Erfarenhet av Elgiganten o dyl

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte införskaffa en MBA någon gång i nästa vecka. Elgiganten har 500:- lägre pris på sin webbshop än macbutikerna.

Är det en bra idé? Har någon handlat därifrån och vet råd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 13:09

Är som att handla var som helst ifrån annars...

• Medlem
  • Neverland
  • 2008-06-18 13:10

Elgiganten är inte direkt kända för sin smidiga hantering i eftermarknadsärenden. Dum som jag var lyssnade jag inte på andra som varnade mig från att handla hos dem, och jag hoppas därför att du är klokare än jag.

Lågt pris är trevligt, men jag betalar gladeligen en tuselapp extra för att i fortsättningen slippa dårhuset.

Ursprungligen av filuren:

Elgiganten är inte direkt kända för sin smidiga hantering i eftermarknadsärenden. Lågt pris är trevligt, men jag betalar gladeligen en tuselapp extra för att i fortsättningen slippa dårhuset.

Detta har jag också hört, (har faktiskt aldrig handlat på någon av dessa elkedjor) och håller med att det på något sätt känns bättre att handla på ett "riktigt" ställe.
Någon kallade butiken "Felgiganten" och det tyckte jag passade bra efter att ha hört deras historier!

Mvh

Ursprungligen av filuren:

Elgiganten är inte direkt kända för sin smidiga hantering i eftermarknadsärenden. Dum som jag var lyssnade jag inte på andra som varnade mig från att handla hos dem, och jag hoppas därför att du är klokare än jag.

Lågt pris är trevligt, men jag betalar gladeligen en tuselapp extra för att i fortsättningen slippa dårhuset.

Känns trist att bumpa en gammal tråd, men jag ville bara varna andra än en gång för Elgigantens hantering av defekta varor. Vi köpte en produkt på Elgiganten för mer än ett år sen som gick sönder efter bara nån månad. Vi väntar fortfarande på ersättning... Så länge allt funkar är de säkert bra, men när sakerna behöver service är man helt rökt... Faktiskt sämre service och uppstyrning än nåt annat jag varit med om.

Vid nya modellintroduktioner säljer Elgiganten gärna de utgående modellerna till de gamla, högre priserna. När jag frågar personalen vet de inget om att det kommit nya modeller. Om man ska handla på en stormarknad lockad av att "tjäna" 500 kronor bör man veta vad man gör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 15:13

Jag tycker det kan vara intressant att jämföra Apple Care med den försäkring man kan köpa på El Gigante. Apple Care är ju bra men lite dyr. Vad el Gigante tar för sin försäkring vet jag inte.

Jag har tidigare använt deras försäkring för en laptop. Det fungerade bra, men laptopen var borta hos reparatören ganska länge.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-18 16:53

Tror där ligger nått i vad dem flesta här säger. Deras hantering av varor har rykten om sig att inte vara den bäste.

Polarn jobbar på jetpak och har kört tillbaka en hel del grajor till dem. Och sätt litegrann bakom kulisserna och han säger det samma.

Sen har man hört mycket om det att dem säljer utgångna modeller billigare. Då kunden tror att det är den nyaste. Dock just i detta fallet så finns det ingen tidigare modell av Macbook Air så...

Ursprungligen av Kajan:

Sen har man hört mycket om det att dem säljer utgångna modeller billigare. Då kunden tror att det är den nyaste. Dock just i detta fallet så finns det ingen tidigare modell av Macbook Air så...

PC City hade tydligen samma pris.

Jag tror nog ändå att jag trots varningarna kommer att tjacka burken hos djävulen i Sickla. Jag har såpass stor macvana att jag tror mig klara mig genom en sunkig support. 500:- är trots allt tillräckligt mycket pengar för mig...

(Och som sagt: Det finns ju bara en generation Macbook Air...)

Ursprungligen av augustekman:

PC City hade tydligen samma pris.

Jag tror nog ändå att jag trots varningarna kommer att tjacka burken hos djävulen i Sickla. Jag har såpass stor macvana att jag tror mig klara mig genom en sunkig support. 500:- är trots allt tillräckligt mycket pengar för mig...

(Och som sagt: Det finns ju bara en generation Macbook Air...)

