Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 14:33

Behöver för hemmabruk en NAS på minst 500 GB som ska nås från flera datorer med olika OS. Den får gärna vara utbyggbar för framtida behov. Självklart ska den också vara driftsäker, tyst och nästan gratis...;)

Några "V-frågor":

  • Vilka är bra?

  • Vilka passar med Mac? (Har förstått att vissa måste (?) konfigureras via Windows och jag har ingen sån burk idag)

  • Vettiga finesser?

  • Vilket/vilka filsystem är att föredra?

  • Var köper man? Butik i Uppsala/Sthlm, ev svensk webbutik

Tacksam för alla tips och råd!
/Niklas

(Jag vet att det finns flera trådar om NAS, men jag hittar ingen färsk som svarar på mina frågor - hänvisa mig gärna och radera denna tråd om jag har sökt för dåligt)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-26 16:31

Jag kör en Synology Cubestation 407, Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: Cube Station CS407. Den funkar väldigt bra och har många funktioner, plats för 4 diskar. Det går att modda Linuxsystemet som körs på den till att göra det mesta, den begränsande faktorn är i första hand de 128 MB RAM minne och i andra hand processorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 17:00

Tack för tipset Elias!
CS407 är definitivt overkill för mig, men du fick mig att hitta Synology DS100-serien som verkar trevlig, om än dyrare än de enklare NAS som finns – DS107 går på 2195 hos komplett.se, och det är utan disk.
Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: Disk Station DS107
Fler tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-26 17:47

Jag tycker ReadyNAS från Netgear ser trevligt ut. Har själv letat ett bra NAS och fastnade för ReadyNAS men har fortfarande inte köpt något. Men Synology NAS har verkligen bra specs.

//Rob

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-26 18:56

de flesta nasar har sin config på http protokollet och således är det rätt neutralt när det gäller vilket os du ska köra, vissa backup program som finns installerade kanske bara har pc-klienter exempelvis.

förövrigt så stod jag i valet och kvalet om att köpa de redan nämnda, men det vart inget dera utan det vart ett hembygge istället. Kostade visserligen några slantar mer men oändliga möjligheter när det gäller applikationer man kan köra. med 2gb ram och c2d cpu så kan du grejja det mesta. daap server (itunes server som broadcastar all musik lagrad på enheten), retrospect server (för backup utav datorer), sftp server för enkel åtkomst utav nasen när man är utan för det lokala nätverket, p2p klient. o givetvis raid5 som är hotswapbart, mycket enkelt.

För mig vart det här den bästa lösning i slutändan iaf då jag kan bygga ut denna med iprincip oändlgit antal diskar då man kan utöka raiden med ytterligare raidkort om 8st hdds inte skulle räcka.

ska du dock bara ha den till nätverkslagring så kan du ta iprincip vilken som helst. Tänk på att en med raid på är väldigt bra, för rasar någon av diskarna i din nas o du inte har raid så går en massa lagrat förlorat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-26 19:05

Har du en standard tower-låda över med 3-4 5.25"-platser kan du köpa ett sk. RAID-bakplan från Dustin för 3.4" SATA-diskar att stoppa i den outnyttjade 5.25"-platserna. Du sparar en plats till DVD-brännaren. Stöd finns för Linux och BSD när det gäller RAID-kontrollers som ofta återfinns på moderkortet.
Själv kör jag med PATA för O/S respektive Time Machine och sedan 2 st SATA-diskar i RAID-lådan. När man har en 100Mbps fiber till kommunnätverket så är det enkelt att överföra filer. Polarna lånar också lite disk och remote desktop...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-26 19:11

Vad som är viktigt för mig är att NASen kan RAID, är tyst och strömförbrukningen är låg. En PC är inte tyst, är stor och tar alldeles för mycket ström .

//Rob

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-06-26 20:34

Jag har hört mycket gott om qnap:s prylar. Finns i flera varianter:

Qnap TS-209 - Plats för 2 diskar
Qnap TS-409 - Plats för 4 diskar

Dessa ligger nog lite högre i pris. Priset är dessutom utan diskar.

Har inte testat själv, men är inne på att köpa en till jobbet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-27 11:47

Tack för bra hjälp!
Att köra en PC är inte aktuellt för mig, av samma anledningar som Rob anger. RAID känns inte viktigt, eftersom jag kommer att backuppa till en annan disk (på sikt till en annan NAS – ev PC-baserad) som förvaras i ett annat hus. Det känns säkrare map brand och stöld än att ha två diskar precis bredvid varandra.
Just nu har jag snöat in på den enklare Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: Disk Station DS108j som landar på max c:a 2000 kr med en 500 eller 750 GB-disk. Verkar det vettigt?
Var ska man köpa grejerna?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-27 17:56

kostar 1150 på komplett exkl disk, köp till en 750gb o du landar på 2000spänn inkl frakt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-27 20:25
Ursprungligen av tim-:

kostar 1150 på komplett exkl disk, köp till en 750gb o du landar på 2000spänn inkl frakt.

