Köpa mjukvara från USA?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en snabb titt på nätet visar det sig att om jag hade haft ett amerikanskt kreditkort hade jag kunnat köpa tessempelt Fireworks CS3 för nära nog halva priset mot om jag går till en butik i Sverige.
Jag antar att det är lite väl lurigt att få till ett US-kreditkort så då funderar jag på om jag skulle be en släkting på plats att köpa loss en licens åt mig och sedan göra upp med denne.
Frågan är då om jag kommer att få problem med registrering eller uppgradering av den licensen när den tiden kommer.

Någon som har erfarenheter och/eller vetskap i ämnet?

/mvh David (som dessutom är osäker på om han postat i rätt forum)

Varför krångla till det varför inte köpa från Ebay? Eller från någon annan återförsäljare.

Ursprungligen av Simon Templar:

Varför krångla till det varför inte köpa från Ebay? Eller från någon annan återförsäljare.

Halva priset är väl skäl nog att, måttligt, krångla till det.
Men om jag som du föreslår, köper programmet från en utländsk säljare via Ebay, så kvarstår frågan:

• "Kommer jag få problem med registrering eller uppgradering av den licensen när den tiden kommer?"

Ingen som har erfarenheter av något liknande sätt att köpa mjukvara?

/mvh David

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-24 10:22
Ursprungligen av David Slättne:

Halva priset är väl skäl nog att, måttligt, krångla till det.
Men om jag som du föreslår, köper programmet från en utländsk säljare via Ebay, så kvarstår frågan:

• "Kommer jag få problem med registrering eller uppgradering av den licensen när den tiden kommer?"

Ingen som har erfarenheter av något liknande sätt att köpa mjukvara?

/mvh David

Du har köpt licensen och så vitt jag vet kan använda den var du vill. Fast du kan ju alltid läsa på adobes sida. Tycker personligen att Adobe precis som alla andra företag försöker utnyttja den svaga dollarn och tjäna extra i Europa istället.

//Rob

Jag köpte VMware Fusion från USA. Inga problem att registrera, men det fanns inte heller något krav på att visakortet måste vara amerikanskt, åtm. inte vad jag märkte.

Adobe's online-butik känner direkt av att jag är svensk och bosatt i Svergie och sätter direkt P för mina försök att köpa loss licensen i dollar.

Hur funkar det om jag köper en 'begagnad' licens? Alltså en licens som någon annan köpt och registrerat i sitt namn och sedan bestämt sig för att sälja. Kan man överlåta en licens på det viset utan att det Adobe-byråkratiska strulet blir övermäktigt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-24 15:56

Adobe's online-butik känner direkt av att jag är svensk och bosatt i Svergie och sätter direkt P för mina försök att köpa loss licensen i dollar.

Hur funkar det om jag köper en 'begagnad' licens? Alltså en licens som någon annan köpt och registrerat i sitt namn och sedan bestämt sig för att sälja. Kan man överlåta en licens på det viset utan att det Adobe-byråkratiska strulet blir övermäktigt?

Har säljaren redan registrerat programmet är det krångligt och kostar pengar att överlåta registreringen till en annan person. Och säljaren måste göra det och inte köparen. Gör inte säljaren det är det mer eller mindre kört.

//Rob

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-24 16:12

Om man efter köp får licensnyckeln direkt till mailen och kan ladda ner mjukvaran så borde det gå att komma runt "regionslåset" med en amerikansk proxyserver. Då tror adobe att du surfar från staterna.

Ursprungligen av mbp:

Om man efter köp får licensnyckeln direkt till mailen och kan ladda ner mjukvaran så borde det gå att komma runt "regionslåset" med en amerikansk proxyserver. Då tror adobe att du surfar från staterna.

Nu är det mycket möjligt att jag missat nåt självskrivet här men jag får inte ens chansen att få mitt kreditkort belastat efter som Adobe upplever att jag beställer från Sverige. Så frågan är då om jag kan finta Adobe redan där... Kan man betala via en proxyserver månn tro?
Och sedan, detta är bara av rent akademiskt intresse, kan man ju fråga sig om det skulle vara otillåtet att fejka beställningsort. Jag menar är det olagligt rent av eller hamnar man bara i någon liten näpen gråzon?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-24 17:47

Det ska ju gå att tunnla SSL (HTTPS) över en proxyserver, så det borde funka att luras på det sättet.
Om adobe sedan klagar på kreditkortet så kanske de accepterar ett virtuellt kreditkort?
PayPal Virtual Debit Card FAQs - PayPal

Angående laglighet har jag ingen aning om hur det ligger till. Det enda jag kan komma på är väl att du måste fejka en adress i staterna (urkundsförfalskning?), och sen bör du ju betala skatt (?) och moms på inköpet.

