Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis AU, lista era favoriter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Köpte mig en macbook igår och är lite sugen på lite AU till Logic.
Har sökt runt lite men inte hittat nått bra så jag skulle kollar med er på 99 istället.

Så om ni har ork kan ni väl skriva ner era favoriter i tråden
Skriv gärna instrument och effekter för sig.

ps: denna tråden gäller enbart gratispluggar i AU format

Inte favoriter, men listor över gratis AU till OS X som är UB:
Gratis AU-instrument KVR
Gratis AU-effekter KVR

och även en sida som riktar sig till Mac-musiker med gratis program, pluggar osv.
studiotoolz

Det mesta i KVRs listor över gratis AU är faktiskt rätt bra prylar.

Det finns massor av gratispluggar som är bra.. men på ett ungefär vad är du ute efter? Syntar? Effekter? EQs? Praktiska verktyg? Något annat?

Kom igen nu, inga listor. Droppa några namn istället... 99or: Orka engagera er!

Saken är lite som Volantiz säger, vad är han ute efter? Listan över instrument är inte särskilt stor och skulle inte ta lång tid att gå igenom på egen hand.

Som jag sa i mitt första inlägg så är de flesta av instrumenten som är med där bra.

Att bara droppa några namn rakt upp och ner känns inte så meningsfyllt. I så fall borde man kanske ge en beskrivning till varför man tycker om dem.

Men ok, här är några. Jag använder flera av syntarna i listan. T ex Green Oak Crystal (bra för pad, mattor och liknande), LinPlug Free Alpha (bra för klassiska syntljud), TAL-U-No-62 (som Free Alpha, bygger på Juno-soundet), KeyToSound Remedy (en blandad synt med stor variation. Lite skitigare ljud) och Kore Player (blandat med ljud som bygger Native Instruments olika syntar. Enbart preset-player med möjlighet att ändra på en del grundläggande saker).

På effektsidan gäller samma sak. De flesta pluggarna är bra och det är lättare att prova efter behov. Behöver man ett delay så provar man ett som finns i listan.

Annars gör både Camel Audio, Expert Sleepers, Smart Electronix och Soundhack bra effekter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-09 15:34

En av mina favvosynthar är daHornet. Finns över 100 presets att utgå ifrån. Den e rätt elak och retro.
ApulSoft daHornet

Några av mina favoriter:
Sonalksis FreeG
RNDigital Inspector
SSL X-ISM
CamelAudio CamelCrusher
Flux Bitter Sweet 2
Flux Stereo Tool

Visst kan man säga att många pluggar är ok, men man har ju ändå favoriter. Jag tycker det är supertråkigt att sitta och testa halv-ok pluggar. Kalla mig lat, men jag tycker en sån här tråd är kanon.

Men jag bör väl droppa några egna tips: Jag diggar ju TAL-flanger (och choruset, om jag minns rätt). Jag brukar ofta bli besviken på mjukis-flangers, så den här var en skön överraskning.

AU-intstrument: Fxpansion Orca är ju trevlig
FXpansion - Community
FXpansion - Orca

samt Transientfixaren: Flux Bitter Sweet 2 som nämnts ovan av Volantiz.

1
Bevaka tråden