Bråttom hur ska jag göra Sverige el London?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare alla goa 99 medlemmar, jag har ett dilemma!

Om vi börjar från början så köpte jag min Iphone i USA i vintras (nov) och touchen slutade fungera tvärt efter 5dagar. Jag var i Sverige och kund inte byta den, skickade ner den till en kompis i Paris men posten strulade till det och paketet kom inte fram i tid. Kompisen åkte hem och paketet gick tillbaka till mig eftersom jag som tur var skivigt avsändare.

Nu har jag två alternativ och med min otur vill jag inte välja, så hjälp mig!

1. Broder min ska till london imorgon 5juni ska han försöka byta den? (V2 har inte kommigt ut ännu och det kan vara ett plus)

2. Vänta tills V2 kommer till sverige (finns det chans att byta den gamla då)?

(Solklart fabrikationsfel på telefonen)

Har Apple världsgaranti på iPhone (på de marknader den lanserats, givetvis)? Om inte kan du väl bara åberopa garanti i samma land du köpt telefonen?

Jo men jag känner igen i USA och hur gör jag då lite dyrt med en resa dit bara för det, ja jag tror dom har värdsgaranti men frågan är funkar det om iphone 2 finns i sverig eller måsta iphone varit här också?

Är det inte så att om telefonen inte är aktiverad hos AT&T så byter dom den inte alls. Men det kanske den är?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-04 17:32
Ursprungligen av Johan S:

Är det inte så att om telefonen inte är aktiverad hos AT&T så byter dom den inte alls. Men det kanske den är?

Är den inte aktiverad så nekas man reparation. Är nog svårt att ha en aktiverad telefon när man bor i Sverige, så dina chanser att få den utbytt eller reparerad är små.

polaren som var där fick precis samma problem som jag fast inna mig skickade då den till sin bror som bodde där tillfälligt (inte nu) och han gick bar ain och bytte utan kvitto osv.??? hans var inte aktiverad

Byta utan kvitto? Låter ju som han hade en rätt stor dos tur, de tror jag inte händer så ofta...

Alla iphone har serienummer varför ska man då ha kvitto? dom ser var och när den är köpt och att det är en iphone lär inte vara svårt att se

Ursprungligen av tigern_tompa:

Alla iphone har serienummer varför ska man då ha kvitto? dom ser var och när den är köpt och att det är en iphone lär inte vara svårt att se

Det enda som går att få fram på serienumret är vilket land den sålts i (eller rättare sagt vilket land den ursprungligen var destinerad för) och ett uppskattat försäljningsdatum. Av den anledningen är det rätt bra att ha tillgång till kvitto. (Möjligen kan Apple centralt plocka fram mer detaljerad info än så (dvs till vilken butik en enhet skeppats), men om man håller sig till vilka uppgifter som inte är svåra att få fram, för någon med auktorisation, så gäller vad jag skrev ovan.)

En annan anledning till att ha ordning på sina kvitton är att det är din skyldighet som konsument att hålla reda på kvittot för att kunna hävda garanti. Att en del företag genom serienummer håller viss koll på garantin ska du bara se som en bonus, inte som en självklarhet.

NU över igen till frågan vad ska jag göra? var har jag störst chans? England innan ny lanseringen eller Sverige efter?

Har du sett apples kvitton efter 1månad är dom helt vita bläcket är borta, man ser ändå inte vad som står där

Broder har tagit med sig iphonen nu hoppas hoppas

I annat fall kommer han hem 10juni, innan dess finns nog inte telefonen i sverige ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 09:26

Hur gick det?

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 09:37

Det är väl ingen som kommer någonsin att få svar på den frågan.

//Rob

1
Bevaka tråden