Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas att Apple tar bort allt "candy" från Aqua och ersätter det med iTunes matta, renare utseende på knappar och draglister. De får gärna fixa så att man kan byta från 3D dock till 2D i Systeminställningar, precis som de gjorde med menyraden.

Njae. Hoppas själv på ett svart tema helt som passar in med 2d dockan som jag sa innan. Kanske även svarta fönster med lite transparens i sig. Dock kanske inte många som kommer gilla det kanske, snarare tycka det är irreterande

Iofs satt jag också i vista ett bra tag och försökte hacka aero bara så jag kunde få en transparent "menu-bar". Inte till någon mening, tyckte bara det såg bättre ut

Säger (som vanligt) enklare anpassning av webbserver-grejerna (främst PHP-tillägg).
Förbättringar i filhanteraren vore trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 23:27
Ursprungligen av Prometheus:

Förbättringar i filhanteraren vore trevligt.

Hur menar du, vad vill du ändra på?

Ursprungligen av acke:

Hur menar du, vad vill du ändra på?

Med viss reservation för att jag missat att något av detta går att fixa (i vilket fall jag gärna tar emot tips).

Ändra storlek på fönster i alla hörn (fast då kanske man skulle skrivit fönsterhanteraren). Svårt att se hur det är användarvänligt att behöva flytta på ett fönster för att få fram rätt hörn för att skala det.

Varför finns det ingen "Visa / Göm dolda filer"? Visst finns det en anledning att filerna är dolda, men ibland MÅSTE man se dem. (Jo jag vet att det går att ordna med en rad i Terminalen, men som någon här har sagt "är det inte grafiskt räknas det inte" )

I högerklicksmenyn vill jag ha "Klipp ut"!

Jag vill kunna välja en rad filer (inte mappar) och kunna ändra rättigheter på dem utan att få upp massor info-fönster.

I en mapp vill jag ha en funktion "Öppna mappen i Terminalen" (har för mig jag sett detta någon gång?).

Flikar vore mysigt, färre fönster att hantera om man så vill.

Var jag än startar i filstrukturen vill jag ha en knapp som enkelt tar mig upp i filstrukturen setg för steg ända till roten.

Jag vill sortera på "Typ" och välja i vilken ordning de ska sorteras. Nu verkar visserligen typerna grupperas men går det få mapparna högst upp oavsett namn?

När man högerklickar på fönsterlisten vore det bra att ha valet "Skicka till space nr" typ, som komplement till de andra genvägarna för att använda Spaces. En idé från Linux-sidan.

Återkommer med mer om det behövs, finns många småsaker jag jag saknar men som jag glömt just nu.

Och kom inte och säg att jag bara vill ha det som Windows (passande argument så fort man inte gillar kritik mot OS X), eftersom jag inte använder det och känner mig vilsen när jag sätter mig vid min kollegas XP-maskin. Jag har använt Mac sedan början på milleniet (fast inte som huvuddator förrän nu), och annars mycket Linux (Ubuntu har kommit mycket långt vad gäller användarvänlighet tycker jag - i alla fall för mig).

  • Medlem
  • 2008-06-11 11:45
Ursprungligen av Prometheus:

Var jag än startar i filstrukturen vill jag ha en knapp som enkelt tar mig upp i filstrukturen setg för steg ända till roten.

Lite OT, men ett tips; kommando-klicka på mappnamnet överst i fönstret. Fungerar även i diverse program som Safari, Textredigeraren etc.

Ursprungligen av SirN:

Lite OT, men ett tips; kommando-klicka på mappnamnet överst i fönstret. Fungerar även i diverse program som Safari, Textredigeraren etc.

För att fortsätta på samma OT-spår: Högerklicka på verktygsfältet i Finder, välj "Anpassa verktygsfältet", och dra upp knappen som heter "Sökväg" till lämplig plats. Personligen tycker jag det är smidigare än CMD-klick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 11:52
Ursprungligen av Prometheus:

Med viss reservation för att jag missat att något av detta går att fixa (i vilket fall jag gärna tar emot tips).

Ändra storlek på fönster i alla hörn (fast då kanske man skulle skrivit fönsterhanteraren). Svårt att se hur det är användarvänligt att behöva flytta på ett fönster för att få fram rätt hörn för att skala det.

