Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mjewl:

hade väl tänkt mig max/runt 3000:- för NAS'en då jag måste införskaffa diskar också.

DS413j skulle jag valt då.

ok, om man då jämför den med de tidigare du nämnde, vad är nackdelarna med att köpa denna billiga? vad är det jag missar för funktioner/prestanda osv som kan vara av intresse?

för min del så struntar jag i alllt "lull-lull" som många andra verkar vilja ha. jag ska bara ha den som filserver så om den inte klarar av att poppa popcorn och skjuta laser spelar inte mig någon roll

med andra ord så vill jag bara ha det mest nödvändiga som en nas "måste" ha och sen att den spinner på snabbt och i all oändlighet utan massa krångel.

Prestanda främst.

Mjukvaran är nog i stort sett identisk, lite fler funktioner lär vara aktiverade på 1512/1812.

Det kommer säkert fungera fint med 413j.

Ursprungligen av mjewl:

ok, om man då jämför den med de tidigare du nämnde, vad är nackdelarna med att köpa denna billiga? vad är det jag missar för funktioner/prestanda osv som kan vara av intresse?

för min del så struntar jag i alllt "lull-lull" som många andra verkar vilja ha. jag ska bara ha den som filserver så om den inte klarar av att poppa popcorn och skjuta laser spelar inte mig någon roll

med andra ord så vill jag bara ha det mest nödvändiga som en nas "måste" ha och sen att den spinner på snabbt och i all oändlighet utan massa krångel.

Då är DS413j ett bra val. Kör den själv och är nöjd.

ok, lutar åt att det blir den då. läst runt lite och i stort sett alla verkar nöjda och glada.

tack för hjälpen!

nu återstår bara att sätta mig in i RAID och vad jag ska använda mig av.

Du kör Synologys egna, så var det klart.

Ursprungligen av keptang:

Du kör Synologys egna, så var det klart.

Helt klart den bästa imo.

@mjewl undrar du hur de olika typerna av RAID fungerar så tycker jag Synology förklarar det bra på deras hemsida.

Ok, satt även och fundera över om jag skulle göra om min server (Windows) till nas istället med freenas. Men det operativsystemet kanske inte har lika smidig/bra raid-funktion som synology har.

Ursprungligen av mjewl:

Ok, satt även och fundera över om jag skulle göra om min server (Windows) till nas istället med freenas. Men det operativsystemet kanske inte har lika smidig/bra raid-funktion som synology har.

Det går bra det med, bara att köra RAID 5 t.ex.

En NAS är dock mer Plug'n'Play, bara att starta upp och köra.

Jo, precis. Men då måste jag köra lika stora diskar för att inte förlora så mycket utrymme

Ursprungligen av mjewl:

Jo, precis. Men då måste jag köra lika stora diskar för att inte förlora så mycket utrymme

Har man gott om RAM kan man använda ZFS med FreeNAS.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-20 21:33

Är sugen på en LaCie 5big network. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1196755

Priset är det absolut inget fel på och snygg är den
Det jag saknar är firewire och/eller thunderbolt.
Är det någon som har en och kan ge ett utlåtande?

Ursprungligen av Cribe:

Är sugen på en LaCie 5big network. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1196755

Är det någon som har en och kan ge ett utlåtande?

Har haft många Lacie i mina dagar, kommer aldrig någonsin köpa det igen.

  • Medlem
  • 2013-05-20 22:49
Ursprungligen av keptang:

Har haft många Lacie i mina dagar, kommer aldrig någonsin köpa det igen.

En motivering om varför inte hade kanske varit på sin plats?

Ursprungligen av Dalle:

En motivering om varför inte hade kanske varit på sin plats?

Skiten rasar. I kombination med världshistoriens sämsta AC-adaptrar möjligen.

  • Medlem
  • 2013-05-20 23:07

Det är en anledning god som någon.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-21 06:59

Jag har 5-6 LaCie-diskar och har aldrig haft några problem med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-21 08:59

Jag har ingen erfarenhet av större LaCie-diskar men deras 2-disk bordsmodeller har varit riktiga skräpaprodukter. HDD krasher och AC-adaptrar som dör. Annars har deras single-disk lösningar varit trevliga.

