Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu! [Rensad version]

Tråden skapades och har fått 259 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 00:26

I USA kollar dom t.o.m. vilka böcker du lånar. Sedan har vi ju Nordkorea - dom lär visst kolla runt bland folket en hel del. Jodå - ECHELON är vida känt. Det är dock inte effektivt.

Läste att Google kritiserar Sverige för denna onda lag. Detta är skruvat. Man blir lite yr. Google hjälper aktivt kinas säkerhetstjänst att censurera internet - dom har t.o.m. ordnat fram IP-nummer som fällt minst två kinesiska dissidenter som nu sitter på långa fängelsestraff.

Ursprungligen av Simon Templar:

Verkar som om ingen här påtalat Echelon som får FRAs spaning att framstå som peanuts,
"ECHELON ÄR ETT jättestort amerikanskt-brittiskt nät för signalspaning med sökbegrepp, det största informationsinsamlings- och övervakningsnätverk som någonsin funnits. Enligt Privacy International kan Echelon nästla sig in och spionera i alla länders tele- och datatrafik, och det med mycket begränsad juridisk kontroll. Varje dag beräknas systemet fånga bortåt tre miljarder kommunikationer.

Echelon styrs främst av USA och Storbritannien, men även Australien, Nya Zeeland och Kanada bidrar med övervakning."
Från DN - Nyheter

Ursprungligen av Simon Templar:

Ditt påstående var dock främst att Echelon inte var effektivt, svara gärna hur du vet det?

För att USA inte hindrat några terroraktiviteter som vi känner till (dvs gått till domstol). De har i princip inga bevis, ens i efterhand, kring 11/9.

De har västvärldens grövsta brottslighet.

Min skattemoral sjunker just nu drastiskt... Känns extra otryggt att SD bara växer o växer. Bara tidsfråga innan vi har koncentrationsläger för muslimer här.

Aftonbladet citerar någon som citerar Thomas Jefferson:

Ursprungligen av Thomas Jefferson:

”Those who are willing to give up a little freedom to gain a little security will loose both and deserve neither”. (De som är beredda att ge upp lite frihet för att få lite säkerhet kommer att förlora båda och förtjäna ingen)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-19 00:10
Ursprungligen av obibobi:

Därför att det är han som nu vill föra in detta till varje pris.
Sossarna kommer rösta emot förslaget.

Jag lägger inte någon politisk värdering i detta, även om jag nu faktiskt röstade på mudderutterna senast ... buhu. Skyll mig själv.
Just nu har jag ett allmänt politikerförakt som spänner över alla, vänster som höger.

Vad händer när denna data börjar bearbetas om 30 år av de dårar som då styr vårt land ?

Det var Göran Perssons regering som förberedde lagförslaget, Reinfeldts regering lade fram den i precis samma form. Nu ändrades den samma dag och antogs slutligen.

Att socialdemokraterna i synnerhet och oppositionen i allmänhet alltid ska motsätta sig vad högerblocket än vill föra fram är väl inget nytt, men att de skulle rösta emot i princip sitt eget lagförslag känns lite konstigt och inte egentligen helt ärligt.

Inte för att jag nu stödjer FRA-lagen, men det här är ju helt klart värt att tänka på i sammanhanget. Saker är inte va de ser ut att vara, så enkelt är det inte.

Ursprungligen av boris91:

Det var Göran Perssons regering som förberedde lagförslaget, Reinfeldts regering lade fram den i precis samma form. Nu ändrades den samma dag och antogs slutligen.

Att socialdemokraterna i synnerhet och oppositionen i allmänhet alltid ska motsätta sig vad högerblocket än vill föra fram är väl inget nytt, men att de skulle rösta emot i princip sitt eget lagförslag känns lite konstigt och inte egentligen helt ärligt.

Inte för att jag nu stödjer FRA-lagen, men det här är ju helt klart värt att tänka på i sammanhanget. Saker är inte va de ser ut att vara, så enkelt är det inte.

Sossarnas lagförslag fälldes internt, främst av Thomas Bodström, som tvärt emot vad man skulle kunna tro, faktiskt motsatte sig förslaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 09:32

Echelon är gammalt och förlegat, tror ni för ett ögonblick att NSA har legat och vilat. Det är över tio år sedan Echelon togs ibruk, det kan eventuellt vara så att det finns andra nyare lite mer sofistikerade verktyg.

Det är klart att det finns nya verktyg. Men det handlar inte om det, det handlar om som i FRA fallet att man ska legalisera det. Inte att man ska göra det, FRA har säkert gjort det länge.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 14:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:34

Är det inte lite konstigt att man redan har köpt in den här datorn innan beslutet är fattat.

