Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2017-05-08 20:56

Måste säga att denna maskin klår dom flesta NAS:ar prestandamässigt i samma prisklass.
Den klarar av fyra transcodade streamar i HEVC utan att gå på knäna.
Satte i en SSD som cache också och det kanske hjälper till

  • Medlem
  • 2017-06-29 13:02

Jag måste fråga en sak angående Photo Station i DSM 6.1.2 och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag och sambon har lessnat totalt på Apples "Bilder". Synkningen mellan våra enheter har sällan eller aldrig fungerat som den ska och sambon har fått återkommande dubbletter av sina bilder. Nyligen införskaffade vi en ny Synology och tanken var att prova att använda Photo-station istället och se hur det fungerar.
Jag lyckades skapa ett album som fungerade bra och jag kom även åt bilderna utanför hemmet. Men någonting hände när jag aktiverade Personal Photo Station. Bilderna har vi importerat till NAS/ueser/home/photo. (där dem ska ligga) Kikar jag i den mappen i Finder så ligger bilderna där. Bilderna syns även om jag loggar in i DSM via Safari och kikar under Photo Station-appen på NASen. Allt ok så lång alltså. Bilderna är även indexerade.

Men när vi försöker komma åt bilderna via DS Photo på vår respektive iPhone (via wifi) så syns inte dessa album som vi ser i DSM-versionen av Photo Station. i iPhone syns inga album alls, och inte heller några bilder.
Jag har kikat på behörigheterna i Photo Station och vi ska både kunna läsa och skriva bilder till NASen.

Hur kan det komma sig att det fungerade utmärkt när vi hade ett arkiv, men slutade fungera när vi aktiverade ett varsitt konto? Inga andra inställningar i NASen har ändrats sedan det fungerade sist.

Edit: Jag gick tillbaka och kör nu endast ett gemensamt Photo Station och delar upp bilderna med olika behörigheter. Nu fungerar allt som det ska igen.

Senast redigerat 2017-06-29 23:01
  • Medlem
  • 2017-07-02 18:23

Behöver er hjälp angående port forwarding till en Synology.
För att komma åt DSM, DS file, DS Photo, DS Audio osv utanför mitt nätverk har jag anslutit NASen till en DNS och sedan öppnat portarna 5001 och 443 för att komma åt ovan nämnda tjänster. I routerna inställningar har jag pekat dessa portöppningar på Synologyns lokala ip-adress.
Kikar jag tex på https://www.grc.com/shieldsup så ser jag att 443 och 5001 mycket riktigt är öppna. Men där finns så klart även en varning om att det är direkt olämpligt att ha port 443 öppen. Nu över till min pinsamma nybörjarfråga:
Betyder detta att tex port 443 är helt öppen i routern, eller är det endast vidarebefodringen till NASen som är öppen? Kan jag känna mig lugn när jag gör bankärenden? Eller måste 443 vara helt stängd för att all trafik genom den porten ska vara säker? Och om port 443 är vidöppen, hur gör man då för att ha en säker anslutning från sitt hemnätverk mot internet med ändå koma åt sin NAS utifrån?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-03 18:15

Du säger att du anslutit till en DNS, är det verkligen det eller möjligen en router/ brandvägg som hanterar DNS för externa adresser?
I din brandvägg borde du kunna se hur dina regler ser ut, min gissning är att du öppnar portarna endast mot en enhet, i detta fall din NAS.

  • Medlem
  • 2017-07-03 20:50
Ursprungligen av mattiL:

Du säger att du anslutit till en DNS, är det verkligen det eller möjligen en router/ brandvägg som hanterar DNS för externa adresser?
I din brandvägg borde du kunna se hur dina regler ser ut, min gissning är att du öppnar portarna endast mot en enhet, i detta fall din NAS.

Den är ansluten till Synologys DDNS, xxx.synology.me. Detta ställer man in i DSM och ser sedan bara till att ha port 443 samt 5001 öppna i routern för att komma åt de tjänster som önskas. Så här har jag ställt in i routern:

Den lokala IP-adressen pekar på NASen. Då uppfattar jag det som att port 443 i routern normalt är stängd, men vid anrop till just NASen så släpps trafiken på nämnda port igenom?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-03 22:09
Ursprungligen av Dalle:

Den är ansluten till Synologys DDNS, xxx.synology.me. Detta ställer man in i DSM och ser sedan bara till att ha port 443 samt 5001 öppna i routern för att komma åt de tjänster som önskas. Så här har jag ställt in i routern:

Den lokala IP-adressen pekar på NASen. Då uppfattar jag det som att port 443 i routern normalt är stängd, men vid anrop till just NASen så släpps trafiken på nämnda port igenom?