Hjälper kanske föga…

Hur katten stänger jag av IPv6 på en Synology med senaste DSM?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur katten stänger jag av IPv6 på en Synology med senaste DSM?

Control panel --> Network --> fliken Network interface --> Välj vilket LAN du vill konfigurera --> Tryck på IPv6 knappen.

Ursprungligen av Borttaget:

Control panel --> Network --> fliken Network interface --> Välj vilket LAN du vill konfigurera --> Tryck på IPv6 knappen.

Tack! Kul att man redan har varit och snurrat där minst 10+ ggr utan att hitta det

Senast redigerat 2018-07-23 09:15
Ursprungligen av Cribe:

Är sugen på en LaCie 5big network. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1196755

Priset är det absolut inget fel på och snygg är den
Det jag saknar är firewire och/eller thunderbolt.
Är det någon som har en och kan ge ett utlåtande?

Jag har en LaCie 5big NAS Pro. Köpte den utan diskar och kör RAID5 med 4st 3TB diskar.
Har många LaCie- externa hårddiskar och har bytt många externa nätaggregat av typen med två spänningar.
Jag har svårt att jämföra och ge ett utlåtande som många av oss som bara har NAS av ett fabrikat.
PRO-modellen är mycket snabbare än den tidigare modellen enligt olika externa tester.

Ska nu köpa en DS NAS och har en liten fråga.
Vilken är den minsta möjliga för att köra PLEX eller DS Video till en Apple TV3?
Vill inte köpa en för att köra PLEX/DS Video och sedan visar det sig att jag kunde tagit en billigare då det ändå inte fungerade...

Måste man lägga mer än 4000 SEK så får det nog bli en NAS enbart för datalagring och backup.

Tackar på förhand!

Ursprungligen av esteen:

Ska nu köpa en DS NAS och har en liten fråga.
Vilken är den minsta möjliga för att köra PLEX eller DS Video till en Apple TV3?
Vill inte köpa en för att köra PLEX/DS Video och sedan visar det sig att jag kunde tagit en billigare då det ändå inte fungerade...

Måste man lägga mer än 4000 SEK så får det nog bli en NAS enbart för datalagring och backup.

Tackar på förhand!

Ett litet förtydligande...
4000 Exkl. diskar.

@esteen, hur många diskplatser vill du ha?

Se Synologys sida här, antar att du har material i "Type 2".

edit:
För att kunna göra transcoding av HD-media on the fly så tror jag inte att en NAS är rätt maskin för syftet.
Jag har en Synology DS1812+ men har inte testat, kanske ska göra det idag, återkommer isåfall.

Två är det jag tänkt mig men fyra är en bonus...
Ja, det är väl type 2. Men måste den inte transcoda för att spela upp på en ATV3? Dvs. Type1?

Ursprungligen av esteen:

Två är det jag tänkt mig men fyra är en bonus...
Ja, det är väl type 2. Men måste den inte transcoda för att spela upp på en ATV3? Dvs. Type1?

Och du tänkte då köra från en iOS-enhet via Airplay till AppleTV?
Jag ska testa på min NAS.

Ursprungligen av keptang:

Och du tänkte då köra från en iOS-enhet via Airplay till AppleTV?
Jag ska testa på min NAS.

Japp, via iPhone/iPad.

Kanon om du kan testa att det fungerar med MKV i HD.
Vilken modell har du?

Ursprungligen av esteen:

Japp, via iPhone/iPad.

Kanon om du kan testa att det fungerar med MKV i HD.
Vilken modell har du?

DS1812+.
Installerat Plex nu, så resultat kommer snart.

Likadan CPU (http://forum.synology.com/wiki/index.php/What...) sitter i DS713+ som kostar ca. 3900.

@esteen, nu har jag testat lite.
Synologys egna Video Station (och appen DS Video) fungerar klockrent att streama från en iPad mini via Airplay till en ATV3, både 720p och 1080p MKV's.

Så det fungerar fint att transcoda.

Plex är helt enkelt inte lika optimerat som Synologys egna variant (vilket är naturligt).
Nu testade jag ingen längre tid med Plex, men använde samma MKV-filer både i Synology Video Station och Plex.

Bevaka tråden