Samma ägare (giganten och pc-city). Mellan pest och kolera, så är PC-City bättre - vad gäller kunskapen på Mac.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-24 16:08
Ursprungligen av adress@mac:

Samma ägare (giganten och pc-city). Mellan pest och kolera, så är PC-City bättre - vad gäller kunskapen på Mac.

Det beror helt och hållet på vilket varuhus man besöker och vilken personal man talar med. Jag jobbar själv på Elgiganten i Nyköping och har inga som helst problem att svara på frågor gällande Mac (kan möjligtvis inte svara på ALLA frågor - beroende på vilka dessa är).

Ursprungligen av nu1mlock:

Det beror helt och hållet på vilket varuhus man besöker och vilken personal man talar med. Jag jobbar själv på Elgiganten i Nyköping och har inga som helst problem att svara på frågor gällande Mac (kan möjligtvis inte svara på ALLA frågor - beroende på vilka dessa är).

Jo - så är det ju alltid. Men generellt sett är dom sämre. Har själv en grabb som arbetar på Elgiganten, och honom har jag lärt en hel del om mac.

Ursprungligen av nu1mlock:

Kul att se att du ger dig själv bra betyg. O:-)

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-18 18:35

jåå, men du kan ju ringa applecare ändå fast du köpt den på elgiganten om jag fattat det rätt?

handlar aldrig på siba igen, och förväntar mig inte att ngn av de andra kedjorna är bättre. sämre skit får man leta efter (siba & acer tyckte jag skulle låta en kille köra bil upp från tyskland för att hämta min dator, köra tillbaks, laga den, och sedan berätta hur mycket kalaset gick på, reparation + resa. gick jag inte med på det skulle de behålla datorn som ersättning. heja!)

Senast redigerat 2008-06-19 02:50
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-18 23:32
Ursprungligen av erikerikerik:

handlar aldrig på siba igen, och förväntar mig inte att ngn av de andra kedjorna är bättre. sämre skit får man leta efter (siba & acer tyckte jag skulle låta en kille köra bil upp från tyskland för att hämta min dator, köra tillbaks, laga den, och sedan berätta hur mycket kalaset gick på, reparation + resa. gick jag inte med på det skulle de behålla datorn ersättning. heja!)

Har också köpt en acer på siba och jag gör aldrig om det misstaget igen, dock misstänkte jag att dom inte skulle vara så roliga att ha att göra med så jag sålde skiten när jag hade lessnat tillräckligt mycket på den.

Behövde en ny dammsugare. Varför, läs här:
Jeremiah Nilsson @ Öckerö: Dammsugarstrul #2

Jo, vi gick in på Elgiganten på Backaplan i GBG. Kollar lite och tycker att , tja den här Siemens verkar vettig. Vi TAR den. Jag är alltså beredd köpa den direkt. Men jag vill ju ha påsar.

Efter en kvart hittar jag en säljare. Jag vill nämligen ha hjälp med att hitta påsarna. Jag VET att om jag tittar i hyllan så kommer jag komma hem med RÄTT dammsugare och FEL påsar...

Killen är inte spec intresserad, jag får känslan av "lågt blodsocker" om vi säger så. Han letar, Nae, domm har vi inte hemma då. Men modell B2000 ä det. Kollar själv i hyllan. Jofan, där står de. OK. Så, tillbaka till dammsugaren. Ja, en sån då i Svart.
Kolla kolla kolla, näe, rörigt. fan, undrar var de är....han vet ingenting....
Så säger han till mig att "de står nånstans därborta" och GÅR!

Nu börjar JAG surna till och bara vänder mig om och går ut. tar med mig frun och kommer till ELON/Rabattfynd. Hittar en försäljare i en nästan tom butik på 5s, vi fattar varandra på tre sekunder, det liksom passar ihop. Ok, väljer dammsugare på fem minuter och jag säger att en sån där ryggmassagegrej kunde ju vara bra (frun är reumatiskt sjuk). Bra, ge mig ett paketpris så tar jag det här då.

Hon gjorde ett bra överslag. gav mig 400:- rabatt på hela skiten. klart.

Jag kände mig nöjd och glad och tyckte jag gjort en jävla bra affär.

Aldrig mer elgiganten.

1
Bevaka tråden