Bedragare: Varning för kille i Helsingborg

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vill varna för en kille i Helsingborg som säljer Macdatorer på Eniro bl a. Han vill bara kommunicera per mail, ej telefon och tar bara förskottsbetalning. Som tur var betalade jag bara handpenning.
Sedan slutar han att svara när han fått pengar och skickar inte något heller.
Jag polisanmälde honom idag efter att jag sett en annan varning på Vlkommen - mactorget.nu, en annan kille som blivit blåst på samma sätt.
Till honom hade Robert lämnat både pers. nr och adress.
Han lämnade gladeligen ut bankkontonr. också. Handelsbanken ****-*** *** 672.
Robert ******
Tfn:070-*** ** 21
*** ** *
***** HELSINGBORG

Lycka till med seriösa affärer!

Senast redigerat 2008-06-13 12:27
  • Medlem
  • 2008-06-13 07:41

Plockar bort sådant som direkt identifierar den misstänkte bedragaren.

Ursprungligen av Baron:

Plockar bort sådant som direkt identifierar den misstänkte bedragaren.

Då är det bra att ta rubriken också

Ursprungligen av Adrian B:

Då är det bra att ta rubriken också

Ja, plus Robert, plus *** plus Helsingborg.

Vidare: Polisanmäl ALLTID.

Senast redigerat 2008-06-13 12:27
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 07:42

Det värsta är att det tjänar inget till att polisanmäla såna där typer.
Jag har en kompis som blev blåst av en snubbe på Blocket, trots att han hade alla personuppgifter etc lades utredningen ned. Om den ens startades.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 07:52

Har Robert Mugabe flyttat till Helsingborg?

Jag har anmält hans annonser till blocket flera gånger än jag kommer ihåg. Blocket bryr sig inte så mycket så länge dem får betalt för en annons. Jag har till och med skrivit till Blocket och talat om för dem vilket IP nummer han har. Samtidigt har ett säljbolag som har uppdrag ut av Blocket ringt till mig och försökt att få mig att förlänga en bilannons jag har lagt ut där. Tydligen har Blocket resurser till försäljning men inte till att stoppa bedragare. Försök att ringa till Blocket. Det finns inget telefonnummer man kan nå Blocket på. Vilket seriöst företag har inte ett enda telefonnummer som man kan ringa till?
Blocket-Sveriges största sälj marknad för stöldgods och bedrägerier.

Det lönar sig att polisanmäla. Jag råkade ut för samma sak på blocket och polisanmälde. Nu har de tagit snubben och det är rättegång och det ser ut som att jag får pengarna tillbaka. Man MÅSTE polisanmäla, det kan löna sig, och det är ens skyldighet när man blir drabbad.

Per

Ursprungligen av Per Hultberg:

Det lönar sig att polisanmäla. Jag råkade ut för samma sak på blocket och polisanmälde. Nu har de tagit snubben och det är rättegång och det ser ut som att jag får pengarna tillbaka. Man MÅSTE polisanmäla, det kan löna sig, och det är ens skyldighet när man blir drabbad.

Per

"Ens skyldighet" är det ju inte. Men en polisanmälan är bra för statistiken och för att hålla ned mörkertalen av olika brott. De rättsvårdande myndigheterna gissar inte, de läser siffror.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 13:25

Använd InternetGiro.

/MvH Mikael

Ursprungligen av Northwiz:

Använd InternetGiro.

/MvH Mikael

Det hade inte hjälpt i mitt fall...

Man får väl starta en tjänst där man varnar för bedragare dock är ju det olagligt om man kan identifiera personer även via användarnamn.

Finns det ingen funktion på blocket där man kan skriva omdömme om personen man köper ifrån? i såfall måste ju personen i princip skapa ett nytt konto varjegång han skall sälja något om man skriver att han är en bedragare?

Åter igen. Aldrig någonsin sätter man inte pengar på någon okänd persons bankkonto.
Jag ger inte pengar till någon okänd på stan och min handlingslapp och ber dem gå och handla.
Använd payson, internetgirot, paypal etc etc så försvinner snart dessa bedragare.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-13 10:10

Sett dina / någons varningar på mactorget flertalet gånger. Undrar om det är någon man vet vem det är..

