automator: att spara 50 filer till annat format

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag har 50 filer i formatet .sav (spss statistikprogram). Jag vill spara varje enskild spss-fil i formatet .dbf utan att själv öppna alla 50 filerna och "spara som" - till exakt samma namn som spss-filen.

Kan man göra det med automator, eller på annat sätt med macen (10.5).
mvh Jonas

Ett mindre antal program har stöd för Automator, ett större antal har stöd för Applescript, en stor mängd program har varken stöd för Automator eller Workflow.

Automator
Skall du bara byta namn på filerna (tag bort .sav, lägg till .dbf) så kan du göra det med Automator och de olika åtgärder som Finder har.

Du hittar en nästan komplett beskrivining i denna tråd:

http://www.99.se/apple-programvara/243321-aldrig-provat-automator-h-r-r-ett-exempel-introduktion.html

Om data i filen skall formateras om på något vis, tex är ju en JPEG-bild som man döper om till .gif inte alls en GIF-bild, så måste det till något annat verktyg.

Du kan kolla vilka program som har stöd för Automator genom att starta Automator. En komplett lista finns i vänstra kolumnen.

Applescript
Du kan kolla om ett program har stöd för Applescript genom att starta Manusredigeraren, sedan välja Arkiv > Öppna ordlista. En komplett lista för alla program (och manusstillägg) som har stöd för Applescript visas.

Funkar inte det heller så kan det finnas workarounds, det finns en metod där man med Applescript, kan skicka AppleEvents direkt till ett program, vilket är samma kommandon som operativsystemet skickar till ett program när användaren gör något. Tänk dig att Applescript skickar en rad kommandon som tex välj ditten datten i menyn som heter så och så, klicka sedan på pixel 863 i x-led, 450 i y-led vilket träffar rutan "OK" i dialogen som just har visats för att man valde något i en meny, osv.

På så sätt kan man förhoppningsvis styra program som inte har stöd för Applescript. (Detta kallas för Apple - Software - AppleScript - GUI Scripting )

Vill du lära dig mera om Applescript så försöker jag bygga en site med lite exempel, länkar mm på två språk på denna adress:

Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Home

Det finns även massa trådar här där jag och andra förklarar saker i Applescript.

SPSS har stöd för Applescript
Enligt denna sida:
SPSS 13.0 for Mac < Hearne Scientific Software

... och denna sida (PDF)
http://www.spss.com/PDFs/SM13SPClr.pdf

Så skall SPSS ha stöd för Applescript.

Black box
Förutom det så kan man som ännu en workaround kanske konvertera filerna med något annat, men det kräver att man kan peta in data i "något" och få ut dem i "något annat", vilket kräver kunskaper om filen ifråga. Mera osannolikt men eventuellt kunde FileMaker göra det, eller vilket program som helst som kan hantera och processa text.

Senast redigerat 2008-06-09 23:45
1
Bevaka tråden