Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databas/Register till Mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Min pappa har ett stort lager av mer eller mindre underbara LP-skivor som är för intressanta för att ligga och skräpa i källaren. Så min tanke är att ta tag i de en regnig vecka eller så.. Jag tänkte lägga in de i en databas eller ett register. Frågan är nu: i vilket program skall jag lägga in de i? Och vad skall databasen innehålla?

Jag tar gärna emot lite tips och idéer..

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-17 17:52

Kolla Bento t.ex

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:09

FileMaker - databasen är då hyfsat framtidssäkrad.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-17 18:36

Använder inte Bento samma databaser som Filemaker?

Vad jag vet har Bento (Bentodemo) och FileMaker (FileMaker demo) inte alls samma databasformat.

Kolla detta inlägg i en diskussion om FileMaker, det medföljer alltså färdiga lösningar med FileMaker för att skapa nya databaser, däribland en som heter filmkatalog och en som heter musikkatalog.

99.se - Visa enstaka inlägg - Lista i Filemaker?

Bento är dock betydligt billigare än FileMaker, om det är bara just det här du skall göra.

Även om Delicios Library är en riktigt cool programvara som är till för att snabbt och lätt peta in dina samlingar av DVD, CD, böcker med hjälp av, så kanske det inte är helt rätt för dig. Tror dock att man kan få in LP-samlingen också, men då för man knappa för hand och kan inte hålla streckkoden framför sin iSight och få programmet att läsa koden, slå upp infon om skivan på Amazon och fylla i den i din databas.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 21:43

Meet Bento, the new personal database from FileMaker that's as easy to use as your Mac.

Från hemsidan:

Bento - Personal Database | FileMaker

Already using
FileMaker Pro?
If you’re already using FileMaker Pro, be sure to check out Bento for your personal organization and productivity needs.

Samma tillverkare/utvecklare - men jag har inte hitta någon mer exakt information om samma databas används.

Bento och FileMaker är helt olika produkter från samma företag, finns ingen anledning att filformatet skall vara likadant.

(I FileMaker 9 dialogruta för att öppna filer kan man inte välja Bento-databas).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-18 09:39
Ursprungligen av Taz_1999:

Bento och FileMaker är helt olika produkter från samma företag, finns ingen anledning att filformatet skall vara likadant.

(I FileMaker 9 dialogruta för att öppna filer kan man inte välja Bento-databas).

Helt olika produkter är det väl ändå inte (databas) - låt vara med olika målgrupper men jag förstår vad du menar.

Ursprungligen av Taz_1999:

Bento och FileMaker är helt olika produkter från samma företag, finns ingen anledning att filformatet skall vara likadant.

(I FileMaker 9 dialogruta för att öppna filer kan man inte välja Bento-databas).

I FileMaker 10 kan man skapa en ny databas från en Bento-källa, läs mera och se bild i denna tråd:
http://www.99.se/filemaker/256284-bento-till-filemaker.html#post1753431

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:08

Jag blandade ihop Bento och Delicios Library. bento verkar helt okej tycker jag - Delicios Library är dock bara för amerikaner (streckkoder etc verkar inte funka för andra). Delicios Library's framtidssäkerhet är nog...tja, marginell :-D. Men coolt är det ju...

Ursprungligen av mjg:

Jag blandade ihop Bento och Delicios Library. bento verkar helt okej tycker jag - Delicios Library är dock bara för amerikaner (streckkoder etc verkar inte funka för andra). Delicios Library's framtidssäkerhet är nog...tja, marginell :-D. Men coolt är det ju...

Man kan välja flera olika Amazon-butiker som "källa" för dina streckkodsinläsningar vill jag minnas (det står visserligen inte alls så i hjälpen), Storbritannien är en av dem. D.L. använder sig av Amazon Web Services och det står på denna sida, att man via dessa kan komma åt data från Amazon.com, Amazon.fr, Amazon.ca, Amazon.de, Amazon.jp, och Amazon.co.uk.

Att dess framtid skulle vara osäker håller jag inte med om och förstår inte vad du menar med det.

Delicious Library har även stöd för UPC, ISBN, or ASIN-koder

Mer om: UPC, ISBN och ASIN.

Hej!
har någon händelsevis redan skapat en mall i filemaker för oss som vill organisera våra skivor eller filmer. Jag sitter på ett stort antal barnfilmer och skulle vilja organisera dem i filemaker?
mvh Jonas [kanske finns redan en FM-mall, somewhere out there, som man skulle kunna få använda?]

Hej Taz!
Tack!
jag hade läst ditt inlägg men förstod inte att det innehöll information relevant för mig eftersom jag har FM7, men du hade rätt, hittade filmkatalogen! ha en bra dag!
mvh Jonas

1
Bevaka tråden