Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna flera program med ett kommando.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har sökt lite men inte hittat exakt vad jag söker, så testar här.
Vill skapa ett kommando i som öppnar ett 3-tal program samtidigt. Helst att det också loggar in (ger admin behörighet) på ett av programmen.

Tack.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-21 09:54

Inte för att jag eg vet vad jag talar om men är inte Automator, som ingår i Leopard, precis det du letar efter?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 11:21

låter som Automator eller Apple Script är en lösning för dig

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-21 12:44

Man kan ju lägga till de program vill ska öppnas i --> Systeminställningar --> Konton --> Startobjekt också. Då öppnas programmen nästa gång man startar.

Har ju ett problem.
MAMP som jag vill starta kräver admin lösenord. Kan jag få så automator skriver in det.
Det gick inte att 'spela in'. Och något skriv kommando hittar jag inte.

Välkommen fredrik.noren! När du ställer en fråga på ett sådant här forum är det toppen om du försöker underlätta för de som vill hjälpa dig genom att du lägger lite tid på att skriva din fråga på ett bra sätt. Som tex att nämna just precis vilka program det är du vill skall starta. Svaret beror nämligen på vilka program det är och exakt vad du vill göra.

Du kan starta Program > Applescript > Manusredigeraren och skriva ett Applescript som ser ut så här. Sedan kan du spara det som ett program och vips så har du ett program som startar andra program.

-- Detta manus startar de program du vill, lägg till flera på samma sätt. Spara scriptet som ett Program, i tex programmappen och sedan drar du programikonen till Dockan. Då kan du starta alla programmen på en gång med ett klick.

tell application "MAMP"
	activate
end tell

tell application "Dreamweaver 8"
	activate
end tell

Jag får inte upp en fråga om ett lösenord när jag startar MAMP, hittar inget i inställningarna om det heller.

1
Bevaka tråden