Varför finns det ingen "Visa / Göm dolda filer"? Visst finns det en anledning att filerna är dolda, men ibland MÅSTE man se dem. (Jo jag vet att det går att ordna med en rad i Terminalen, men som någon här har sagt "är det inte grafiskt räknas det inte" )

I högerklicksmenyn vill jag ha "Klipp ut"!

Jag vill kunna välja en rad filer (inte mappar) och kunna ändra rättigheter på dem utan att få upp massor info-fönster.

I en mapp vill jag ha en funktion "Öppna mappen i Terminalen" (har för mig jag sett detta någon gång?).

Flikar vore mysigt, färre fönster att hantera om man så vill.

Var jag än startar i filstrukturen vill jag ha en knapp som enkelt tar mig upp i filstrukturen setg för steg ända till roten.

Jag vill sortera på "Typ" och välja i vilken ordning de ska sorteras. Nu verkar visserligen typerna grupperas men går det få mapparna högst upp oavsett namn?

När man högerklickar på fönsterlisten vore det bra att ha valet "Skicka till space nr" typ, som komplement till de andra genvägarna för att använda Spaces. En idé från Linux-sidan.

Återkommer med mer om det behövs, finns många småsaker jag jag saknar men som jag glömt just nu.

Och kom inte och säg att jag bara vill ha det som Windows (passande argument så fort man inte gillar kritik mot OS X), eftersom jag inte använder det och känner mig vilsen när jag sätter mig vid min kollegas XP-maskin. Jag har använt Mac sedan början på milleniet (fast inte som huvuddator förrän nu), och annars mycket Linux (Ubuntu har kommit mycket långt vad gäller användarvänlighet tycker jag - i alla fall för mig).

Snabbläste, ska in i möte men det där ser ju ut som småsaker mer än fundamentala fel. Säger inte att de är oviktiga eller fel ändringar men mer personliga beefs.

Ursprungligen av Prometheus:

Med viss reservation för att jag missat att något av detta går att fixa (i vilket fall jag gärna tar emot tips) (....)

Bra lista. Har du skickat in dina önskemål/synpunkter till Apple?

Apple - Mac OS X - Feedback

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bra lista. Har du skickat in dina önskemål/synpunkter till Apple?

Apple - Mac OS X - Feedback

Kanske är en idé

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-11 12:33
Ursprungligen av Prometheus:

När man högerklickar på fönsterlisten vore det bra att ha valet "Skicka till space nr" typ, som komplement till de andra genvägarna för att använda Spaces. En idé från Linux-sidan.

Det låter smidigt. Man borde kanske också kunna ctrl-klicka på ett program i Dock och välja "open in space..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 14:37
Ursprungligen av Prometheus:

Jag vill kunna välja en rad filer (inte mappar) och kunna ändra rättigheter på dem utan att få upp massor info-fönster.

Välj en rad filer. Tryck ner ALT då du högerklickar på en av filerna. (Eller använd "kugghjulet i verktygslisten.) Nu får du upp alternativet "Visa granskare" (alt-kommando-I) snarare än "Visa info" (kommando-I). Detta löser ditt problem, tror jag.

En kul grej med granskaren är att du kan ha en granskare igång hela tiden. Allt eftersom du klickar på ett eller flera objekt i Finder så ändras informationen i granskar-fönstret till att sammanfatta de objekt du valt.

Ursprungligen av Prometheus:

I en mapp vill jag ha en funktion "Öppna mappen i Terminalen" (har för mig jag sett detta någon gång?).

Inte exakt det du frågar efter, men du vet väl att du kan dra en mapp (eller dokument) från ett finderfönster till ett öppet terminalfönster, så klistras sökvägen in.

Jag misstänker att man kan göra det du efterfrågar med ett Apple-script.

Ursprungligen av Prometheus:

Var jag än startar i filstrukturen vill jag ha en knapp som enkelt tar mig upp i filstrukturen setg för steg ända till roten.

Högerklicka på mappnamnet i namn-listen så får du en meny.

Eller välj menyn Innehåll->Visa sökvägsfält. Dubbelklicka på något av namnen i sökvägen för att gå dit.

Men jag håller med om att verktygsfältet kunde innehålla ett alternativ för att gå upp ett steg.

Ursprungligen av Prometheus:

När man högerklickar på fönsterlisten vore det bra att ha valet "Skicka till space nr" typ, som komplement till de andra genvägarna för att använda Spaces. En idé från Linux-sidan.