Synologys fina program kan konfigurera en massa olika routrar, det ser ut som det gick fint för dig också.
Kolla gärna i din router om det stämmer, hoppas du inte fick något felmeddelande när detta utfördes.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-07-07 11:25
Ursprungligen av Dalle:

Den är ansluten till Synologys DDNS, xxx.synology.me. Detta ställer man in i DSM och ser sedan bara till att ha port 443 samt 5001 öppna i routern för att komma åt de tjänster som önskas. Så här har jag ställt in i routern:

Den lokala IP-adressen pekar på NASen. Då uppfattar jag det som att port 443 i routern normalt är stängd, men vid anrop till just NASen så släpps trafiken på nämnda port igenom?

Nej, det betyder att port 443 är öppen, men att alla inkommande anrop på den porten går till din NAS.

  • Medlem
  • 2017-07-07 13:40
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det betyder att port 443 är öppen, men att alla inkommande anrop på den porten går till din NAS.

Tack.
Hur påverkar det övrig trafik som krypteras mha SSL, tex internetbank och olika betalningsmetoder? Blir den osäker?

Ursprungligen av Dalle:

Tack.
Hur påverkar det övrig trafik som krypteras mha SSL, tex internetbank och olika betalningsmetoder? Blir den osäker?

Nej, det påverkar inget annat.

  • Medlem
  • 2017-07-07 14:26

Ok, låter bra.
Tack till @mattiL @kenjon och @keptang för er hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-10 09:44

Ett tips/alternativ till NAS.
https://www.owcdigital.com/products/drive-doc...
Och två 10GB Seagate ironwolf.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponen...

Vi kör så på kontoret som backup på våra raid5 för fcpx och annat volymkrävande som behöver hög hastighet.
Det är ju klart möjligt att använda en sån lösning i hemmiljö och koppla det till typ Mac Mini, köra MacOs server med Timemachin, och dra igång iTunes och hemmadelning eller annan media server som plex.

Alla nedladdningsmöjligheter till min NAS försvann häromveckan. Kul.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-08-04 20:14

Om någon med NAS från Qnap har missat denna bugg kan det vara värt att kolla upp. Håller själv på att åtgärda den på min NAS i skrivande stund.

https://www.qnap.com/sv-se/technical-advisory...

Ursprungligen av joakimo:

Om någon med NAS från Qnap har missat denna bugg kan det vara värt att kolla upp. Håller själv på att åtgärda den på min NAS i skrivande stund.

https://www.qnap.com/sv-se/technical-advisory...

Det var ju inte precis den mest lättlästa "sökvägen" genom tabellen, fast det kan iofs bero på att jag använder nallen. Har en Ts-451 men vet inte om jag haft någon av de berörda versionerna(kan jag se det ngnstans?), dock är det en ny version ute nu(4.3.3) med inbyggd automatisk Raid-scrub

Senast redigerat 2017-08-04 22:51
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-04 23:02
Ursprungligen av joakimo:

Om någon med NAS från Qnap har missat denna bugg kan det vara värt att kolla upp. Håller själv på att åtgärda den på min NAS i skrivande stund.

https://www.qnap.com/sv-se/technical-advisory...

Tack för infon, synd att QNAP skött det som de gjort. Men de verkar ha lärt sig en läxa.
Ångrar inte för en sekund att jag backar upp mina 4x3TB med en extern USB på 8GB.

Källan till informationen som kom QNAP till godo i vår.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-08-05 00:09

Själv fick jag ett mail från Qnap för ungefär en vecka sedan angående buggen men befann mig då på andra sidan jordklotet. Insåg idag att jag var troligtvis en av de drabbade. Uppgraderade därför Firmware och startade Raid Scrubbing!

