Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Windows-skiva utan licens?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-12 11:16

Jag letar efter Windows XP SP2 för att installera på min Mac. Jag kommer inte att använda det tillräckligt mycket för att det skall vara värt att köpa programmet helt nytt. Letar runt på Tradera och andra ställen och hittar följande på en sida som heter CLiCKOK.SE:

MICROSOFT WINDOWS XP PRO SWE DK MVL STUD CD W/SP2 (E85-03225)
Agreement: N/A
Family: Windows Client
Language: Swedish
Licensetype: Other
Product: Windows Business/Pro

Priset för detta är 13 kr (det är ingen auktion). Är det något lurt eller handar det bara om något häfte som beskriver Windows XP? För inte är det väl Windows XP på en CD-skiva som är möjligt att avända med BootCamp? Någon som kan genomskåda annonsen?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-12 11:27

Artikelnumret E85-03225 säger att den är NON-LICSD. Det är alltså bara CD-skivan. Inget licensnummer.

Här kostar den 9 kr:
AMENTIO AB / Microsoft

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-12 11:58
Ursprungligen av Mija:

Artikelnumret E85-03225 säger att den är NON-LICSD. Det är alltså bara CD-skivan. Inget licensnummer.

Tack Mija, då förstår jag. Med frakt blir det 37 kr på CLiCKOK.SE och 128 kr på Amentio.

Ingen licens är som att köra piratkopia väl. Dvs spar in på frakten eller köp ett riktigt (begagnat) ex.

Ursprungligen av Code Red:

Ingen licens är som att köra piratkopia väl. Dvs spar in på frakten eller köp ett riktigt (begagnat) ex.

Nej. Detta är mer om man har tex råkat förstöra eller på något sätt gjort sin installationsskiva obrukbar men fortfarande har sin lagliga cd nyckel kvar som man kan använda.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-12 20:11
Ursprungligen av Code Red:

Ingen licens är som att köra piratkopia väl. Dvs spar in på frakten eller köp ett riktigt (begagnat) ex.

Jag har en gamamal licens på Windows XP, men det ät inte SP2 och det funkar ju inte att uppgradera enligt BootCamp instruktionen. Frågan är om min gamla nyckel fungerar på SP2?

Ursprungligen av marta:

Jag har en gamamal licens på Windows XP, men det ät inte SP2 och det funkar ju inte att uppgradera enligt BootCamp instruktionen. Frågan är om min gamla nyckel fungerar på SP2?

Vill bara tipsa att om du har en Windows XP utan SP2 så ta och slipstreama din egen skiva. Använd dig av nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation. det är väldigt enkelt att göra och tar inte lång tid. Bara välja filerna från XP skivan, hämta SP2 installeraren från microsofts sida och följ guiden i programmet.

Din gamla nyckel ska även fungera utmärkt med SP2 då det bara är en gratis uppdatering till operativsystemet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-14 00:21
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Vill bara tipsa att om du har en Windows XP utan SP2 så ta och slipstreama din egen skiva. Använd dig av nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation. det är väldigt enkelt att göra och tar inte lång tid. Bara välja filerna från XP skivan, hämta SP2 installeraren från microsofts sida och följ guiden i programmet.

Din gamla nyckel ska även fungera utmärkt med SP2 då det bara är en gratis uppdatering till operativsystemet.

Fungerar det? I Boot Camp-manualen står det att det är viktigt att man inte använder en version som är uppgraderad till SP2. ("Do not use an upgrade version of Windows").

PS Från början visste jag inte att det handlade om en Windows-skiva utan licens. Hade jag vetat det hade jag inte frågat om det var något lurt. Blir det inte jobbigt om rubriker skall ändras allt efter det att diskussionerna utvecklas? DS

Ursprungligen av marta:

Fungerar det? I Boot Camp-manualen står det att det är viktigt att man inte använder en version som är uppgraderad till SP2. ("Do not use an upgrade version of Windows").

Ja, det ska fungera. Det du tänker på är de uppgraderingsversioner som Microsoft säljer. De är fullständiga versioner, men kräver att man redan har en äldre version för att installeras.

