Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som försöker snylta på mitt mobila bredband?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är långt över min kunskap, men kanske någon vet förklaringen:

Helt plötsligt stängdes min PB G4 OS X 10.4.11 av utan någon förvarning. Jag satt uppkopplad med Telias mobila bredband (Huawei-modemet). Datorns klocka blev återställd, 1970-någonting.

När jag letar efter orsaker hittar jag en logg som avslutades precis då datorn stängdes av. Slutet av loggen ser ut som följer:

Samba name server DAVID-LENNARTSS is now a local master browser for workgroup WORKGROUP on subnet XXX.XXX.X.X

*****
[2008/06/25 23:25:14, 0] /SourceCache/samba/samba-100.9/samba/source/libsmb/nmblib.c:send_udp(790)
Packet send failed to 1XXX.XXX.X.X(138) ERRNO=Can't assign requested address
[2008/06/25 23:25:14, 0] /SourceCache/samba/samba-100.9/samba/source/libsmb/nmblib.c:send_udp(790)
Packet send failed to XXX.XXX.X.X(138) ERRNO=Can't assign requested address
[2008/06/25 23:25:14, 0] /SourceCache/samba/samba-100.9/samba/source/nmbd/nmbd.c:reload_interfaces(265)
reload_interfaces: No subnets to listen to. Shutting down...

Jag ersatte IP-numrena med XXX, eftersom jag inte vet om det är dumt att dessa syns. Det kanske inte ens är mina/mitt IP-nummer? Själva loggen är betydligt längre men ser ut ungefär som ovan.

Hursomhelst. Min fråga:

Är det någon som försöker tjuvsurfa via mitt mobila bredband?

Jag såg i Systeminställningar att Windowsdelning var på så jag stängde av det. Om det är så att någon vill ta sig in, finns det andra viktiga saker att tänka på förutom att ha på Apples brandvägg?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 09:07

Om din klocka i datorn nollställde sig så låter det som att batteriet är slut, det kan ge lite lustiga resultat.
Om du öppnar datorn hittar du ett litet runt batteri, skaffa ett nytt sådant.

Började IP nummerna på 169.?

Tack. Datorn är från hösten 2004 så jag ska kolla/byta batteriet.

IP-numret började på 192.

Hur är det med OS X? Är brandväggen bra?

Med mobilt bredband är i alla fall jag inte ständigt uppkopplad, man kan ju tycka att risken att någon skulle försöka ta sig in vore mindre då. Hur fungerar det, har de någon form av automatisk avscanning över nätet för att hitta luckor hos folk?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-06-26 09:26

Det där är ett helt normalt förfarande att två samba/win slåss lite om vem som ska vara master och händer så fort två burkar har någon kontakt och har inget med att någon försöker använda din uppkoppling. Själv har jag ingen trafikquota nu så jag slår på delning när jag är sitter på tåget och ser andra i närheten utan dångel, spec om dom har mac.

Som Creops skrev du har något batteriproblem eller något annat problem på din dator.

Återigen tack.

Det här visar ju vilket bra forum 99.se är. Snabba och vänliga svar.

1
Bevaka tråden