Jag har också en TS-451 och uppdaterade den på avstånd härifrån sommarstugan. Men någon RAID scrubbing skall man tydligen inte behöva göra när man använder Qnaps egen raid-lösning? Jag har alltså ingen klassisk RAID 5 el 6 utan kör med deras egen variant som ju inte är beroende av att alla diskar är identiska osv. I vilket fall som helst får jag inte upp ett alternativ att kunna köra denna scrubbing.

Får hålla med om att det inte är direkt pedagogiskt instruerat av Qnap. De borde ju ha med info vad som gäller med deras egen raid-variant. Eller hur? Det måste ju vara default för de flesta som i likhet med mig bara klickar ok och väntar mig att det "just works"...

Tillägg: NASen rullar just nu på Firmware version 4.3.3.0262 Build 20170727

Nas har funnits länge märker jag...

Om man ska köpa en Nas då ska man köpa en Nas med två hårddiskar. Då har man backup om hårddisken i nasen skulle gå sönder vilket den kommer att göra förr eller senare...

Man bör stänga av den när det åskar och om man åker bort en längre period. Man vet ju inte när det börjar åska när man är borta...

Om det börjar åska och nasen är på så kan den gå sönder... Om man har en tvättmaskin hemma på samma sida i lägenheten som nasen står på så bör man stänga av nasen.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-06 01:16
Ursprungligen av Anna Maria:

Nas har funnits länge märker jag...

Om man ska köpa en Nas då ska man köpa en Nas med två hårddiskar. Då har man backup om hårddisken i nasen skulle gå sönder vilket den kommer att göra förr eller senare...

Man bör stänga av den när det åskar och om man åker bort en längre period. Man vet ju inte när det börjar åska när man är borta...

Om det börjar åska och nasen är på så kan den gå sönder... Om man har en tvättmaskin hemma på samma sida i lägenheten som nasen står på så bör man stänga av nasen.
/Maria

Alla diskar går sönder någon gång ja, så det gäller att ta höjd för det.

Om åskan slår ner och Nasen är ansluten till nätverk/el kan den även då pajja. Inte lika troligt men fullt möjligt.

Det sista med tvättmaskinen förstår jag mig inte en skvatt på. Varför trivs inte datorer i samma sida av bostaden som en tvättmaskin?

Ursprungligen av reboot81:

Alla diskar går sönder någon gång ja, så det gäller att ta höjd för det.

Om åskan slår ner och Nasen är ansluten till nätverk/el kan den även då pajja. Inte lika troligt men fullt möjligt.

Det sista med tvättmaskinen förstår jag mig inte en skvatt på. Varför trivs inte datorer i samma sida av bostaden som en tvättmaskin?

När tvättmaskinen börjar centrifugera så blir det vibrationer som kan skada Nasen. Datorn bör man också stänga av.

Vad menar du med att ta höjd ??

/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

När tvättmaskinen börjar centrifugera så blir det vibrationer som kan skada Nasen. Datorn bör man också stänga av.

Vad menar du med att ta höjd ??

/Maria

detta gäller bara om NAS står på eller sidan om en tvättmaskin.

Men varför skulle du ansluta en NAS i tvättstugan?

Man köper diskar till en NAS som räknar med vibrationer.

Vad är annars NAS-diskar och enterprise-diskar till?

Senast redigerat 2017-08-06 18:02
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-06 17:32

Jag skulle nog säga att man bör köpa en NAS med fler än två diskar. Med bara två diskar får du ut 50 % av utrymmet. Med tre diskar, ca 66 %, med fyra diskar 75 %. Så ju fler diskar, desto bättre.
Har man många diskar kan man även sätta upp två diskar som paritetsinfo, så även om två går sönder samtidigt tappar man inga data.

  • Medlem
  • 2017-08-06 18:22
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog säga att man bör köpa en NAS med fler än två diskar. Med bara två diskar får du ut 50 % av utrymmet. Med tre diskar, ca 66 %, med fyra diskar 75 %. Så ju fler diskar, desto bättre.
Har man många diskar kan man även sätta upp två diskar som paritetsinfo, så även om två går sönder samtidigt tappar man inga data.