Ursprungligen av marta:

PS Från början visste jag inte att det handlade om en Windows-skiva utan licens. Hade jag vetat det hade jag inte frågat om det var något lurt. Blir det inte jobbigt om rubriker skall ändras allt efter det att diskussionerna utvecklas? DS

Nej, du visste kanske inte att det handlade om skivor utan licens. Men du visste iallafall att det handlade om Windows-skivor. Rubriken "Något lurt eller?" säger absolut ingenting om vad tråden handlar om. Du kunde t.ex döpt tråden till "Är detta en riktig Windows-CD?" eller något liknande. Då hade jag inte gått in och ändrat rubriken.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-14 10:40

Du har rätt. Ska tänka på det nästa gång.

Ursprungligen av marta:

Fungerar det? I Boot Camp-manualen står det att det är viktigt att man inte använder en version som är uppgraderad till SP2. ("Do not use an upgrade version of Windows").

PS Från början visste jag inte att det handlade om en Windows-skiva utan licens. Hade jag vetat det hade jag inte frågat om det var något lurt. Blir det inte jobbigt om rubriker skall ändras allt efter det att diskussionerna utvecklas? DS

Nejdå, denna metod fungerar utmärkt
Gjorde så för Windows till min iMac, när jag behöver komma in i Visual Basic då

Det bör fungera. Man ska ju själv kunna bränna om sin xp-skiva o lägga in xp2. Finns flera guider för det och är tom en feature från MS.

Ursprungligen av Code Red:

Det bör fungera. Man ska ju själv kunna bränna om sin xp-skiva o lägga in xp2. Finns flera guider för det och är tom en feature från MS.

Aktiveringsguiden kommer att klaga på din nyckel men det är "bara" att ringa till MS och knappa in det nummer som kommer upp på skärmen samt svara på några frågor ("Har du installerat din MS-produkt på mer än en dator?" etc) så får du ett aktiveringsnummer som gör att produkten aktiveras.

Enligt min erfarenhet så finns det massor av OLIKA Windows XP skivor där vissa skivor inte fungerar med vissa licensnummer, FASTÄN de är samma version, eller SP.

Jag provade en massa olika kombinationer som jag sedan slängde då jag fick tag på en "Corporate" XP SP2 som installerar helt utan serienummer eller aktivering, precis som Mac OS alltid har gjort. Slipper jag det strulet!

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

...då jag fick tag på en "Corporate" XP SP2 som installerar helt utan serienummer eller aktivering...

"Fick tag på"?

Jag hoppas att du jobbar på företaget som äger den där "corporate"-licensen.

Annars är det piratkopiering, och förbjudet samtalsämne på 99.se.

Förtydligade trådens rubrik. Tidigare rubrik: "Något lurt eller?"
Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Fick tag på"?

Jag hoppas att du jobbar på företaget som äger den där "corporate"-licensen.

Annars är det piratkopiering, och förbjudet samtalsämne på 99.se.

Förtydligar: Har använt, men eftersom jag inte använder Micro$hit Windows så är det egentligen irrelevant, var mer imponerad av att det faktiskt fanns en sådan version som inte verkar ha spridit sej ut i fildelningskretsarna (d.v.s. jag har inte laddat ner den...)

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Förtydligar: Har använt, men eftersom jag inte använder Micro$hit Windows så är det egentligen irrelevant, var mer imponerad av att det faktiskt fanns en sådan version som inte verkar ha spridit sej ut i fildelningskretsarna (d.v.s. jag har inte laddat ner den...)

Du tänker nog på volymlicensen som Microsoft erbjuder. För en enskild hemanvändare är det inte så jobbigt att skriva in serienummer och köra aktivering, men om du håller ett större antal datorer, hundratals, tusentals, då blir det jobbigt om varje enskild installerad kopia har sitt eget serienummer och dessutom ska aktiveras.

Därför kan företag göra avtal med Microsoft där de får möjlighet att installera Windows med samma serienummer på samtliga installationer samt att dessa inte behöver aktiveras.

Ursprungligen av Marcus K:

Du tänker nog på volymlicensen som Microsoft erbjuder. För en enskild hemanvändare är det inte så jobbigt att skriva in serienummer och köra aktivering, men om du håller ett större antal datorer, hundratals, tusentals, då blir det jobbigt om varje enskild installerad kopia har sitt eget serienummer och dessutom ska aktiveras.

