gått så långt att så fort när jag gör någonting i några minuter så dyker badbollen upp i all evighet och jag kan inte göra nåt.

symptom:
Lång uppstart (3-4 min)

Kan inte kopiera stora filer till externa hårddiskar eller nätverksplatser (kopieringen avbryts efter ett tag och det står att det inte går att kopiera, följt av badbollar och rivet hår). Detta innebär att jag inte kan kopiera mina senaste foton som inte blivit time-machinade än.. Håller på att bränna två GB just nu, har hittils tagit två timmar (sjukt långsamt).

riktig seg multi-tasking. filmer hackar
men jag kan bläddra runt i mappar och sånt...

Kan det vara några korrupta filer eller något som orsakar sådant här, eller är det ett tecken på att hårddisken brakar ihop? Det senare vore rätt trist...
Har provat att reparera rättigheter osv men det verkade inte gå så bra.
men jag menar, datorn är ju igång liksom och jag kan surfa lite smått osv.

kanske kan bero på att jag kompilerat wine, lekt med macports eller diverse grejs som pajat något bibliotek eller filstruktur..

Några ideer?

Detta steg ska jag ta nu:
Formatera datorn och strunta i time machine-återställning.

I mina öron så låter det som att hårddisken mår dåligt (rent fysiskt). Jag känner igen det där fenomenet från ett par MacBook's med trasiga hårddiskar.
Om du nu ändå ska formatera datorn så kan du välja att skriva nollor över hela hårddisken (istället för snabbformatering). Om det uppstår problem under formateringen så är det garanterat hårddisken som mår dåligt (fysiskt).

Ursprungligen av Martin Pettersson:

I mina öron så låter det som att hårddisken mår dåligt (rent fysiskt). Jag känner igen det där fenomenet från ett par MacBook's med trasiga hårddiskar.
Om du nu ändå ska formatera datorn så kan du välja att skriva nollor över hela hårddisken (istället för snabbformatering). Om det uppstår problem under formateringen så är det garanterat hårddisken som mår dåligt (fysiskt).

Låter som en smart plan. Jag gör det, tack!

Hade felet legat i internminne hade du nog fått Kernel Panics ist.

Kör Petterssons "nollor" först. Är det ok så kör HardWare Test.

Ursprungligen av Goflorp:

Hade felet legat i internminne hade du nog fått Kernel Panics ist.

Kör Petterssons "nollor" först. Är det ok så kör HardWare Test.

oj, glömde nämna det. Körde faktiskt ett utökat test (tog över en timme), och det gick utan problem :/ Litar inte helt på det dock.
Ska köra nollor, har precis startat från skivan.
Undrar hur lång tid det borde ta att skriva över allt..Hoppas verkligen inte disken är dålig rent fysiskt... Vore lite drygt ^^ Disken på min förra macbook dog också en gång, fast då hörde man det rätt tydligt

Så, nu är den överskriven med nollor och formaterad utan problem och installationen av leopard är igång. Håller andan.
*skeptisk*

edit:
överskrivning med nollor tog ca. en timme för 180 GB-disk.. har aldrig gjort det förut så kan inte jämföra med något.

Skriver detta från macbook pron, som nu kopierar långa filer mellan extern och intern hårddisk, och surfar samtidigt. Utan badbollar.
Kommer vara på min vakt inom de närmsta dagarna!
Annars kan tråden dö ut och endast finnas kvar ifall någon annan skulle ha samma fråga
Nu struntar jag i att återställa alla inställningar och sånt från TM.
Tack för råden osv!

Skönt att det löste sig!

Så, nu är nog min värsta mardröm kanske verklighet.
Efter att i ett antal timmar ha testat den genom att kopiera stora filer hit och dit utan problem (allt gick superfort osv), bestämde jag mig för att snabbt göra om min TM-backup eftersom den förra innehöll en massa skräp.
och vad händer... Jo nu beter den sig som förut igen. Bra tillfälle liksom.
Allting står i princip still och det tar evigheter att kopiera saker, när det ens går.
Har jag riktigt otur nu så kommer min data gå förlorad...

Blir till att lämna in skiten imorgon, borde vara hårddisken som är sönder och inget annat.
Frågan är vad jag ska säga till dem för att de ska kunna hitta samma fel.. De får väl sitta och prova den i verkstan eller så...

*ledsen*

Sitter just nu och försöker kopiera det viktigaste jag har, men är det för många filer eller så så brakar det ihop. Nån MB här och där.. Tar lång tid..

En annan plan är:
kopiera sketviktiga dokument och sånt till den externa, sedan köpa en massa dual layer DVD och bränna ut hela disken. Vilket kommer ta sisådär 80h om det går som förut..... Shit.

eller prova kopiera saker från hårddisken när jag sitter i ubuntu live, då blir iaf hårddisken ledig från att OS:et skriver filer kanske eller nåt, plus att allt laddas från skivan istället för hårddisken.... Kanske.
desperat

Någon som vet hur man kopierar hårddisken block för block istället btw?

Senast redigerat 2008-06-30 19:22

Har själv haft stora problem med AirPort mellan en MacBook och en Mac mini med AFP-anslutning sinsemellan. Detta avhjälptes dock när 10.5.3 dök upp. Symtomen är att filkopieringar till en början rinner på som de ska, men börjar efter 10-70 MB att näst intill stanna.
Kolla så att det inte är detta som är problemet innan du lämnar in den någonstans. Om så är fallet så finns lite småtrix jag själv använda för att komma runt problemet. Ska se om jag hittar länkarna.

Ursprungligen av Christofer:

Har själv haft stora problem med AirPort mellan en MacBook och en Mac mini med AFP-anslutning sinsemellan. Detta avhjälptes dock när 10.5.3 dök upp. Symtomen är att filkopieringar till en början rinner på som de ska, men börjar efter 10-70 MB att näst intill stanna.
Kolla så att det inte är detta som är problemet innan du lämnar in den någonstans. Om så är fallet så finns lite småtrix jag själv använda för att komma runt problemet. Ska se om jag hittar länkarna.

Fast det filkopiering gäller tillexterna diskar med USB också, och bara att använda datorn just nu är otroligt segt. Ca. fem minuter att boota och fyra för att logga in :/
Och det är på en nyformaterad (dock uppdaterad) dator.
Tack för råden dock, är tacksam för så många som möjligt

Fast imorgon lämnar jag in den på Janssondata här i Helsingborg, tillsammans med en lista på symptom. de har alltid varit super på att fixa, t.ex. när min förra macbook behövde nytt logikkort osv.. Så får jag den fixad oavsett vad det är (men det känns som att det är hårddisken).

edit:
Vore ju jäkligt fint om det är nåt fel på logikkortet ellern åt, då har jag ju all data kvar...

1
Bevaka tråden