Ursprungligen av mbp:

Det ska ju gå att tunnla SSL (HTTPS) över en proxyserver, så det borde funka att luras på det sättet.
Om adobe sedan klagar på kreditkortet så kanske de accepterar ett virtuellt kreditkort?
PayPal Virtual Debit Card FAQs - PayPal

Angående laglighet har jag ingen aning om hur det ligger till. Det enda jag kan komma på är väl att du måste fejka en adress i staterna (urkundsförfalskning?), och sen bör du ju betala skatt (?) och moms på inköpet.

Hm... nu känner till och med jag att vi börjar tangera ett visst mått av krångel

Jag tror bestämt jag ska be kusinen köpa loss en licens och ersätta honom för hans utlägg.

/mvh David

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-24 21:26

Hm... nu känner till och med jag att vi börjar tangera ett visst mått av krångel

Jag tror bestämt jag ska be kusinen köpa loss en licens och ersätta honom för hans utlägg.

/mvh David

Yepps, jag gjorde likadant med en god vän i USA, han köpte både Leopard familjelicens & iLife08 family. En tusing billigare sammanlagt.

Jag har gott samvete och har betalt en hederlig licens men sluppit hajarna här.

P.S. Nu ber jag om att inte få bli flamed om någon känner sig trampad... Min åsikt är att visst, det får bli lite dyrare att köpa saker och ting i Sverige eftersom detta är en mindre marknad osv osv, men ibland är det nästan löjligt vilka skillnader. Tack

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 02:15
Ursprungligen av homesick:

Yepps, jag gjorde likadant med en god vän i USA, han köpte både Leopard familjelicens & iLife08 family. En tusing billigare sammanlagt.

Jag har gott samvete och har betalt en hederlig licens men sluppit hajarna här.

P.S. Nu ber jag om att inte få bli flamed om någon känner sig trampad... Min åsikt är att visst, det får bli lite dyrare att köpa saker och ting i Sverige eftersom detta är en mindre marknad osv osv, men ibland är det nästan löjligt vilka skillnader. Tack

Du är medveten om att iaf 700 kr av det du sparade på att köpa den i USA är importskatter, tull och moms? För jag antar att du inte berättade för tullen att du drog in amerikanska varor i landet? Med andra ord är du ju fortfarande olaglig ur svenska statens syn på det hela.

De "hajarna" du snackar om tar ju inte ut så där vansinnigt mycket pengar, det blir en 200-300 kr i ditt fall. Med tanke på att de ska köpa in, hantera och distribuera varorna och betala all personal etc på vägen är det väl inte så farligt. Den största boven i dramat är ju EU och Sverige.

Inte för att jag är bättre på den punkten, importerar själv saker från USA då och då och "glömmer" tulla det O:-)

Edit: Försöker inte flame:a, tycker bara det är lite lustigt när folk säger att det har ett gott/rent samvete när de köper varorna i USA och glömmer tulla. Det är en form av smuggling

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-24 21:21

Definitivt smidigast.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-25 08:35

Shandar, detta var "well put" av dig, måste erkänna att jag inte tänkte ur den vinkeln. Jag köper det

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 15:41

Funderar på att köpa Adobe Illustrator CS4 från Staterna och priset är nästan 50%. Kostar 599usd i usa och 9400kr i Sverige - snevridet (dagens valutakurs). Har en bekant i USA som jag kommer föra över pengar till så han kan köpa ett X o sen skickar han bara Serienumret till mig och jag laddar ner Versionen från Adobe's hemsida = Det borde väl funka?...

Sen när han kommer på "semester" i Sverige under nästa år så tar han bara med sig programpaketet. Får han tulla för det så pyntar jag för det kommer garanterat inte kosta 9400 totalt ändå.

1
Bevaka tråden