Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklick skydda bilder.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-28 14:44

Någon som vet om man kan högerklick skydda bilder på ett smidigt sätt?

Välkommen till 99.se Maclars!

Hur menar du skydda? Om du lägger lite tid på din fråga är det förstås lättare att hjälpa till.

Beroende på vad du menar kanske denna tråd är av intresse?

http://www.99.se/apple-programvara/243321-aldrig-provat-automator-h-r-r-ett-exempel-introduktion.html

(Du ser där hur du med Automator kan spara ett antal åtgärder som ett arbetsflöde/workflow och sedan kan du högerklicka på ett objekt i Finder och tillämpa ditt arbetsflöde/workflow på dessa).

Tror han menar hur man gör så att bilderna inte går att "spara som" med ett högerklick när man surfar.

Går att göra med javascript har jag för mig men stänger man av javascript i webbläsarn fungerar ju inte skyddet längre... Så speciellt säkert är det inte. Kanske finns nåt bättre sätt?

Det enda som kommer i närheten av att hjälpa, det är att göra ett enkelt Flashgalleri och i Flashkoden ta bort möjlighteten att öppna bilden i ett separat fönster med högerklick. Sen återstår bara skärmdump (eller avancerad cacheletning) för tilltänkta bildnorpare.

Här är en enkel, gratis Flashgallerimall. Det står i dokumentationen hur man säkrar resultatet för högerklick.

SimpleViewer Download

Johan S: Ah, ok, då förstår jag. Kunde kanske listat ut det utifrån vilket forum det låg i men... Som man frågar får man svar förstås..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 13:56

Tämligen meningslöst skydd (enligt min mening) - då kan snabbt och enkelt göra en skärmdump oavsett vilket och som alla vet är det enkelt med en Mac. Vill du inte att andra ska kunna kopiera dina bilder - publicera dem inte på nätet eller använd så kallad vattenstämpling.

Ja, här har vi en som gjort skärmdumpar av bra bilder som man inte kunnat spara. Gär hur bra som helst och eftersom jag bara använt bilderna för privat bruk så känner jag mig inte alltför skyldig.

1
Bevaka tråden