Ursprungligen av Fred!:

Är det inte lite konstigt att man redan har köpt in den här datorn innan beslutet är fattat.

Oavsett om lagen går igenom eller inte har FRA ändå ett visst behov av beräkningskapacitet. FRA sysslar redan med signalspaning, kryptoanalys osv. Det är i sig inte fel. Det är den föreslagna systematiska övervakningen av samtliga medborgare som är fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:48
Ursprungligen av Marcus K:

Det är den föreslagna systematiska övervakningen av samtliga medborgare som är fel.

Det förstår jag med. Det känns bara lite som man räknar med vad utgången kommer att bli.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-17 20:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 20:41

Bra! Några som tänker som sanna liberaler. Hela det här projektet känns väldigt öst-tyskt, alla är misstänkta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 22:49

Alltså komma dragandes med 9/11 i FRA debatten är ren propaganda, både för och emot. Och det har givetvis ingenting med Sverige att göra.
Blanda inte ihop Sverige med USA någon dag i veckan. Det är inte ett terrorkrig där väst står mot nån knasig arabstat.

Är det inte illa nog att vi har folkvalda som driver en agenda folket inte vill ha!

/Tangen

  • Medlem
  • 2008-06-17 23:20

Raderar lite skräp. Håll er till ämnet.

Admin

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-18 00:49

Ett storebrorssammhälle är första steget till demokratins förfall. Jag har skickat ett mail till det parti jag röstade på i valet och bett dem att omvärdera sina åsikter i frågan med förklaringen att det var mer frihet och integritet jag önskade med min röst, inte tvärt om. Hoppas verkligen att dessa galenskaper inte får majoritetsfotfäste i riksdagen.

Mycket bra inlägg Ninjamac. En bra sammanfattning av läget just nu. Det blir svårt att rösta bort nån när alla jobbar för att mer och mer se till att det bara finns två alternativ som i såna här frågor tycker nästan exakt likadant.
Och när VP försöker motverka hela grejen med att ha så få alternativ som möjligt och väljer att gå ut som ett eget alternativ så ska de idiotförklaras från alla håll. Inte konstigt egentligen. Går det hem i stugorna är det det farligaste som finns för de etablerade stora och deras gemensamma agenda.

Någon här som kan peka mig i rätt riktning om jag vill hitta någon form av objektiv bedömning av signalspaningens (FRA:s eller allmänt) effektivitet?

Ursprungligen av Hagelin:

Någon här som kan peka mig i rätt riktning om jag vill hitta någon form av objektiv bedömning av signalspaningens (FRA:s eller allmänt) effektivitet?

Det är ju det som är ett av problemen - det finns ingen öppen information att ta del av. Det andra problemet är att det är förtvivlat svårt att bedöma en insats effektivitet relativt tillståndet om det inte hade införts.

Argument i stil med Fox News - "We have to take preemptive actions to ensure the security of our nation", förefaller vällovliga vid en första anblick, men motfrågan är precis lika relevant; Vad Innebär Det Då?, dvs. vad blir VIDDen av beslutet. "VIDD" som systematisk motfråga vid lättsinniga beslut av detta slag, är en nagel i ögat på de som advokerar för dem, då det tvingar dem att redovisa konsekvenserna av förslaget. De uttryckligen ogillar VIDD-tekniken, då den kan användas för att systematiskt smula sönder de luftslott och Potemkin-kulisser som alienerade politiker gärna omger sig med.

Jag anser inte att vi ska ta bort den lilla rest av personligt integritet vi har kvar, till "förmån" för ett luddigt eventuellt mervärde i sökandet efter detta luddiga och odefinierad "yttre hot". Egentligen är det ett gigantiskt underbetyg till den samlade underrättelserverksanheten i Sverige, om de måste få tillgång till detta verktyg för att fullgöra sitt arbete på ett "tillräckligt gott" sätt. Mer än tillräckligt gott, eller med rimlig säkerhet, är jag tveksam till att satsa på, då VIDDen av mer långtgående målsättningar blir så ingripande i samhällslivet i övrigt, att det riskerar att skapa utomsamhälleliga kulturer som motkraft till inskränkningarna.

Ray Bradburys 451 Farenheit tillsammans med Karin Boyes Kallokain, förefaller vara dagens rekommenderade läsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:04

Det är många som drar upp att detta är emot all demokrati och att vi blir nya sovjet och att detta inte har något liknande i hela västvärlden, men då måste jag motfråga en sak här... är det inte så att USA och Storbritannien övervakar sina medborgare även mer än så här och att de defakto redan idag lyssnar på all trafik?

