Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvirring: MacSupport Mstore eller Macoteket M-Store?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-16 15:08

Fantastiskt att HP-sås får heta HP-sås.

Men hur går det med apple-juice?

nytt namn:

Apple-teket

visaljerappleprylar.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 19:20

Mcoteket måste väl fungera annars lär McDonalds få problem hehe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 19:23

Apple Shop skulle kanske också fungera, i alla fall om man säljer frukt.:p

Jag sällar mig till dem som inte fattar vad Apple sysslar med. Det vore ju en sak om de gav sig på företag som inte på något vis säljer Mac och Appleprylar för varumärkesintrång men att kräva att mångåriga trogna återförsäljare ska byta namn så att Mac inte ingår i deras butiksnamn är ju snurrigt. Hur förväntar sig Apple att nya kunder ska finna det de söker om de måste söka efter butiker med kryptiska namn?

M'coteket, Mcoteket, 'acstore - oavsett vad man hittar på så blir det något kryptiskt som knappast lockar till sig nyfikna

Det är med det här som det var med iPod. Inga tillverkare av tillbehör för iPod får ha iPod i produkt-eller företagsnamnet. Forumet iPodlounge blev tvungna att byta namn till iLounge, vilket iofs funkade för dem...

  • Oregistrerad
  • 2008-06-16 23:16
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag sällar mig till dem som inte fattar vad Apple sysslar med. Det vore ju en sak om de gav sig på företag som inte på något vis säljer Mac och Appleprylar för varumärkesintrång men att kräva att mångåriga trogna återförsäljare ska byta namn så att Mac inte ingår i deras butiksnamn är ju snurrigt. Hur förväntar sig Apple att nya kunder ska finna det de söker om de måste söka efter butiker med kryptiska namn?

M'coteket, Mcoteket, 'acstore - oavsett vad man hittar på så blir det något kryptiskt som knappast lockar till sig nyfikna

Det är med det här som det var med iPod. Inga tillverkare av tillbehör för iPod får ha iPod i produkt-eller företagsnamnet. Forumet iPodlounge blev tvungna att byta namn till iLounge, vilket iofs funkade för dem...

Så ska apple kunna verifiera att en "mac/apple" * butik bara säljer mac. Tänk om dom säljer Sony också? Eller om dom bestämmer sig för att sluta sälja mactillbehöv, men gillar namnet?
Hur skulle du själv reagera om du hade ett företag med ett välkänt varumärke där deras säljare kanske pratade illa om mac till förmån för något annat. Ska steve själv besöka alla butiker i hela världen, eller besöka alla ipod tillbehövstillverkare för att verifiera att dom inte håller på med något fuffens.

Nej jag håller inte med. För att göra det enkelt för alla så tycker jag Apple har rätt till sitt eget varumärkte och får göra precis vad som står i deras makt för att försvara det.

  • Medlem
  • 2008-06-16 23:19

"Windowsfria Datorer AB"

"Non-PC Store"

"Hassle Free Computers"

hö hö hö

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-18 10:13

Ett första steg mot att låta andra göra datorer som kan köra OSX?

Ursprungligen av Macke K:

Ett första steg mot att låta andra göra datorer som kan köra OSX?

Utveckla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-23 09:44
Ursprungligen av henkebarn:

Utveckla.

En Mac är en dator tillverkad av Apple som kör Mac OSX.

Om vi leker med tanken att andra datortillverkare också får börja sälja datorer med Mac OSX vill Apple att de ska kallas något annat, så att man inte säger Mac om alla datorer som kör OSX.

Jämför med Jeepresonemanget längre upp i tråden. Jeep sålde fyrhjulsdrivna bilar med högre markfrigång. När fler började göra det kallades de också för jeepar.

Apple vill att bara deras datorer ska kallas Mac. Samtidigt kan man ju tänka sig att de inte är helt ointresserade av att deras plattform får större spridning. Det talar för att de vill skydda namnen.

Men jag antar att det är hårdvaruförsäljningen som ger Apple intäkter, och det talar ganska mycket emot min tes...

Ursprungligen av Macke K:

En Mac är en dator tillverkad av Apple som kör Mac OSX.

Om vi leker med tanken att andra datortillverkare också får börja sälja datorer med Mac OSX vill Apple att de ska kallas något annat, så att man inte säger Mac om alla datorer som kör OSX.

Jämför med Jeepresonemanget längre upp i tråden. Jeep sålde fyrhjulsdrivna bilar med högre markfrigång. När fler började göra det kallades de också för jeepar.

Apple vill att bara deras datorer ska kallas Mac. Samtidigt kan man ju tänka sig att de inte är helt ointresserade av att deras plattform får större spridning. Det talar för att de vill skydda namnen.

Men jag antar att det är hårdvaruförsäljningen som ger Apple intäkter, och det talar ganska mycket emot min tes...

