Skall jag köpa en iMac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 16:18

Jag är en nymuckad soldat och vill nu skämma bort mig. Men jag vet inte vad jag skall köpa? Just nu sitter jag på en relativt gammal pc, intel p4 3.0 ghz, ati radeon 9800 pro, 1 gb minne. Nu till min fråga, skall jag köpa en imac eller spendera ungefär hälften så mycket att köpa en snabbare pc. Enligt mina uträkningar får jag en pc som är snabbare än imacen för ungefär hälften av summan.

För ca 1 månad sen köpte jag mig även en panasonic px80 42" och ett ps3 så spelbehovet från datorn har minskat drastiskt.

När jag var mindre hade jag mac, en g4 dual 450 mhz någonting, och jag längtar tillbaka!

Visserligen är detta ett macforum så min frågeställning känns redan nu ganska dum...

Men tack på förhand!

//smekast

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 16:43

jag tror det blir asbra med en mac, du kommer vara nöjd o glad som en speleman. nu har du fått ett förväntat svar, ni andra kan fylla på med argumentation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 10:54

Skit i processor hit och ram dit och pris hit och dit, det är inte relevant. Frågan är om du vill köra Mac OS X eller Windows Vista, och den frågan har du ju redan svarat på själv i och med att du skriver att du längtar tillbaks.

"Ska jag köpa en iMac ?"

Självklart ! Vad väntar du på ? Snart 60.000 medlemmar här på 99.se kan inte ha fel.

En varning dock; var beredd på att du vill ha en iPod också och den nya iPhone i juli och en bättre mus och....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 11:55

Svårt att råda när man inte vet vad datorn ska användas till - förutom att inte spela på.

Längtar tillbaka till tidigare mac? Om det var på pre OS X-tiden så ska du tänka på att du får ett ganska annorlunda OS. Beredd att "lära om"?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-22 14:15

Vill du ha en enklare, mer problemfri tillvaro eller vill du leva livet i uppförsbacke med Windows Vista?

Ursprungligen av Northwiz:

Vill du ha en enklare, mer problemfri tillvaro eller vill du leva livet i uppförsbacke med Windows Vista?

Varför Vista när man kan köra XP?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Varför XP när man kan köra OS X!

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 19:17
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Varför XP när man kan köra OS X!

Vinnarn!

Dessutom kan man, som alla vet, köra Vista på macen med. Så jag ser ingen anledning att inte köpa en mac.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-22 20:13
Ursprungligen av Gilbert 2:

Därför att XP inte levereras med nya datorer. Dell gör det, fram till och med den 26 juni - om du betalar 50 dollar extra. Övriga leverantörer, de flesta erbjuder inga Windows XP datorer, längre.

Visst kan du beställa XP, vid sidan av, men då stiger priset och det blir krångligare. För övrigt tror jag att du förstod min poäng oavsett vilket.

Problemet jag ser med iMac är den dagen man känner för att uppgradera lite. Till PC köper man ett uppgraderingspaket för en "skitsumma" medan vad jag hört ska iMac inte vara så lätt att uppgradera (själv). Annars hade jag självklart valt iMac.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-02 14:18
Ursprungligen av xtreme79:

Problemet jag ser med iMac är den dagen man känner för att uppgradera lite. Till PC köper man ett uppgraderingspaket för en "skitsumma" medan vad jag hört ska iMac inte vara så lätt att uppgradera (själv). Annars hade jag självklart valt iMac.

Det beror ju väldigt mycket på vad du har för PC också. Många av burkarna från Dell osv. sitter med en hel del ej standardiserade mått och skruvfästen. Samt att du bryter garantin om du börjar meka själv.

Men visst, imacen är helt klart begränsad i form av uppgradering. Men målgruppen är knappast de som vill uppgradera maskinen själv heller.

1
Bevaka tråden