Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskopplad HD istället för server?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 11:55

Tjenare!

Vi e två pers på jobbet som sitter på mac, vi tv å är uppkopplade mot server där gemensamma filer ligger! Den har dock en upptid på dryga 2 år nu och vår föregångare sa att han vill inte vara i närheten när den kraschar Vi e inte nåra mac-wizards direkt...
Men att ha alla filer etc man behöver på en nätverkskopplad Hårddisk... borde inte det funka....Verkar ju sååå mycket simplare... slippa en server som riskerar krascha, massa lösenord man ska komma ihåg osv...
Som sagt e man ingen wizard förutom i ADobe CS som hjälper föga här..
Men borde det inte funka att göra så!?

Tack på förhand!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 12:23

Visst. Nätserver är inget självändamål. Kör en extern FW-disk kopplad till en av datorerna. Denna disk bör dock vara speglad eller säkert raid'ad - i praktiken talar vi om minst två diskar (ofta sitter dom i samma chassi). datorn med disken måste ju också vara på jämt när det arbtas så klart. Denna lösning är enastående strulfri och det går undan.

Tips: I Systeminställningar/Konton/Startobjekt - lägger ni disken på alla datirerna. Då monteras den automatiskt på skrivbordet varje gång ni startar datorerna.

Ursprungligen av Ulf81:

Tjenare!

Vi e två pers på jobbet som sitter på mac, vi tv å är uppkopplade mot server där gemensamma filer ligger! Den har dock en upptid på dryga 2 år nu och vår föregångare sa att han vill inte vara i närheten när den kraschar Vi e inte nåra mac-wizards direkt...
Men att ha alla filer etc man behöver på en nätverkskopplad Hårddisk... borde inte det funka....Verkar ju sååå mycket simplare... slippa en server som riskerar krascha, massa lösenord man ska komma ihåg osv...
Som sagt e man ingen wizard förutom i ADobe CS som hjälper föga här..
Men borde det inte funka att göra så!?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 12:24

Jodå, en HD ansluten till exempelvis en Airport Extreme borde fungera. Skydda det lokala nätverket (routern/Airport Extreme) ordentligt bara så kan det säkert fungera om kraven inte är så stora.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-17 12:36

Eller en liten NAS, kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 13:47

Strålande! Tack för hjälpen!
Då ska man bara få chefen att ställa upp på detta me... samt få tid till det!

Två saker att tänka på:

- Redundans. Det låter inte som att ni har backup på materialet? Kan vara vettigt att ha en RAID-1 volym med speglade diskar åtminstonde så att om en disk går sönder så finns allt material kvar.

- Prestanda. Dom där nätverksmonterade diskarna via Airport är ju inte direkt kvicka men det kanske ni inte behöver? För mig låter Adobe CS som stora dokument.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 13:09

Tjenare!

Nu är detta uppe på tapeten igen då hdd nummer två kraschade i värmen.. den var skållhet!

Så frågan återigen, är NAS ett bra alternativ till en server i alla fall vi känner är överkurs, enda anledningen till servern är att vi ska komma åt ett antal diskar där backup och andra filer ligger!

Vi har redan ett nätverk på jobbet där jag och min kollega som sitter i samma rum är kopplade samt en till som sitter i ett annat rum ca 30meter bort... men det är väl inga problem att bara koppla på NAS:en på nätverket och köra? eller hur funkar det? Det är eps och indd filer som ska föras fram och tillbaka, vi har en "projekt mapp" där allt vi jobbar med just nu ligger sen typ var tredje månad kör vi backup och sparar under datum... så dessa delar ska ligga där. Sen kommer ju då vi tre varar uppkopplade mot den hela tiden!

Filerna vi arbetar med är ganska små, kanske 500kb till 3mb generellt sett!

Vad tror ni?

mvh uffe

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-29 14:29

NAS

Netgear ReadyNAS NV+ har jag hemma. Den har inte strulat en enda gång, trots både strömavbrott (ja jag borde ha en UPS). Jag kör denna i RAID5 med 4x500GB diskar. Tack vare inbyggd fläkt så hålls temperaturen konstant på ca 10-15 grader över rumstemperatur. Bara att koppla in i switchen, konfa och köra.

Går att konfa med energisparfunktioner och schemalägga avstängningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 15:07

Jeppe_E: det verkar ju perfa.... jag tror vi kör på det faktiskt... ska bara flirta in mig hos chefen så åker jag och införskaffar en!

Mvh uffe

Borde inte en Drobo kunna bli en rätt bra lösning?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-29 21:49

Netgears NAS-enheter är som en drobo, jag funderade över drobon, men det var något som gjorde att jag valde Netgears lösning. Minns inte riktigt vad det var. Men den fungerar likt min NAS, jag sa nämligen fel innan. Jag använder Netgears X-RAID, vilket är precis som drobon, med volume expansion. men med RAID1-säkerhet, dvs en disk kan lägga av utan dataförlust.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Netgears NAS-enheter är som en drobo, jag funderade över drobon, men det var något som gjorde att jag valde Netgears lösning. Minns inte riktigt vad det var. Men den fungerar likt min NAS, jag sa nämligen fel innan. Jag använder Netgears X-RAID, vilket är precis som drobon, med volume expansion. men med RAID1-säkerhet, dvs en disk kan lägga av utan dataförlust.

Som jag fattat det är Drobon "Fire and Forget", stoppa i drivarna och använd.
Man behöver inte bry sig så farligt. I princip allt är automatiserat, very Macish...
Klarar Netgear att göra ngt sånt som inte behöver configgas in i döden?
Drobon gör ju en grej av att de klarar OLIKA storlek på drivarna, man kan ta vad man har.
Fixar Netgear ngt liknande?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-30 09:58

Ja, Netgears X-RAID stödjer volume-expansion. Så det är bara (som jag förstått det) att ploppa i en ny disk, men drobon fungerar bättre där, eftersom den utnyttjar diskutrymmet lite effektivare (Netgear är begränsad till utrymmet på minsta disken. Men jag anser inte detta vara ett stort problem idag. Diskar är billiga Men drobon kopplas via USB. Så det är ju inte en NAS i den bemärkelsen. Drobon är väldigt macish, förutom att den är svart

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-07-06 09:06

Kör själv Netgear X-Raid och har uppgraderat till större diskar. Det var bara att dra ur ena disken, i med nya, ur med den andra disken, i med nya, starta om NASen, klart. Fick hela tiden e-post från NASen om typ. En disk svarar inte. Hitta en ny disk. Initsierar den nya disken. Synkroniserar disken. Du har nu full redudans. Starta om NASen för att uppdatera storleken och så vidare. Via webgränssnittet så såg man mer i detalj och under hela tiden satt tjejen och titta på film från NASen i ett annat rum och hon hade då inte märkt jag bytt alla diskar. Smidigt måste jag då säga.

1
Bevaka tråden