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-13 11:30

Blåsningsfrekvensen på nätet är trist - men speglar bara landet i övrigt.
Dom som fortfarande sätter in stålar till främlingar innan dom har manicken i handen - får vid det här laget skylla sig själva. Internet är gammalt vid det här laget och ingen kan ha missat att blåsningar är vardag.
Det är besynnerligt; om en främling ringer och säger att dom skickar en Powerbook om man sätter i stålarna där och där - då skulle alla med frisk mental status inte göra det. Men på nätet! Bara för att dom ser en bild på manicken? Varför? I just dont get it.
Jag tycker inte synd om någon över 18 år som blir blåst på detta sätt. Jag tycker synd om tillräckligt många andra.

Det är inte bara säljare som blåser folk...

Jag skickade en LCD skärm till en PB till en kille som hade köpt av mej en ggr innan

Litade tyvärr pa honom andra ggr Men fick inga pengar

Om man vill så får man gärna PM:a hans namn till mig, då jag är Helsingborgare. Jag kanske känner till honom och om inget annat skulle jag uppskatta varningen.

Råkade ut för något liknande här på 99mac.

http://www.99.se/mac-s-ljes/208764-mac-mirror-drive-door.html

Köpte en begagnad PowerMac G4 av en kille i Helsingborg.

Andreas "Ante" **********

Jag betalade inget i förskott, utan min bror träffade honom och gjorde dealen. Men sedan visade det sig att datorn var trasig:

http://www.99.se/mac-os-x/110131-osx-h-nger-sig.html

Efter att jag påpekat detta och krävt mina pengar tillbaka, hörde jag aldrig ifrån kräket igen.

Jag ringde polisen men de sa "LOL NOOB PWND! Detta är ett civilrättsligt mål. Det skiter vi fullständigt i! BWAHAHAHA!!!"

Så så bra gick det.

Men alltså ännu en varning. Köp inget av killen ONEWAY på 99Mac, ifall han någonsin vågar sig tillbaka. PM:a för namn om ni känner igen det hela.

Jag gillar att man kan se omdömen som på Tradera/ebay. Det är ju förstås inte säkert ändå, men i alla fall något att gå på. Enda problemet med det systemet är att alla börjar med 0 omdömen oavsett om de är ärliga eller ej.

(De summor jag handlar för kommer dessutom sällan över 200kr. Man kan också kolla med andra efter rekommenderade säljare, jag som brukar hänga på t.ex. mflenses.com ser vilka dem andra där handlar med, eller varnar för, på ebay.)

Ursprungligen av Prometheus:

Jag gillar att man kan se omdömen som på Tradera/ebay. Det är ju förstås inte säkert ändå, men i alla fall något att gå på. Enda problemet med det systemet är att alla börjar med 0 omdömen oavsett om de är ärliga eller ej.

(De summor jag handlar för kommer dessutom sällan över 200kr. Man kan också kolla med andra efter rekommenderade säljare, jag som brukar hänga på t.ex. mflenses.com ser vilka dem andra där handlar med, eller varnar för, på ebay.)

Ja, det var första och sista gången jag handlar så dyra saker begagnat på nätet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-13 17:03

Använd Internetgirot. Vill dom inte det så är dom oseriösa.

Betalar man Hp och lämnar ut konto nr.
Så får man skylla sig själv.

B.D

Ang betala i förskott

Det finns ju en faktor "visa din goda vilja och att du är seriös, så får du köpa objektet",
ofta som en person i en drös av presumtiva köpare. Man är glad att man har hunnit
bland de första att svara på annonsen ifråga. Varför man svarar är ju oftast för att det är ett attraktivt pris och man vill ha objektet ifråga. Man vill att säljaren också ska känna att det är ok att skick iväg sin dator. I detta fallet så föreslog jag att jag satte in 1000:- som en handpenning och säljaren skickade MacBooken som rekommenderat paket, alltså att jag betalade resterande 4200:- när jag hämtade ut datorn på posten.
Vi hade 7-8 mailväxlingar innan jag betalade dessa 1000:- och snubben pratade mycket om olika saker, hur han blivit pappa precis mm och allt och behövde pengar nu. Han tyckte det kändes ok att skicka paketet.
Han lämnade (såklart) ut sitt bankkontonummer och allt kändes ok. Bortsett från att det aldrig kom någon dator på posten.
Jag pratade sedan med killen som satt ut en varning på Vlkommen - mactorget.nu, blåst som jag, och han hade upplevt precis samma procedur, killen hade t o m gett ut sitt personnummer.
Vid min polisanmälan sade polisen jag pratade med, att säljaren hade ännu fler anmälningar på sig. Synd att han skiter i sin framtid och de konsekvenser
hans affärsverksamhet kan medföra för honom och hans nya familj.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-14 09:20

Återigen - använd InternetGiro. Då är pengarna låsta tills du har godkänt affären och fått möjlighet att kolla den vara du har köpt.