Naturligtvis är Apple ute efter att skydda sitt varumärke, och det är inte precis något fel i. Men det som är fel är att röra till det för deras mest dedicerade återförsäljare. De borde ha med i sina rutiner att ge dispens (skriftlig, med lämpliga villkor) till de butiker som är tillräckligt Mac-fokuserade. Gulla med sina allierade helt enkelt.

I Macens barndom var det verkligen en grej att Mac-program och Mac-prylar ofta hette Mac-nånting. Helt naturligt. Om ett Mac-program som heter MacNyttigtProgram inte får heta det, utan bara NyttigtProgram, då försvagas Apples varumärke i och med att det inte framgår att det är ett Macprogram, och tillverkarens nytta med att vara "Mac only" försvinner helt. Det är väl inte bra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-18 13:13

eppelbutiken.se och eppelbutiken.com är lediga.
nån som känner för att regga ?

Om nu Apple gärna vill ha återförsäljare men inte att de använder Mac i sitt namn så kunde väl Apple föreslå, alternativt bidra, med ett namn som passar dem. Alternativt kan ju Macoteket välja ett nytt namn som helt och hållet avviker från etablisemanget sas. Här i Sundsvall har vi en återförsäljare som heter Postero - betyder morgondagen. Det är ett smart och intresselockande namn.

Jag tror också att vi kommer få se riktiga Apple stores här så snart..
Det var någon som snackade hypotetiskt "om återförsäljarna skulle sälja andra företags grejer.."

Det gör de ju redan..
Du kan på MacSupport köpa en mus från Creative eller ett par högtalare från JBL/Bose osv...
Dessa grejer säljs ju på Applestore.se/com också...

Well kära ni. Kan väl säga att allt kommer att bli finfint för alla parter (Macoteket och Macsupport). Allt kommer inom sinom tid få sin förklaring ang namnet M-Store. Tyvärr är det nog inte lämpligt att säga något mer om det just för tillfället.

En sak är iaf klar, är att det inte är någon varumärkesstrid.

Notera också att det endast är butiker som inte får heta något med Mac i.

p.s Har ni sett att McDonalds kundtidning heter McWorld?

Klart vi fattat att Macoteket och Macsupport slår ihop sina påsar och blir ett bolag, M-Store.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Klart vi fattat att Macoteket och Macsupport slår ihop sina påsar och blir ett bolag, M-Store.

Nja, kanske inte det..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 18:35

Eller hur, trodde att det var ganska så självklart från början.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-05 20:06
Ursprungligen av boris91:

Eller hur, trodde att det var ganska så självklart från början.

Faktiskt inte....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 20:25

Jag lade ju faktiskt till en smiley där, räckte den inte till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 19:03

Får man annonsera att man säljer mackapärer för t ex 50 spänn och mackapäron för 10 kr /kilot?

www.m-store.se ägs av Telia...hmm... :-/

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-24 14:56

nä, den är bara parkerad där

  • Medlem
  • 2008-07-31 18:34

Varför inte McIntosh-butiken? Apple har ju inte copyright på McIntosh, finns andra firmor som heter så, bla en förstärkartillverkare.

Senast jag var i Stockholm såg jag att Macoteket på Birger Jarlsgatan fått en sådan där "Apple service provider" skylt med äpplet på. Kan anta att oavsett vad butiken heter så lär folk hitta dit med den hjälpen.

Tyckte mig se en namnändring till M-zone. . .

Hur skall det vara med M-store vart det macsupport som tog namnet ?

MacSupport har nu tagit över m-store namnet samt köpt upp InWarehouse butikerna:
Macsupport AB

Samtidigt döper Macoteket om sig igen från M-store till M-zone:
Macoteket - Seriös och kunnig personal, låga priser

Låt förvirringen börja

Ursprungligen av Mats Björnström:

...köpt upp InWarehouse butikerna:
Macsupport AB

På sidan som du länkar till står: "I och med förvärvet av den tidigare inWarehousebutiken vid Stureplan"

Så det är väl bara en inWarehouse-butik de har köpt, eller? Din formulering låter som om det vore alla.

Vet inte om det skrivits tidigare här men enligt denna sida: inWarehouse.se

...ägs/ägdes inwarehouse av Komplett. Mig veterligen finns det dessutom bara en inwarehousebutik i Sverige, fast de har visst kontor i Göteborg.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Mig veterligen finns det dessutom bara en inwarehousebutik i Sverige, fast de har visst kontor i Göteborg.

Jag vet inte hur många det finns, men det finns iallafall en i Malmö, och den ligger väl typ 200 m från MacSupports butik. Därför blev jag lite nyfiken på om de verkligen köpt upp alla. Eftersom de ligger så nära varandra, så lär ju den ena försvinna i så fall.

Bevaka tråden