Allt är relativt behovet. Håller med när det gäller Företagsvärlden där behöver man en rejäl NAS med många diskar eller regelrätt filserver med backup rutiner även offsite. Problemet är ju att när man köper en NAS med flera diskar och den första pajar så bör man ju byta alla på sikt. För privata semesterbilder tycker jag nog backup på NAS utanför huset går före Raid. Det man bör fundera över om olyckan är framme hur lång tid tar det innan man kommer åt informationen

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog säga att man bör köpa en NAS med fler än två diskar. Med bara två diskar får du ut 50 % av utrymmet. Med tre diskar, ca 66 %, med fyra diskar 75 %. Så ju fler diskar, desto bättre.
Har man många diskar kan man även sätta upp två diskar som paritetsinfo, så även om två går sönder samtidigt tappar man inga data.

Får man bara ut 50% av utrymmet med 2 diskar?? Jag trodde att man fick ut 100% med en disk och 200% med två diskar... Men jag hade en 1:a i matte så därför så är det nog fel...
/Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-08-06 19:03
Ursprungligen av Anna Maria:

Får man bara ut 50% av utrymmet med 2 diskar?? Jag trodde att man fick ut 100% med en disk och 200% med två diskar... Men jag hade en 1:a i matte så därför så är det nog fel...
/Maria

Allt beror på vilken RAID du använder. 200% av din diskyta är dock omöjligt att använda oavsett RAID.

  • Medlem
  • 2017-08-06 19:06
Ursprungligen av Anna Maria:

Får man bara ut 50% av utrymmet med 2 diskar?? Jag trodde att man fick ut 100% med en disk och 200% med två diskar... Men jag hade en 1:a i matte så därför så är det nog fel...
/Maria

Det beror helt på hur man vill ha det.
Vi gör ett räkneexempel på en NAS med två hårddiskar på 3TB vardera:
JBOD: totalt 6TB utrymme, ingen säkerhet.
RAID0: totalt 6TB utrymme, ingen säkerhet, men ökad hastighet.
RAID1: totalt 3TB utrymme, en hårddisk kan gå sönder utan att data förloras.

Rättad efter påtalan från @Borttaget

Senast redigerat 2018-07-23 15:53
Ursprungligen av Dalle:

Det beror helt på hur man vill ha det.
Vi gör ett räkneexempel på en NAS med två hårddiskar på 3TB vardera:
JBOD: totalt 6TB utrymme, ingen säkerhet.
RAID0: totalt 3TB utrymme, ingen säkerhet, men ökad hastighet.
RAID1: totalt 3TB utrymme, en hårddisk kan gå sönder utan att data förloras.

RAID 0 äve kallad stripe ger dig fulla utrymmet av två diskar du

  • Medlem
  • 2017-08-06 19:23
Ursprungligen av Borttaget:

RAID 0 äve kallad stripe ger dig fulla utrymmet av två diskar du

Helt rätt! Måste ha blandat ihop allt.

Senast redigerat 2018-07-23 15:51
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-06 20:03
Ursprungligen av Anna Maria:

När tvättmaskinen börjar centrifugera så blir det vibrationer som kan skada Nasen. Datorn bör man också stänga av.

Vad menar du med att ta höjd ??

/Maria

Det har jag inte hört talas om tidigare. Ska nu i höst installera Nas+dator 1m från torktumlare som står på betongplatta. Har du mer info på ämnet, eller var du hört detta så är jag intresserad av att få veta mer. Högst intresserad.

Ursprungligen av reboot81:

Det har jag inte hört talas om tidigare. Ska nu i höst installera Nas+dator 1m från torktumlare som står på betongplatta. Har du mer info på ämnet, eller var du hört detta så är jag intresserad av att få veta mer. Högst intresserad.

Eftersom en hårddisk snurrar väldigt fort är det inte svårt att begripa att den kan gå sönder av vibrationer som blir av tvättmaskin eller att någon borrar i lägenheten eller i lägenheten öveanför. De flesta hårddiskar består ju av rörliga delar. Vissa hårddiskar har flera skivor inuti som snurrar väldigt fort, När de kraschar kan de få så svåra skador att de måste öppnas i renrum eller att de inte går att rädda alls... Och om de ska kunna räddas när de har kraschat så så måste datorn stängas av på en gång och inte startas om. Om man startar om datorn när den har kraschat då är hårddisken oftast omöjlig att rädda.
/Maria

Bevaka tråden