Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

StartupItem eller dylikt för att starta transmission-daemon

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-22 23:50

Hejsan, har bytt till Mac OS X Server Leopard från Debian och under linux körde jag transmission-daemon och clutch för torrents, nu behöver jag kunna starta transmission-daemon vid systemstart och dessutom behöver jag köra ytterligare ett kommando efter det, detta kommando behöver bara köras vid start av demonen.

Jag har tittat lite på launchd men jag får ingen rätsida på det, därför började jag titta på StartupItems men inte heller det gjorde mig klok.

Så nu undrar jag vad som är fel med följande plist:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
	<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN"
		"http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
	<plist version="1.0">
	<dict>
		<key>Label</key>
		<string>com.transmissionbt.daemon</string>
		<key>ProgramArguments</key>
		<array>
			<string>/usr/local/bin/transmission-daemon</string>
			<string>-p /var/run/transmission-daemon.pid -s /var/transmission-daemon/socket</string>
		</array>
		<key>ProgramArguments</key>
		<array>
			<string>/usr/local/bin/transmission-remote</string>
			<string>--no-port-mapping --folder /Volumes/Lagring/torrents/ --port 54445</string>
		</array>
		<key>RunAtLoad</key>
		<true/>
	</dict>
</plist>

Demonen startas inte med felet: /var/run/transmission-daemon.pid: No such file or directory. Fast att jag skapat filen med touch, behörigheterna bör ju inte strula eftersom att launchd körs som root. Dessutom spottas det ut en hjälptext för transmission-remote till systemloggen, det är även därifrån som felmeddelandet kommer.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta, det vore underbart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 00:21

låter mer som om de inte får korrekt enviroment eller liknande, testa att skapa ett shellscript som antingen dumpar enviromenten eller så testar du att starta daemonerna i shellscriptet för att se om de startar då, isf är det miljön som sagt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-23 12:35

Lite OT så hoppas jag att du iom bytet till OS X provat några av de förträffliga GUI-baserade torrent-klienter som finns?

Ursprungligen av memark:

Lite OT så hoppas jag att du iom bytet till OS X provat några av de förträffliga GUI-baserade torrent-klienter som finns?

Fördelen med Transmission + Clutch är ju att man får ett webbgui och kan styra sina nedladdningar från var som helst

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-23 16:09

*skillnaden

Remote Desktop ftw.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-23 19:46

Hehe grejen är att jag ska köra den som en bakgrundsprocess, med clutch, på mac os x server. Man behöver då inte logga in och grejsa för att starta klienten.

Hur ska jag kontrollera miljön? Men själva binären hittas ju i alla fall så jag är lite tveksam, alternativet vore ju att göra ett script som startar och stoppar demonen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-24 20:33

Löste det genom ett skript som startar det som behövs och som i sin tur startas av en launchctl-fil

1
Bevaka tråden