Japp, det var just där jag hade varit och räknat.
Det blir nog precis det paketet.

hej

jag har en timemachine hemma för min o damens laptops.

för mitt arbete (musik) inser jag nu att nas verkar vara en bra lösning men det finns ju rätt många produkter. skulle vilja ha lite tips.

jag ser två huvudskäl eller användningsområden för mig

1 snabb diskacces
2 backup

om jag bara väljer backus så kan jag köra vidare på mit system med ethernet diskar över gigabit så iden är att få till snabbare disk acces än fw800 för aatt motivera ett nas

har tittat lite på qnaps nya 4 siskars system o tidigare ready nas.

hur mkt låter dom? blir dom varma?

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Tyckte att det var lite OT i den tråden, och passar mycket bättre här.

/Mod

Eftersom någon rolig moderator tyckte att jag inte fick skapa en egen tråd när jag tyckte att det borde ha hänt något på marknaden de senaste två åren sedan tråden här skrevs (som jag hade sökt fram) så ställer jag väl samma fråga här då:

Jag ska köpa mig en NAS-lösning hemma och det är främst mitt fotobibliotek (Jag fotar mycket!) och min digitaliserade skivsamling som ska finnas på den. Så frågan är vad man ska ha osv. Jag vill gärna köpa något jag kan ha under lång tid utan att bottna. Idag bottnar jag på min externa 1TB-disk. Så jag vill ha minst 2TB speglat.

Det finns ju så oerhört mycket att välja mellan men jag har egentligen inte så stora krav.
Jag behöver ingen bittorrentklient, ingen åtkomst utifrån över nätet heller.
Jag behöver däremot att den ska vara TYST och liten och smidig.
Jag har en DNLA-kompatibel TV och det hade ju varit trevligt att kunna utnyttja.

Jag funderar på en 4-bay, men det kanske duger med en 2-bay?

Vad hade ni kört med? Helst så billigt som möjligt.

Ursprungligen av sebmacahan:

Eftersom någon rolig moderator tyckte att jag inte fick skapa en egen tråd när jag tyckte att det borde ha hänt något på marknaden de senaste två åren sedan tråden här skrevs

Det går precis lika bra att hoppa in i en äldre tråd, och fråga typ "Vad har hänt på den här fronten sedan sist?"

Det är i flesta fall onödigt att starta en ny tråd varje gång samma fråga ska ställas.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det går precis lika bra att hoppa in i en äldre tråd, och fråga typ "Vad har hänt på den här fronten sedan sist?"

Det är i flesta fall onödigt att starta en ny tråd varje gång samma fråga ska ställas.

/Mod

Tackar. Det är absolut en väg att gå.

Jag köpte nyss en Netgear ReadyNAS Ultra 2 plus 2 st 2TB diskar från InWarehouse (de hade ett 24 timmars erbjudande på diskarna som fick mig att slå till). Jag hade hamnat i ungefär samma läge som du. En 500 GB disk som var full och en 1TB disk som jag använde för TimeMachinebackupar (bägge två kopplade till USB porten på min Airport Extreme).

Så jag slog till när erbjudandet om diskarna (625:- för 2TB lät inte fel). Nu håller jag på med att föra över mediabiblioteken till NAS:en och det tar en jämrans tid men det är bara att låta dem stå och tugga

Fördelar enligt mig:

* ganska snygg burk - typiskt mig:)
* stöd för hot swap - jag kan byta ut en disk utan att bryta strömmen eller skruva upp NAS:en. Det har en fördel för mig för jag vill kunna ta ut en disk och förvara den på jobbet för att kunna få till någon form av backup med fysisk separation
* stöd för TimeMachine (vilket de flesta NAS:ar verkar ha nu)
* verkar fungera bra ihop med min ATV
* smidigare att koppla upp disken via ReadyNAS:en än när de var USB diskar på Airporten

Jag funderade på Synology. De har en 2bay lösning som verkade riktigt trevlig och är ca 600 billigare än den Netgear som jag köpte. Det stupade på två saker. Den såg plastigare ut och hade inte hot swap.

Iofs så är hot swap troligen en sådan där feature som jag tycker låter bra men som jag inte kommer att använda:)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-29 22:29

Drobo, dyrt men värt det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-29 22:34

Kör den äldre varianten av ReadyNAS, NV+. Kan bara hålla med, bra grejer. Stabil konstruktion, skapligt med funktioner och stabil mjukvara. Uppdateringar kommer titt som tätt, mest för att stödja nyare minnen/hårddiskar.
Har haft den i 3 år nu, aldrig nyttjat hotswap...

Kika gärna in på NETGEAR ReadyNAS Community, där finns mängder med info och ett forum med kunnigt folk, bla utvecklarna själv.

Den äldre varianten, NV+ får du tag på för ca 1700:-, som ny låg den på det fyrdubbla. Finns en tråd om den här http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/283818-netgear-readynas-erfarenheter.html#post1962066

Ursprungligen av reboot81:

Har haft den i 3 år nu, aldrig nyttjat hotswap...

