Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program hänger sig titt som tätt

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-06-19 23:53

Jag köpte min macbook, dels för att det sas flyta på bra, aldrig att något laggade paj eller hängde sig. Men fan, jag får reboota dubbelt så ofta på min macbook med 4gig ram osv än min gamla skitpc som körde xp.

Dessutom bedrövar det mig att os x's tvångsavsluta sällan fungerar, till skillnad från windows ctrl+alt+del som nästan varje gång gör susen.

Ofta är det transmission som börjar dö, sedan följer ofta andra program.

Är det någon som vet varför detta sker, när det inte SKA ske? Börjar bli irriterande att ha betalat 10000 för en medelmåttig dator för att man hört att OSet är outstanding, vilket det är, fast inte för mig när det gäller hängning av program.

Så ska det naturligtvis inte vara. Något är fel med din dator. Kör programmet Systemmeddelanden (i verktygsmappen). Programmet visar olika loggfiler. Se om du hittar någon information som kan förklara varför det händer.

Det kan vara problem med hårdvaran som ligger bakom. På någon av datorns medföljande skivor finns ett hårdvarutest kallat Apple Hardware Test. Kör det och se om det hittar något som inte är som det ska. Det kan röra sig om minneskort eller en hårddisk som håller på att gå sönder. Är något trasigt vänder du dig i första hand till Apple Support för att få det lagat.

Något kan vara fel med din systeminstallation. Du kan prova att installera en ny systemmapp. Starta från installationsskivan för Mac OS X och välj alternativet akrivera och installera. Det installerar en ny systemmapp men låter dokument, program, filer, inställningar osv vara kvar. Läs ändå noga igenom texten som står där så att du inte gör fel.

Det är svårt att komma med en mer precis hjälp då man inte vet mer än att det inte fungerar som det ska. Beskriv så detaljerat du kan om vad som händer. T ex stängs programmen bara ner, eller visas bara en snurrande färgsymbol, går pekaren att röra osv.

1
Bevaka tråden