Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe verkar jättebra

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eh, är det nån som vet om man kan logga in på .Mac/MobileMe än? Isf, hur då?

Kollade om det var som att logga in på .Mac på Apple's hemsida, precis som förut, men hittade inte länken nu... =/

Känns grymt skönt att bli uppgraderad till MobileMe utan extra kostnad iaf. Trodde först när jag kollade på Keynoten att det skulle bli två separata tjänster (2x$99=för mycket, tycker jag) men blev skitglad när han direkt efter sa att vi med .Mac kommer bli "uppgraderade" till MobileMe

Jag kommer i alla fall att sakna synkningen av Bookmarks i Safari. Och funktionen att man kunde få upp sina bookmarks på vilket Internetcafé som helst.

Jag hoppas också på stöd för egna mailadresser

Annars ser det riktigt lovande ut.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-10 23:25

Jag har själv inte använt mig av .mac men mobileme kommer jag nog att skaffa bara 2.0 uppdateringen är gjord på iPhonen. Frågan är bara vad som kommer att hända med t.ex iWeb-support och back to my mac (det är en .mac-tjänst va?)

Ursprungligen av Orson:

Jag har själv inte använt mig av .mac men mobileme kommer jag nog att skaffa bara 2.0 uppdateringen är gjord på iPhonen. Frågan är bara vad som kommer att hända med t.ex iWeb-support och back to my mac (det är en .mac-tjänst va?)

Det kommer vara kvar .Mac to MobileMe transition FAQ

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-10 23:43

Tack! Ser ju bra ut!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-10 23:49

Ni som funderar på att använda mobilme kanske borde anmäla er så fort som möjligt för att kunna hitta en bra adress.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 00:06

Alla braiga är upptagna redan - dom är ju låsta på @mac.com. Alltså; om man vill ha t.ex. look@me.com så går det inte om det redan sedan tidigare finns en look@mac.com... ty det är han/hon som även får/har look@me.com.
Alla vi äldre users får alltså två web/mail-adresser och logins; det gamla och det nya med me.com.

Ursprungligen av Eva:

Ni som funderar på att använda mobilme kanske borde anmäla er så fort som möjligt för att kunna hitta en bra adress.

Hotmail (eller windows live som det idag heter), tillåter inte automatisk vidarebefodran av din e-post till något annat än hotmail/windows live... :/

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 14:40
Ursprungligen av rosen888:

Hotmail (eller windows live som det idag heter), tillåter inte automatisk vidarebefodran av din e-post till något annat än hotmail/windows live... :/

Ok, då fungerar det ju inte med HotMail då.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-15 17:35

Känns som att det är bye bye hotmail för min del nu.

Men gmail är ändå bättre än hotmail.

Vad jag dock inte kan köpa är om jag inte kan synka min egen domän, henkeblomqvist.se och MobileMe. Kan jag det köper jag direkt. Kan jag inte, köper jag inte!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 00:36

cut cut cut

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-04 19:33

Det enda jag saknar på MobileMe är en RSS-läsare. Annars verkar det vara suveränt. Hoppas även man kan använda egen domän.

Nån som vet nåt om nån rss-läsare? Nåt i stil med Googles Reader hade ju varit kanon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 22:18

Hur är det för iCal i .me, kan man välja vilka kalendrar man synka eller är det ingen eller alla..

Man kan synka alla egna...välja. Men...man kan inte synka dom man prenumererar på och då faller hela iden för mig. jag hoppas på en update som fixar detta - eller en update som fixar så att man även kan prenumerera in i iCal i molnet. Hur ska man annars kunna pusha kalendrar man prenumererar på? För mig är en kalender jag prenumererar på - en annan persons - lika viktig - om inte viktigare - än min.

Ursprungligen av Fredric:

Hur är det för iCal i .me, kan man välja vilka kalendrar man synka eller är det ingen eller alla..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 22:35

Vi funderar på att köpa detta för vår företag, nu synkar vi våra kalendrar via spanning synk vilket gör att man kan välja vilka kalendrar man vill synka. Det jag menar är att jag inte vill att min privata kalender sak hamna i hans dator och vice versa.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-16 23:00

Detta landade i mailen idag:

We have recently completed the transition from .Mac to MobileMe. Unfortunately, it was a lot rockier than we had hoped.
Although core services such as Mail, iDisk, Sync, Back to My Mac, and Gallery went relatively smoothly, the new MobileMe web applications had lots of problems initially. Fortunately we have worked through those problems and the web apps are now up and running.
Another snag we have run into is our use of the word "push" in describing everything under the MobileMe umbrella. While all email, contact or calendar changes on the iPhone and the web apps are immediately synced to and from the MobileMe "cloud," changes made on a PC or Mac take up to 15 minutes to sync with the cloud and your other devices. So even though things are indeed instantly pushed to and from your iPhone and the web apps today, we are going to stop using the word "push" until it is near-instant on PCs and Macs, too.
We want to apologize to our loyal customers and express our appreciation for their patience by giving all current subscribers an automatic 30-day extension to their MobileMe subscription free of charge. Your extension will be reflected in your account settings within the next few weeks.
We hope you enjoy your new suite of web applications at me.com, in addition to keeping your iPhone and iPod touch wirelessly in sync with these new web applications and your Mac or PC.
Thank you,
The MobileMe Team

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 23:31

Tycker det verkar lite si och så med "up and running". För mig har det dröjt flera minuter för att få iväg ett sketet mejl med bara text via MobileMe i kväll.
Några futtiga rader med text kan stå och tugga två - tre minuter innan det svischar iväg.
Tror inte jag kommer att förlänga mitt, sedan flera år gamla .mac-konto, numera konverterat till MobileMe, om dom inte får ordning på skiten.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:31
Ursprungligen av Konrad:

Tycker det verkar lite si och så med "up and running". För mig har det dröjt flera minuter för att få iväg ett sketet mejl med bara text via MobileMe i kväll.
Några futtiga rader med text kan stå och tugga två - tre minuter innan det svischar iväg.
Tror inte jag kommer att förlänga mitt, sedan flera år gamla .mac-konto, numera konverterat till MobileMe, om dom inte får ordning på skiten.

