Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer fart i trådlösa

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 23:18

Tjena.

Undrar om det är någon som har något tips eller så ang. att få mer fart i det trådlösa nätverket.

"problemet" är sådant, har en PC med Win med diverse hårddiskar som fungerar lite som en server, ansluten via kabel till routern. Där lagras och säkerhetskopierars bilder etc.
Har ju alla digitalbilder där samt även videofiler jag vill komma åt.
När jag då hämtar eller skummar igenom bilder tycker jag det går långsamt, ca 700kbs-1mbs.

Routern jag har är en Netgear 634, med stöd för 108mbs, bärbara jag använder och försöker komma åt bilderna med är en ny macbook pro.

Routern har visserligen ett par år på nacken men vet ej om den är flaskhalsen i det hela.

Tips och trix mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-05 07:48

Netgear:s 108Mbps är en företagsunik standard som inte har med 802.11n att göra. Således får du bara ut 54Mbps, eller egentligen 23Mbps i aktiv datahastighet. Ovanpå detta har du routern egen routing-prestanda. Dlink och Netgear har tidigare inte haft några fartmonster.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-06-07 09:53

[QUOTE="frazze;1539965 Ovanpå detta har du routern egen routing-prestanda. Dlink och Netgear har tidigare inte haft några fartmonster.[/QUOTE"]

Mellan LANportarna och wlan så switchas det normalt vilket alla gör i full hastighet men som frazze skrev så är det 54Mbps eller 23Mpbs verkliga i medvind. En ytterligare orsak till låg hastighet är att trådlöst ofta har en relativt lång fördröjning vilket leder till dålig prestanda eftersom även en ren läsning av filer är en dubbelriktad operation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 23:34

okey så det är rent av tekniska begränsningar då och skulle inte spela någon större roll om jag inköpte en ny router?

Hur gör ni andra, gissar att ni inte alltid kör med kabel inkopplad?

1
Bevaka tråden