Kanske vore bra. Men de andra genvägarna räcker för mig:
- Tryck F8. Dra omkring fönstren som du vill ha dem.
- Dra ett fönster till kanten. Strax så växlar spaces till nästa space och fönstret följer med.
- Börja dra ett fönster. Välj en snabbtangent för att växla space så följer fönstret med. T.ex. ctrl-4 för att växla till space 4. Se inställningar för spaces.

Ursprungligen av Prometheus:

Förbättringar i filhanteraren vore trevligt.

jag blir absolut skogstokig varje gång jag försöker hitta något med finderns filsökverktyg.
maken till den mängd bök och baklängespill man får prestera för att hitta det man är ute efter har jag inte upplevt någonsin, någonstans.

(men spotlight-menyn kan jag tycka är användbar i sin avskalade enkelhet.)

Läser man mellan raderna verkar det vara mer eller mindre en total omstöpning av mac os x, alla frameworks och 'hela köret' på gång. (helt ny kernel också kanske...?)

det ser dystert ut för oss som fortfarande kör ppc mao...
(apple lägger knappast någon tid i ett så mastigt projekt för en övergiven platform.)

Det finns bland Mac-proffs ett, kanske inte så elegant, men mycket talande uttryck för att beskriva frustrationen över en begränsad filhanterare, nämligen:

FFF (Fix the Fucking Finder)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 09:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns bland Mac-proffs ett, kanske inte så elegant, men mycket talande uttryck för att beskriva frustrationen över en begränsad filhanterare, nämligen:

FFF (Fix the Fucking Finder)

Är väl FTFF? Enkelt att slänga ur sig men det är sällan man hör folk säga vad som är fel. Kunde stämma in i kritiken i Mac OS X barndom men nu är jag helt nöjd.
Tycker mest det är switchers som vill ha Mac OS X precis som Windows som säger så.

Jag säger det också och jag är en lika inbiten mac-nerd som du.

En Google-sökning på "Fix the fucking finder" ger 262.000 träffar, så något fel är det ju.

För en mer teoretisk vy på vad som är fel finns John Siracusa's utmärkta artikel

About the Finder...: Page 1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 09:51
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag säger det också och jag är en lika inbiten mac-nerd som du.

En Google-sökning på "Fix the fucking finder" ger 262.000 träffar, så något fel är det ju.

För en mer teoretisk vy på vad som är fel finns John Siracusa's utmärkta artikel

About the Finder...: Page 1

Va jag mac-nerd? Hur menar du?
Google ger jag inte mycket för i det här fallet. Då man säkert kan få upp lika många hits på att "icecream sucks". Haltar jag vet men jag tror inte att google är bra i det här fallet.
Artikeln är skriven 2003, vet att jag lästen hinner inte läsa den igen. Är han inte nöjd med den Findern som kom ungefär samtidigt?

En annan sak:
" Snow Leopard dramatically reduces the footprint of Mac OS X, making it even more efficient for users, and giving them back valuable hard drive space for their music and photos."

Låter som 10.6 gör om en hel del under ytan.

Jag tror säkert att Snöleoparden har en hel del bra saker, men Finder blir nog tyvärr inte åtgärdad fullt ut.

Det finns ju inget annat än "personliga beefs" – vi är alla användare som har olika önskemål, några absoluta sanningar finns inte.

En del av Prometheus lista finns iofs lösningar på (typ ALT+CMD+I ) för att få upp en info-ruta för flera filer, utan att det öppnas en massa fönster, men annat är genuina begränsningar/fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 16:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns ju inget annat än "personliga beefs" – vi är alla användare som har olika önskemål, några absoluta sanningar finns inte.

Fast hur ska då Apple förväntas FTFF om "felen" inte är buggar utan 1 miljard önskemål?

Ursprungligen av acke:

Fast hur ska då Apple förväntas FTFF om "felen" inte är buggar utan 1 miljard önskemål?

Genom att lyssna på användarna kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 08:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Genom att lyssna på användarna kanske...

Fast så enkelt är det väl inte. Om man lägger till alla saker alla användare vill ha kommer vi få ett monster. Hundratals nya contextmenyer, knappar och 4 sätt att göra alla saker. Vi får Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 17:14

Hardmac skriver att det är 100% att Mac OS X 10.6 kommer att släppa PPC-stödet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-11 21:40
Ursprungligen av acke:

Hardmac skriver att det är 100% att Mac OS X 10.6 kommer att släppa PPC-stödet.

