Lurad av Macsupport?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, tror jag har blivit lurad inte helt 100 därför hör jag av mig här först!

Köpte i november 2007 "ungefär" en Imac "20 den med bättre processor och bättre grafikkort.

Den krånglade och startade inte alls, ringde runt och fick in på garantin på macforum i Långedrag. Väntade ca 1 till 2 veckor och vart glad för allt funkade, de sa att "logikkortet" var sönder och helt bytt. Är inte vidare insatt men frågade en mac kunnig kompis igår och han sa att det är typ modekortet och processorn sitter på det och allt. Visst och han sa att de kanske hade inga "standard" kvar så kanske satte de in en nyare "modell" i min Imac.

Kollade nu och vad är det jag ser?

Processorn var på 2.4 Ghz vilket motsvarar den "sämre" versionen av Imac " 20 eftersom jag köpte min Imac utan modefiering så vet jag att jag fick en Imac 20 " med 2.66 ghz och ati radeon 2600 men kan det vara så att när de bytte "logikkortet" så sänkte de min processor......men bibehöll mitt grafikkort ? för den sämre har HD 2400

känner mig lurad vet dock inte om jag blivit det för kan inte minnas att apple har uppdaterat sina 20 " imacar utan bara 24 ".

vad skall jag göra om jag blivit lurad ?

Vänd dig i första hand till Apple Support. Vid garantireparationer är det alltid dem man ska vända sig till i första hand. De är dessutom fristående i det här fallet. Därefter vänder du/Apple sig till Macsupport för att reda ut vad som inträffat.

Jag tog en titt på Apple Supports sidor med tekniska specifikationer för att hitta din dator där och jag lyckas inte hitta den. Om den köptes ny i november 2007 borde det vara en iMac (Mid 2007). Men enligt den sidan fanns iMac bara i utförande om 2,0, 2,4 eller 2,8 GHz. En iMac med 2,66 GHz-processor kom först i våras med iMac (Early 2008). Är du helt säker på att datorn verkligen hade en processor på 2,66 GHz?

Jag tror att Marcus K har rätt, för bland de iMac-modeller som såldes i November 2007 så fanns det ingen 2,66 Ghz-processor.

2,0 & 2,4 och 2,8 Ghz-modeller såldes mellan:
Introduction Date: August 7, 2007
Discontinued Date: April 28, 2008

2,66 började säljas:
Introduction Date: April 28, 2008

Om infon på everymac stämmer....

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-20 07:49

Det är ju ändå rätt otroligt att de skulle ha gjort en sån här grej.
Dyra reservdelar som moderkort beställs ju på serienummer och är i form av "utbytesdel". Alltså, man måste skicka tillbaka den utbytta delen annars får man betala fantasipriser för delen.
Dessutom är det långt ifrån säkert att moderkort passar mellan olika modeller även om de ser lika ut på utsidan.

Jag köpte min iMac också nov 07 och det fanns ingen 20''iMac med mer än 2,4 GHz. Bara till 24'' versionen kunde man välja 2,8 GHz

Vad gäller ditt grafikkort så förstår jag inte. Hade du HD2600 och fick tillbaks en HD2400? Det är mindre bra. Men det är bara att kolla på din faktura eller mailbekräftelse från Apple när du köpte den. Där står det en kort spec-beskrivning.

Oavsett om du blivit lurad eller inte så är det bara att visa din faktura för Apple så måste de fixa det.

!

har 2600 HD och har fortfarande det

det var det jag frågade visste inte om man uppgraderat Imac 20 " för om så i fallet så kanske jag köpte den 2.4 ghz men har inte för mig att det ändrat 20 " modellen.

EDIT:

var inne på everymac nu "visste inte att den fanns" men det verkar som om det har släppts en ny Imac 20 " i april som tidigare sagt och den är på 2.66 ghz vilket antagligen betyder att macsupport gjort helt rätt

jag har bara en 2.44 ghz....

1
Bevaka tråden