Du betalar in pengarna. Säljaren får veta att pengarna finns. Varan skickas - kollas av dig och är allt ok så meddelar du att du godkänner köpet. Först då får säljaren sina pengar.

Säkert för båda parter.

Är man inte nöjd skickar man tillbaka varan och får sedan ut sina pengar när säljaren fått tillbaka varan.

Och i och med att båda godkänner köpet via Internetgirot godkänner man dessa regler och förfaringssätt också.

Jag har faktiskt fått tillsänt mig en MacBook för 8000:- innan jag betalade, snacka om att jag blev förvånad, dock så vart killen en VD från Lidköping så han hade väl pengar så det räckte och blev över.

Men så klart fick han sina pengar när jag såg att allt vart ok och att originalkvitto och originalskivor och emballage fanns med.

Ursprungligen av pjorgensen:

Jag har faktiskt fått tillsänt mig en MacBook för 8000:- innan jag betalade, snacka om att jag blev förvånad.

Jag har faktiskt också litat på folk - Macanvändare är normalt sett väldigt trevliga och trovärdiga. Om man talar med en person i ett par minuter tycker jag att man får tillräckligt mycket feedback för att avgöra om något är fel.

Under den tid jag annonserat Xserves på Blocket har jag fått minst 10 försök till fakturabedrägerier - men sålt minst 20st maskiner till helt okända småföretag på faktura och alltid fått betalt. Det gäller att ha lite känsla för folk!

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 12:06
Ursprungligen av Björnström:

Jag har faktiskt också litat på folk - Macanvändare är normalt sett väldigt trevliga och trovärdiga. Om man talar med en person i ett par minuter tycker jag att man får tillräckligt mycket feedback för att avgöra om något är fel.

Under den tid jag annonserat Xserves på Blocket har jag fått minst 10 försök till fakturabedrägerier - men sålt minst 20st maskiner till helt okända småföretag på faktura och alltid fått betalt. Det gäller att ha lite känsla för folk!

Det du säger är att man ska lita på folk och det är en vacker tanke men det är precis det som bedragarna utnyttjar - att folk litar på dem. Jag förutsätter inte att alla är bedragare men handlar det om större summor så ser jag till att mina, eller mitt företags pengar hanteras säkert. Jag betalar inte via postförskott, inte i förskott och tar inte betalt mot faktura om jag inte känner vederbörande. Handlar jag på nätet så används ett speciellt kort med en begränsad summa pengar - aldrig det kort som är kopplat vare sig till mitt eller företagets konto.

Därmed inte sagt att du gör fel - bara att jag inte skulle göra affärer på det sättet.

Ursprungligen av lellekage:

Vill varna för en kille i Helsingborg som säljer Macdatorer på Eniro bl a. Han vill bara kommunicera per mail, ej telefon och tar bara förskottsbetalning. Som tur var betalade jag bara handpenning.
Sedan slutar han att svara när han fått pengar och skickar inte något heller.
Jag polisanmälde honom idag efter att jag sett en annan varning på Vlkommen - mactorget.nu, en annan kille som blivit blåst på samma sätt.
Till honom hade Robert lämnat både pers. nr och adress.
Han lämnade gladeligen ut bankkontonr. också. Handelsbanken ****-*** *** 672.
Robert ******
Tfn:070-*** ** 21
*** ** *
***** HELSINGBORG

Lycka till med seriösa affärer!

En sak till som jag tycker är trist är att det finna en kille i Helsingborg som sysslar med Mac som heter Robert, men han figurerar mest på MacWorld, denne killen tror jag dock inte är den som lurat dig för han har jag handlat med och han verkar mycket trevlig.

Grejen är ju att man vet ju att man själv är ärlig.

Har ni sett på tv-programet "Bedragarna" eller liknande. En engelsk serie.

Det som är röda tråden är ju: Bara de får lite tilltro så är det kört.

Han som uppgav de där uppgifterna "robert" kanske är en helt annan person som utnyttjar andra ?

Menar, hur svårt är det att uppge "fel" uppgifter för att sätta dit någon ?

Bevaka tråden