Misstänkter att det blir samma för mig - men det är en feature som låter bra och som är bra försäljning mot mig:)

Jag funderade på Duomodellen först, den går också att få för omkring 1700:- men gick på Ultra för att den var nyare och bara "rimligt" dyrare

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-30 15:12

Mest för pengarna är nog ReadyNAS (Volvo). Vill du gå upp till Mercaklass är det QNAP som gäller. Vill du ha RollsRoyce, köp en Drobo.

Ursprungligen av kenjon:

Mest för pengarna är nog ReadyNAS (Volvo). Vill du gå upp till Mercaklass är det QNAP som gäller. Vill du ha RollsRoyce, köp en Drobo.

Njae, jag håller inte med. Jag köpte en Readynas pro för några månader, efter jämförelse med bl.a. Drobo Pro. Drobo fick alldeles får dålig kritik för att jag skulle välja den, tydligen är den "mycket" slöare än t.ex. Readynas.

Jag kör en ReadyNas NV+, vilket numer är en rätt gammal modell. Däremot har den tickat på väldigt bra sedan jag skaffade den. Enda problemet jag haft var att några "plugins" inte funkar så bra - bland annat den inbyggda torrentklienten buggade ur totalt efter några månader och gick inte installera om heller (annars är det rätt praktiskt att surfa till en webbsida, klistra in en länk till torrent-fil, och det laddas ner till NAS:en automagiskt).

Utöver detta har den fungerat lysande. Körde den mot både Mac och PC, använder den till Time Machine-backups på flera datorer samt som backupserver / filmbank. Inte ett enda problem senaste två åren. Gillar även deras X-Raid (tror jag det kallades), där man kan byta ut diskar till större storlekar under drift, och den känner automatiskt av de större storlekarna samt såklart sköter replikering mm så att datan migreras till den nya disken automatiskt. Har fått för mig att det annars är lite problem att byta till större diskar i normala raidlösningar utan att sätta upp allt från 0 igen. Inte för att jag testat detta, men det går ;). Bra forum-community med hjälpsam personal som svarar snabbt på eventuella problem man har.

Den är väl inte så snabb som den kunde vara, men då jag gått över till att köra mest trådlöst är det ingen flaskhals. Skulle jag köpa en idag skulle jag gärna välja ReadyNas igen, men kanske en nyare modell.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-30 19:11

...och ReadyNAS är "slöare" än både Qnap och Synology

Ursprungligen av zinned:

...och ReadyNAS är "slöare" än både Qnap och Synology

nope!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-30 22:42
Ursprungligen av akerstrom:

nope!

Jo, vad jag har läst så når man inte så höga överföringshastigheter med dessa enheter. Sedan har ReadyNAS tydligen stora problem med flera diskar, t ex att de kastar ur raid etc.

Ursprungligen av zinned:

Jo, vad jag har läst så når man inte så höga överföringshastigheter med dessa enheter. Sedan har ReadyNAS tydligen stora problem med flera diskar, t ex att de kastar ur raid etc.

Ajdå, det var inget jag läste innan jag gjorde mitt val (readynas pro 6). Jag har den bara i ett labb så jag behöver inte oroa mig för krasch, men nu ska jag hålla ett extra öga på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-31 10:27
Ursprungligen av akerstrom:

Ajdå, det var inget jag läste innan jag gjorde mitt val (readynas pro 6). Jag har den bara i ett labb så jag behöver inte oroa mig för krasch, men nu ska jag hålla ett extra öga på den.

Kanon

Det var iaf det jag läste mig till när jag satt och sög upp massvis av info inför mitt eget köp av NAS.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilka överföringshastigheter kommer man upp i?

Om du syftar på ReadyNAS så kan jag inte ge några direkta siffror då jag inte har en själv utan jag litar på de uppgifter jag läste mig till tidigare, flera källor intygade detta.

I mitt fall så använder jag en två-diskars Synology som kör RAID 1 och jag kommer via afp upp i ca 70MB/s mellan min NAS och min MBP, en Airport Extreme står där emellan. Alltså, likvärdigt med en Firewire-ansluten extern disk.

Ursprungligen av reboot81:

Det låter inte roligt, har du några mer detaljer?

Nej, det var någon månad sedan jag läste mig till allt detta. Nu har jag köpt min Synology och jag har inte källorna till den infon sparade.

Ursprungligen av zinned:

Jo, vad jag har läst så når man inte så höga överföringshastigheter med dessa enheter. Sedan har ReadyNAS tydligen stora problem med flera diskar, t ex att de kastar ur raid etc.

Vilka överföringshastigheter kommer man upp i?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-31 08:50
Ursprungligen av zinned:

...Sedan har ReadyNAS tydligen stora problem med flera diskar, t ex att de kastar ur raid etc.

Det låter inte roligt, har du några mer detaljer?

Bevaka tråden