Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej öppna Outlook Express! (Krasch?)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har problem med att öppna Outlook Express på min Macintosh Powerbook G4. Programmet är på väg att öppnas, men det kommer inte så långt innan ikonen slutar hoppa och ingenting mer händer. Jag tror att det hela är ett resultat av att hårddiskutrymmet på datorn börjar ta slut. Är det möjligen någon här som vet hur jag kan gå tillväga för att lösa problemet? Oerhört tacksam för snabbt svar!!!

Maria

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 22:13

Se om du kan rensa undan lite på hårddisken, efter det testa att starta Outlook Express med ALT tangenten nedtryckt. Var länge sen jag körde Outlook Express på Mac, men om jag minns rätt så skall den starta en databas återskapning.

Vad kör du för version på Mac OS?

Hej!

Stort tack för ditt svar. Jag har tack vare din hjälp lyckats öppna programmet nu. Först blev jag överlycklig. Sedan blev jag lite mindre glad. Första gången jag öppnade det märkte jag att inte alla mejl fanns med. Därför provade jag att göra om det. Resultatet blev då att alla mejl och e-postadresser försvann ... Tror du (eller någon annan som läser detta) möjligen att de finns kvar någonstans? Jag kör Mac OS X 10.3.9.

Maria

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 23:34

Det skall sparas en säkerhetskopia om databasen återskapas. Vet dock ej exakt var.

  • Medlem
  • 2008-06-15 23:36

Outlook Express finns väl inte portat till OSX, så du måste i så fall köra det i Classic. Stämmer det?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 23:41

Hittade denna länk:
OE5 - Maintenance

Jetwash, stort tack för länken. Jag kan dessvärre inte hitta något på de ställena heller.

Baron, ja, det stämmer att jag kör Outlook Express i Classic.

  • Medlem
  • 2008-06-16 00:27

Du har inte installerat om systemet (osx) nyligen? Kan du få igång andra program i Classic?

En annan fråga lite vid sidan av: varför kör du mailen i classic? Det finns ju bra mailklienter för 10.3.9, som Thunderbird eller Eudora. Jag minns inte hur bra Mail.app var i 10.3.

Ska kolla upp andra mejlprogram. Just nu handlar det mest om att få tillgång till tidigare viktiga mejl.

Jag har hittat Gamla meddelanden och Gammal databas nu. Frågan är bara hur jag ska öppna dem. Någon som vet? I så fall är jag mycket tacksam för så tydliga instruktioner som möjligt. (Om jag bara klickar på filerna så får jag bara upp ett nytt mejl i Outlook Express.)

Du får nog öppna gamla databaser inifrån Outlook (alltså via menyn Arkiv -> Öppna. Eller Importera. Eller vad det nu kan heta. Har inte kört OE5 på ett antal år.

Att köra en arkivering kräver ju _ännu_ mer av din fulla hårddisk. Inte bra om hårddisken blir full innan processen är klar.. :(. Rensa rensa rensa!

Tilldela sedan mer minne till OE (välj programmet i Finder, välj Visa Info i menyn (eller Bulle-I), och höj minnestilldelningen. OE kräver mer minne ju större databas man har. För lite minne ger en massa skumma problem. Det finns några gamla trådar här på forumet.

Skiter sig alltihop kan en import till ett annat mejlprogram klara biffen. Entourage i Officepaketet har funkat bra för mig.

  • Medlem
  • 2008-06-16 08:20

1. Först: rensa så att du får lite utrymme på hd. Räcker det så skulle jag hoppa över steg 2.

2. Jag hade gjort en backup på OE-databasen. Sedan hade jag installerat en testversion av Entourage och försökt rädda databasen från det programmet.

3. Antingen köpa Entourage eller gå över till Thunderbird och importera databasen dit.

Stort tack för era svar. Jag ska undersöka vad jag kan göra.

Att öppna Gamla meddelanden eller Gammal databas inifrån Outlook Express fungerar inte på det sättet som du beskriver, johan_tanying. Har dock inte provat att tilldela mer minne till OE ännu, men tack för det tipset. Jag behöver nog rensa kraftigt för att få fram utrymme.

Jag har Entourage, men vet inte hur jag importerar dit. Har provat klicka Arkiv och Importera, men sedan vet jag inte vilka alternativ det är som gäller. Nåväl, bör nog som sagt börja med att rensa ordentligt.

Stort tack så länge.

Jag har förresten av någon anledning inte mindre än 4 filer med gamla meddelanden. En är från den 7 juni 2003. Storlek: 1,99 GB. En är från den 15 juni 2008. Storlek: 266,5 MB. Tror ni möjligen att det fungerar att slänga den gamla filen från 2003 utan att det påverkar den andra, senare filen? I så fall finns ju en del utrymme där ...

  • Medlem
  • 2008-06-16 10:28

Gör backup och testa sedan de olika alternativ du ställs inför. Bara du har backat kan du ju alltid göra om det.

Vad exakt menar du med att göra backup? Jag tror inte att det finns utrymme för att kopiera filerna.

Det vore fantastiskt om jag kunde slänga filen från 2003. Det borde väl gå bra, eller?! Så gamla mejl och kontakter känner jag inget stort behov av att behålla. Det känns avsevärt mycket viktigare att kunna öppna de nyare mejlen.

Det verkar som om du inte har någon backup (säkerhetskopia) över huvud taget på din dator. Mejl eller inte - gå ut och köp en extern hårddisk (helst med Firewire) och gör kopia av hela datorn NU! Om du nu anser dig ha något av värde på den alltså (bilder? brev? texter? musik?).

Sen när du kopierat över allt kan du kasta lite som du vill.

Stort tack för tipset. Någon som har något förslag på en bra extern hårddisk till ett rimligt pris?

Inte för att låta dryg eller så - men har du testat sökfunktionen? Knappa in "köptips hårddisk" i rutan ovan till höger och du får några relevanta trådar att utforska.

Du är inte den förste med detta spörsmål...

1
Bevaka tråden