Ska jag köpa iMac eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bestämt mig för att köpa en mac. Jag har suttit och väntat på den nya macbook pro som säkert kommer komma till hösten? Från början hade jag tänkt mig att ha en macbook pro med en extern skärm. Så man kan använda den både i skolan, i hemmet och på resande fot.

Men jag har börjat tänka om lite mer och funderar på en iMac den dyrare modellen och en macbook air av den billigare modellen. Priset kommer bli ganska likartade men det verkar som man får mer för pengarna om man köper alternativ två.

Jag hade såklart tänkt mig den dyrare macbook pro 15". Varför jag tänkt på en macbook pro är för den bekvämlighet den ger i hemmet, man kan flytta runt den då det behövs. Exempelvis när man ska koppla in den i tv. En iMac måste man ha i vardagsrummet för att kabeln ska räcka.

Frågan är vad tycker ni?

Finns det några för- och nackdelar med en macbook och iMac? Kommer en macbook air plus iMac täcka alla mina behov eller är macbook air för "dålig" för att titta på film och importera bilder från digitalkamera på resande fot, klarar den av photoshop? Jag tycker om att fotografera och redigera dom direkt i datorn så man ser att det blev bra bilder.

Om ni inte förstår vad jag menar så fråga gärna.

/Filip

Ville bara tillägga att jag kommer såklart vänta tills den nya macbook pro kommer ut om det blir den. Kanske den kommer vara kraftfullare än iMacen? Utrustat med blu-ray och annat smått och gott.

Om du vet med dig att du inte kommer behöva "mer än" en MacBook Air när du är ifrån hemmet så rekommenderar jag alternativ 2. Jag hade själv gjort så också, det är min kopp te att den bärbara är riktigt bärbar och att den stationära är kraftfull.

Men samtidigt kanske du är iväg mycket och behöver kunna arbeta på hotell, tåg, arbetsplats osv med din egen dator och då är ju en MacBook Pro ett bättre val, om du ska arbeta med tyngre filer och projekt.

Värt att tänka på är väl dock att vi ännu inte vet hur mycket en MacBook Air eller Pro kommer väga eller kosta när den nya revisionen kommer och vi vet ej hur tjocka/tunna de kommer vara, så det är väl lite svårt att spekulera nu, när vi inte har alla papper på bordet.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-15 20:13

Jag grubblade också över iMac vs Macbook Pro läänge och väl och hade liknande tankegångar som dig. Det blev till sist en MBP, har inte ångrat mig en sekund! Hade aldrig haft en bärbar förut, så nu säger jag bara bärbar FTW!

Jag har haft en bärbar dator som jag fick från skolan 1 år, det var faktiskt bra. Förutom att jag tyckte den inte var så "portabel" som en bärbar ska vara.

Klarar macbook air av film och photoshop så räcker det för mina behov eftersom jag inte jobbar och endast går i skolan. Macbook air verkar riktigt skön att bära med sig t.ex. i skolan, skriva anteckningar på lektioner exempelvis.

En macbook pro verkar lite jobbig att slita med sig varje dag till skolan, packa upp och ner mellan lektioner. Med en MBA kan man göra som i reklamen och sätta in det i en pappershållare

Njae...

tyckte du inte om den?:)

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-16 21:50
Ursprungligen av flippen88:

tyckte du inte om den?:)

Den ser ut som om den var iPhones storebror...

Ja och jag vet att du tycker att iphone är snygg;)

Det ska ju inte vara en iPhone...

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 12:28

Har du behov av att vara mobil eller inte - det är liksom huvudfrågan?
Sen handlar det om huruvida du verkligen behöver ta med dig all datorkraft eller inte.

Har du svaret på de två frågorna så vet du också vad du ska ha. För egen del valde jag en iMac 24 och en Macbook. Prisskillnaden mot en MacBook Pro var inte så stor och nu kan jag vara både mobil och ha tillräckligt med datorkraft på kontoret. Jag redigerar video, bilder och gör det tunga jobbet på kontoret och skulle det knipa så kan jag göra en hel del med MacBook - även om det inte går lika snabbt.

1
Bevaka tråden