Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macfuse verkar bråka med windowspartioen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har köpt en extern hårddisk med NTFS-format till macbooken.
Installerade macfuse för att kunna ha kvar det formatet. Det fungerade bra, men windowspartionens ikon försvann från skrivbordet och följande felmeddelande kommer när jag startar:

"NTFS-3G could not mount /dev/disk0s3 at /Volumes/Untitled because the following problem occurred:

$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/disk0s3': Operation not supported
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
your own responsibility. For example type on the command line:

mount -t ntfs-3g /dev/disk0s3 /Volumes/Untitled -o force

Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

/dev/disk0s3 /Volumes/Untitled ntfs-3g defaults,force 0 0"

Är inte jättehaj på sånt här, speciellt inte i Mac os. Har kollat runt bland trådarna men inte hittat någon bra förklaring, verkar mest gälla externa hårddiskar. Detta tror jag är problem med windowspartionen.

Några förslag på lösning?

De som står i felmeddelandet kanske fungerar men det står ju på egen risk så jag tänkte kolla först.

BUMPAR
Har exakt samma problem, kan tänka mig att gå tillbaka till att jag bara kan läsa dom, sålänge det här blir löst!

Drivrutinen som läser NTFS-diskar är inte helt 100% kompatibel med NTFS-formatet och därför kan de inte garantera att det fungerar felfritt på en partition som inte har avmountats korrekt. Det finns en liten risk att partitionen har ett fel som Windows skulle kunna fixa nästa gång den mountas men NTFS-3G skulle eventuellt kunna skada data om en sådan partition mountas utan att felkontrolleras ordentligt först. Bäst är att låta Windows mounta och avmounta disken men i brist på sämre OS kan man utan att behöva bli allt för orolig köra kommandot som står i felmeddelandet för att tvinga en mount. Nästa gång disken matas ut markeras den som ren och felmeddelandet kommer inte upp igen.

1
Bevaka tråden