Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mackie Tracktion! Någon som använder det?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-23 10:28

Hej på er.

Jag har kört Mackie Tracktion 3 ett par rundor och tycker det känns jävligt kompetent.
Dock tycker jag det snackas för lite om det här.
Finns där nån mer än jag som kör/har kört/tänker köra det?

Är väl mest ute efter en diskussion kring vad man får för pengarna kontra pro tools/cubase.
Och självklart kommentarer om vad ni tycker om det.

/seb

Fördelen är väl att det går att få tag på Tracktion relativt billigt. Åtminstone på begagnatmarknaden. Sett x antal annonser på KVR. 3:an har väl gett användarna lite mer hopp, men vad jag har för mig så var det en del irriterande buggar i den tidigare versionerna. Om man väljer att köpa versionen utan de extra pluggarna (Amplitube, RMIV osv) så blir även nypriset rätt lågt.

Själv tyckte jag upplägget kändes lite klumpigt till och från. Men överlag rätt trevligt.

Körde inget djupare test, enbart snabbtest när jag funderade på att köpa det av en kille på KVR, men GUI segade en del på min burk så jag skippade det.

Annars tycker jag man får ett helt ok paket för pengarna.

För de nyfikna:
Supportforumet finns här KVR: Forum - Raw Material Software
och officiella Mackie Tracktion 3 här Tracktion 3 Music Production Software

Jag har kört Tracktion lite grann eftersom en kompis använder det. Jag tycker det har sina poänger, framförallt känns det smidigare att jobba med än de större konkurrenterna. Sen har det en del oslipade hörn (jag är tex inte helt övertygad av aux/busshanteringen), men det kan man ju leva med tycker jag.

Värde för pengarna? Svårt att säga. Använder/behöver man allt som finns i tex Cubase är det svårslaget, men eftersom många har rätt blygsamma behov så finns det ju ingen anledning att betala för sånt man inte behöver. Dito beroende tex på hur mycket externa pluggar man använder - där är ju Tracktion mindre omfattande än Cubase och Protools.

Men jag skulle säga att gränssnittet/arbetsflödet är största anledningen till att välja Tracktion. Hade jag inte kört Live så hade det definitivt varit ett alternativ.

1
Bevaka tråden