Därför kan företag göra avtal med Microsoft där de får möjlighet att installera Windows med samma serienummer på samtliga installationer samt att dessa inte behöver aktiveras.

Nej, jag menar en Windows XP SP2 där man installerar och kör, på samma sätt som Mac OS alltid har fungerat.

Inga serienummer, ingen aktivering, alla web-uppdateringar fungerar bra.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-16 19:11
Ursprungligen av SkrotNisse:

Nej, jag menar en Windows XP SP2 där man installerar och kör, på samma sätt som Mac OS alltid har fungerat.

Inga serienummer, ingen aktivering, alla web-uppdateringar fungerar bra.

Det finns inte, oavsett licenstyp. Din Windowsversion måste du aktivera oavsett hur du får den, annars kan du fett glömma att lukta på windows update.

Ursprungligen av studiox:

Det finns inte, oavsett licenstyp. Din Windowsversion måste du aktivera oavsett hur du får den, annars kan du fett glömma att lukta på windows update.

Roligt när folk vet något som inte överrensstämmer med verkligheten...

Skiva in - Installera - Updatera - Klart

Inga serienummer eller aktiveringar PUNKT SLUT!

Men jag lämnar denna diskussion då det kan bli känsligt...

Ursprungligen av studiox:

Det finns inte, oavsett licenstyp. Din Windowsversion måste du aktivera oavsett hur du får den, annars kan du fett glömma att lukta på windows update.

Fel.

Endast "retail" skivor behöver aktiveras. OEM och VLK behöver ej aktivering.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Fel.

Endast "retail" skivor behöver aktiveras. OEM och VLK behöver ej aktivering.

Vad betyder VLK ?

VLK är samma som Volume Licensing, de som ofta är sålda till företag för att användas på flera olika datorer osv.

Glömde även tillägga att det kan vara att vissa OEM versioner kan kräva aktivering, men vissa behöver det inte. Tror det är de som säljs till privatpersoner behöver aktivering. Inte helt säker på denna delen. Det kan också vara att alla OEM kräver aktivering, men att de har blivit pre-aktiverade hos datortillverkaren tex.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-19 12:38
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Fel.

Endast "retail" skivor behöver aktiveras. OEM och VLK behöver ej aktivering.

Vi har haft ett antal DELL OEM som behövts aktiveras (XP SP2). Men andra har varit pre-aktiverade. Detta oavsett om det är en nyinstallation (från XP skivan) eller med boot from CD.

VL skivorna har jag behövt aktivera en (vista) men var tvungen att byta serienummret först från det som ligger i vår VLK licens. Men tror vi lämnar ämnet nu

  • Oregistrerad
  • 2008-06-14 18:28
Ursprungligen av SkrotNisse:

Förtydligar: Har använt, men eftersom jag inte använder Micro$hit Windows så är det egentligen irrelevant, var mer imponerad av att det faktiskt fanns en sådan version som inte verkar ha spridit sej ut i fildelningskretsarna (d.v.s. jag har inte laddat ner den...)
SN

Det du tänker på är något som heter Volume Licence Key och är framtagits för att just IT avdelningar (som jag) ska kunna trycka ut (Deplya) en installation av Windows utan att behöva hålla reda på unika produktnycklar för varje OS (Kan vara lite jobbigt om du har sådär 50.000 datorer).

Om dessa nycklar dock sprider sig utanför bolaget kommer microsoft bli väldigt arga och det är i detalj specificerat i OVS / Enterprice etc. licence agreement vad du får göra och inte göra med en sådan licens. Dock kan du aldrig köpa en sådan licensnyckel på typ. dustin.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-13 15:52

Om man har en WinXP SP2C eller nyare så fungerar det inte med äldre versioner av licensnr till dessa pga att Microsoft gjort om koderna till denna version av Windows. Hade problem med detta pga installation av Windows på en ny MacBook Pro men ringde till MS och förklarade och fick ett nytt licnr med hjälp av det gamla.

Finns många stollar som köper helt nya Windowspaket bara för att de sabbat sin cd-skiva. Det man betalar alla dyra slantar för är ju själva licensen.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-14 18:31

Vill du köpa en billig XP licens kan du köpa en XP OEM licens, det är klart billigast.

Resultat av sökning på windows xp oem

Bevaka tråden