Ta det inte som att jag påstår att det är rätt, utan snarare en fråga bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:17
Ursprungligen av Trineo:

Det är många som drar upp att detta är emot all demokrati och att vi blir nya sovjet och att detta inte har något liknande i hela västvärlden, men då måste jag motfråga en sak här... är det inte så att USA och Storbritannien övervakar sina medborgare även mer än så här och att de defakto redan idag lyssnar på all trafik?

Ta det inte som att jag påstår att det är rätt, utan snarare en fråga bara.

Dina argument är vettiga - FRA lyssnar och loggar säkert otroliga mängder information redan idag - problemet är inte det, jag tycker att det är förkastligt att dom vill legalisera det.

Att dom lyssnar är inte så konstigt, men att dom ska få göra det till en så luddig förklaring som "yttre hot" lagligt är en helt annan sak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:46

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:51
Ursprungligen av Trineo:

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

Förslaget är att ändra från "yttre militärt hot" till bara "yttre hot"
En bra ide från nån politiker kom i form av en förändring till "yttre väpnat hot" vilket innefattar terroristverksamhet.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:53
Ursprungligen av Trineo:

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

Vad det skulle innebära är enligt mina 50 öre att medborgare inte behöver avlyssnas och dokumenteras. Att vi skulle bli en fristad är inte säkert.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 11:25

Isåfall är nästan alla länder i världen "fri-stater" för terroristceller. Om du tror att andra länder - i Europa t.ex. - har detta system så är du vilseledd. Alltså - om vi inte tar i denna lag i lagboken så förblir vi som ungefär alla andra demokratiska länder. Lagen kommer troligtvis att sågas av Eu-rätten när den tas upp där. Vi får smäll på fingrarna av resten av EU och vårt internationella rykte som storebrorssamhälle får vatten på kvarn.

Vi vet nu med absoulut säkerhet att det inte finns något liberalt parti i Sverige - åtmonstone inte på högerkanten (=regeringen).

Ursprungligen av Trineo:

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 13:12
Ursprungligen av mjg:

Isåfall är nästan alla länder i världen "fri-stater" för terroristceller. Om du tror att andra länder - i Europa t.ex. - har detta system så är du vilseledd. Alltså - om vi inte tar i denna lag i lagboken så förblir vi som ungefär alla andra demokratiska länder. Lagen kommer troligtvis att sågas av Eu-rätten när den tas upp där. Vi får smäll på fingrarna av resten av EU och vårt internationella rykte som storebrorssamhälle får vatten på kvarn.

Vi vet nu med absoulut säkerhet att det inte finns något liberalt parti i Sverige - åtmonstone inte på högerkanten (=regeringen).

Försöker du påstå att t.ex. UK inte har denna lag?

  • Medlem
  • 2008-06-18 13:51
Ursprungligen av Trineo:

Försöker du påstå att t.ex. UK inte har denna lag?

Enligt vad jag läst så har de inte det, ”Sverige blir mest extremt i hela världen” enligt

”Sverige blir mest extremt i hela världen” | Nyheter | Aftonbladet

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 14:17

Nej, dom har ingen sådan lag. Dom kör Enchelon ändå Nå - om du läser mitt inlägg så säger jag inte att Ingen Annan har lagen. Nordkorea kör säker sådant här. Och Kina. USA.
Men om du läser medias analys så framgår det att denna lag är unik.

Nå även om alla andra körde sådant här (avlyssnar alla medborgare oavsett brottsmisstanke) så ändrar det inte min inställning en millimeter. Så funkar inte min hjärna

Ursprungligen av Trineo:

Försöker du påstå att t.ex. UK inte har denna lag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 13:12

Tangen: Men om du inte kan lyssna på trafiken så vet du ju inte vilka du vill avlyssna... eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 14:10

Carlsson: Nu är det inte polisen som kommer kolla detta utan FRA som i sin tur inte snackar med polisen. Utan detta handlar om att avlyssna all trafik för att hitta de som talar om väpnade attacker mot Sverige (eller andra länder).

Ursprungligen av Trineo:

Carlsson: Nu är det inte polisen som kommer kolla detta utan FRA som i sin tur inte snackar med polisen. Utan detta handlar om att avlyssna all trafik för att hitta de som talar om väpnade attacker mot Sverige (eller andra länder).

Japp. Och vad är problemet?

Bevaka tråden