Appleinsider
också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 21:48

Är nyfiken på Quicktime X. Undrar om den kommer innehålla något nytt eller bara optimeringar under ytan?

Ursprungligen av Homy:

Appleinsider
också.

Ingen så otippat antar jag.

Fast poängen är att de i regel lyssnar på användarna, fast bara 5 år för sent. Det finns hur många exempel som helst.

Jag minns inte var jag läste en väldigt bra artikel om olika grundsyner på vad ett datorprogram skall vara, antingen ett verktyg, eller en guide, där verktyget gör vad man önskar, medan guiden styr en och fattar en del av besluten åt en. Finder är i mina ögon för mycket av en guide och för lite av ett verktyg.

Ta bara det här fullkomligt löjliga beteendet som Mac OS alltid haft, att bara kunna ändra fönsterstorleken i ett enda hörn. Alla andra program som tillåter storleksförändring gör det från alla hörn och sidor. Det finns inte ett enda vettigt argument för varför inte Finder skulle tillåta det samma. Observa att vi inte pratar om att ta bort något från de traditionella Mac-användarna, de som enbart vill ändra i nedre högra hörnet kan ju göra det, men varför inte tillåta en funktionell och väletablerad praxis för alla andra användare?

Eller ta sortering av kolumnvy, varför kan man inte välja hur det ska sorteras? Eller i listvy, varför kan man bara visa några få förvalda fält, varför inte alla de sorters metadata/filinfo som filen känner till.

Eller det skrattretande usla beteendet hos "Anpassa fönsterstorlek"-knappen, dvs den gröna - närapå obrukbart och dessutom inkonsekvent t.o.m. bland Apples egna applikationer, till råga på allt också en kraftig försämring från OS9-beteendet

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast poängen är att de i regel lyssnar på användarna, fast bara 5 år för sent. Det finns hur många exempel som helst.

När det gäller iPhone har Apple visat goda exempel på att lyssna på mycket kortare tid (som Exchange-stödet i firmware 2.0 eller den nya push-servicen istället för bakgrundsprocesser), men när det gäller Finder och Mac OS X kan jag hålla med om att det tagit lång tid, kanske för att de är så övertygade att de vet bättre, i vissa fall tror jag inte ens fem år räcker.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla andra program som tillåter storleksförändring gör det från alla hörn och sidor.

Näe, det stämmer väl ändå inte? En snabb titt i några av mina aktiva program visar att inget av dom tillåter sådan storleksförändring. (BBEdit, Safari, Adium, Fetch, Firefox m.fl.).

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eller ta sortering av kolumnvy, varför kan man inte välja hur det ska sorteras? Eller i listvy, varför kan man bara visa några få förvalda fält, varför inte alla de sorters metadata/filinfo som filen känner till.

Håller helt med.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eller det skrattretande usla beteendet hos "Anpassa fönsterstorlek"-knappen, dvs den gröna - närapå obrukbart och dessutom inkonsekvent t.o.m. bland Apples egna applikationer, till råga på allt också en kraftig försämring från OS9-beteendet

Ja, det är ju nästan oanvändbart. Speciellt i flaggskeppet iTunes där ett klick på +-knappen minimerar fönstret istället. Om man däremot håller nere alt och klickar på +-knappen så zoomas fönstret till full bredd, men lägger sig *under* dockan om man har den på sidan. Som om inte Apple kände till att ett fönster aldrig ska lägga sig under dockan.

Adrian, jag pratar inte om storleksändring av fönster, det går ju inte i några Mac-program som använder Apples fönsterhantering, men av andra objekt, typ i layout-, presentations-, illustrationsprogram etc.

Alla sådana program tillåter att man tar tag i objekten från vilket håll som helst, vilket är det enda rätta

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adrian, jag pratar inte om storleksändring av fönster, det går ju inte i några Mac-program som använder Apples fönsterhantering, men av andra objekt, typ i layout-, presentations-, illustrationsprogram etc.

Alla sådana program tillåter att man tar tag i objekten från vilket håll som helst, vilket är det enda rätta

Ah, då är jag med, jag trodde du verkligen pratade om fönster (men kanske skrev fel och menade andra operativsystem istället för andra program).

Jag har för mig att jag någon gång läst ett försvar till varför Apples upplägg faktiskt är bättre, men jag har ingen länk eller så just nu.

Bevaka tråden