Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox kan inte öppna pdf

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag försöker öppna en pdf länk i Firefox (3.0) får jag svaret:

Hämtar /Users/parengberg/Desktop/gi2lDW0W.pdf.part/Users/parengberg/Desktop/gi2lDW0W.pdf.part kan inte sparas eftersom du inte kan ändra innehållet i den mappen.
Ändra mappegenskaperna och försök igen, eller försök spara till en annan plats.

Har provat med att installera om Adobe Acrobat professional och Firefox, inget hjälper.
Har det med betan att göra? Eller har det med Mac OSX 10.5.3 att göra?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 13:20
Ursprungligen av par.engberg:

Om jag försöker öppna en pdf länk i Firefox (3.0) får jag svaret:

Hämtar /Users/parengberg/Desktop/gi2lDW0W.pdf.part/Users/parengberg/Desktop/gi2lDW0W.pdf.part kan inte sparas eftersom du inte kan ändra innehållet i den mappen.
Ändra mappegenskaperna och försök igen, eller försök spara till en annan plats.

Har provat med att installera om Adobe Acrobat professional och Firefox, inget hjälper.
Har det med betan att göra? Eller har det med Mac OSX 10.5.3 att göra?

Till att börja med så försöker du öppna en del av filen vilket part indikerar. Filen är inte helt nedladdad.

Sen är det inte Firefox som öppnar en PDF-fil - det måste du ha ett program för att kunna läsa PDF-filer till. Preview duger gott och finns inbyggt i Mac OS X. Firefox bör dock kunna skicka filen vidare, så att säga, till Prewiew så att filen öppnas.

Kolla vad du har som standard för att läsa PDF-filer. Högerklicka på en PDF så ser du vad som är valt.

/MvH Mikael

Standard för att läsa pdf är Adobe Acrobat Professional.
Jag har tidigare haft en MacBook med samma operativ och program som på min pro, men inga problem. Nånting har hänt i flytten eller vid installation av något av programmen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 18:38
Ursprungligen av par.engberg:

Standard för att läsa pdf är Adobe Acrobat Professional.
Jag har tidigare haft en MacBook med samma operativ och program som på min pro, men inga problem. Nånting har hänt i flytten eller vid installation av något av programmen.

Som sagt filer med part med i namnet betyder att det är den del av den färdiga filen - dvs att filen inte är helt nedladdad.

Nä, nåt är galet för jag kan öppna samma filer i Safari...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 11:50
Ursprungligen av par.engberg:

Nä, nåt är galet för jag kan öppna samma filer i Safari...

Jo, något är defintivt galet men läs på de tekniska specifikationerna och hur Firefox fungerar. Av dem framgår klart och tydligt att så länge som filen laddas ned så samlas information i en temporärfil som döps med tillägget PART i namnet. När filen är överförd så ändras namnet till det ursprungliga. Din Firefox fungerar uppenbarligen inte som den ska.

. Jag skulle prova att först exportera ut alla favoriter till en html-fil (som backup).
. Sen skulle jag kopiera undan hela profilen - den katalog där Firefox nu är installerad.
. Avinstallera hela programmet och göra en sökning med Spotlight för att få bort allt.
. Sen skulle jag installera om programmet för att se om det fungerar som det ska.

1
Bevaka tråden