Apple har gått ut och bett om ursäkt för att de använt termen "Push" och liknat tjänsten vid Exchange. Det är inte "push", inte direkt. Mellan datorer kan det handla om upptill 15 minuters fördröjning.

Hur funkar MobileMe mail

Jag trodde att de mailkonton man har inlagda i mail skulle dyka upp i MobileMe men tji fick jag! Varför frågar programmet om man vill synka mail och mailsignaturer om det i alla fall inte gör så?

Vet någon där ute om det är jag som har gjort fel eller om MobileMe verkligen inte funkar som jag har trott?

//Kjelle

MobileMe synkar bara MobileMe-kontot. Något annat hade inte jag väntat mig.

Ursprungligen av kjellebelle:

Jag trodde att de mailkonton man har inlagda i mail skulle dyka upp i MobileMe men tji fick jag! Varför frågar programmet om man vill synka mail och mailsignaturer om det i alla fall inte gör så?

Vet någon där ute om det är jag som har gjort fel eller om MobileMe verkligen inte funkar som jag har trott?

//Kjelle

Är det verkligen som Zimmerman skriver, endast för me-mail man kan använda MobileMe molnet till?

Detta verkar helkonstigt med tanke på att man skulle klicka i både mailkonto och mailsignaturer när man konfigurerade kontot!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-19 09:00
Ursprungligen av kjellebelle:

Är det verkligen som Zimmerman skriver, endast för me-mail man kan använda MobileMe molnet till?

Detta verkar helkonstigt med tanke på att man skulle klicka i både mailkonto och mailsignaturer när man konfigurerade kontot!

Det är bara e-postkontot via MobileMe som synkroniseras via tjänsten. Jag har ytterligare konton och de synkroniseras inte. Det sköter jag med hjälp av Chronosync.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 18:37
Ursprungligen av Northwiz:

Det är bara e-postkontot via MobileMe som synkroniseras via tjänsten. Jag har ytterligare konton och de synkroniseras inte. Det sköter jag med hjälp av Chronosync.

Stämmer inte. Jag har både @mac.com, @telia.com och en privat IMAP-mail som är upplagda i mail.app och de synkas fint via me-molnet till min iPhone. I iPhone-mail kan jag välja vilket konto jag vill skicka ifrån.

Fantastiskt! Du måste verkligen ha hackat ditt konto och blåst hela Apple's utvecklingsavdelning. Vi andra kan i.o.f.s. synka alla konton med USB/iTunes - men uppe i me-molnet är det bara @me.com-kontot som gäller.

Ursprungligen av Macsimal:

Stämmer inte. Jag har både @mac.com, @telia.com och en privat IMAP-mail som är upplagda i mail.app och de synkas fint via me-molnet till min iPhone. I iPhone-mail kan jag välja vilket konto jag vill skicka ifrån.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 23:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Fantastiskt! Du måste verkligen ha hackat ditt konto och blåst hela Apple's utvecklingsavdelning. Vi andra kan i.o.f.s. synka alla konton med USB/iTunes - men uppe i me-molnet är det bara @me.com-kontot som gäller.

Helt seriöst, jag har inte hackat nåt
Synkade första gången med sladd, sen endast via molnet. Det bara funkar

Det var som f*n! På molnets webb ser man ju bara me.com-kontot...men det är väl så att om man har "e-postkonton" förkryssat i Systeminställningar/MobileMe/Synkronisering/ - så synkas det. Jag var ute och cyklade gen.

Ursprungligen av Macsimal:

Helt seriöst, jag har inte hackat nåt
Synkade första gången med sladd, sen endast via molnet. Det bara funkar

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-26 00:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Det var som f*n! På molnets webb ser man ju bara me.com-kontot...men det är väl så att om man har "e-postkonton" förkryssat i Systeminställningar/MobileMe/Synkronisering/ - så synkas det. Jag var ute och cyklade gen.

Njae, jag cyklade nog en sväng oxå. När jag backtrackar i tråden så ser jag ju att dom (och du) snackade om me-molnet. Och tolkar man det som web-mail så har ni ju rätt. DÄR finns bara .mac och .me konton.
Jag är ju så förtvivlat inkörd (påkörd/överkörd) på iPhone så det är där hela min värld är just nu :">

Jag har precis fixat mobileme, idén verkar vara perfekt men jag har några funderingar, har inte lyckats hitta något svar när jag sökt runt lite här på forumet.

1. Hur väljer jag vilka kontaktgrupper jag vill synca med min iPhone?
2. Kostar det någon data att använda sig av mobileme, när den sänder upp data till "molnet" eller tar emot data där ifrån?

/Mattias

Senast redigerat 2008-07-22 21:12
Bevaka tråden