Problem att fjärransluta till värd eller server

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på och bygger en ganska stor lösning, och då och då provar jag att fjärransluta till den för att se att det uppför sig som det ska i fleranvändarmiljö. Nu verkar något ha hänt i filen då den inte går att fjärransluta till längre med mindre än att man reparerar den. Jag bygger i fmpro8.5adv och behöver verkligen hjälp med detta..

Mvh Jenny

En fråga bara, det är fullt möjligt att förstöra en FM-databas genom att låta det vara möjligt att öppna databasen på två sätt.

Ena korrekta sättet är att välja Arkiv > Fjärröppna, hitta servern, välja databas osv...

Andra felaktiga sättet är att välja Arkiv > Öppna, navigera sig i filsystemet fram till mappen där filen ligger på servern och öppna samma databas via filsystemet som är öppen i FileMaker servern. (Detta är ungefär som att två program försöker öppna samma fil).

Det kan vara en orsak till att det inte fungerar, tex om du du reparerar den databasen som är öppnad av servern medans den är öppnad av servern.

I övrigt: Hur lång hinner du innan du konstaterar att det inte går att öppna? Arkiv > Fjärröppna > Ingen server eller Ingen databas? Lyckas du få en loginruta? Felmeddelanden?

Jag har alltid använt kommandot fjärröppna och jag ser servern/värden men inte filen...
Om jag reparerar filen så fungerar det hur bra som helst. Frågan är bara hur bra det är att sitta med en reparerad fil i det avseendet.. ?

Det enda som jag kan misstänka att felet beror på är att en ansluten gäst tappade kontakten pga energisparläge vid ett tillfälle, det är det enda jag kan tänka mig att det kan vara...

/Jenny

För att vara övertydlig, när du reparerar filen så gör du så här?

1. Startar adminprogrammet på servern.
2. Stänger ner filen så att FileMaker-servern "släpper" den.
3. Öppnar filen med FileMaker från en annan dator, reparerar den. Alternativt stoppar du hela FileMaker-servern och reparerar den i samma dator och du är noga med att avsluta FileMaker Pro i serverdatorn när reparationen är klar.
4. Startar adminprogrammet på servern igen (om du stoppade FM Server så får detta servern att startas igen).
5. Öppnar alla databaser på nytt med adminprogrammet, kollar att statusen på filerna efter FM Serverns kontroll är "Normal" (eller vad det nu heter när allt är OK, dvs inte "Stoppad").

I och med att du kanske flyttar filen mellan datorer, så kanske du sätter filens rättigheter fel? Det är noga det där.

Jag har info i en artikel på en av mina siter om hur rättigheterna skall vara:

Filemaker tips from Intelligent Mammals - Home > (svensk flagga) > Guider > Direkt webbpublicering med FMSA

Är de fel så "ser" inte FM servern filerna och öppnar dem inte, men i ditt fall så kommer du ju så långt vad jag förstår att FileMaker Server öppnar filen, du ansluter, du kopplar ner dig och ansluter senare och då går det inte längre för just den filen?

Utifrån din beskrivning så är det inte lätt att veta, det fattas lite detaljer. Men det kan vara en massa fel, här är några:

* Det är fel på datorn, disken, minneskretsarna osv? Man kan prova att flytta databasfilerna till en annan intern disk och låta FileMaker Servern öppna dem därifrån. En extra intern disk kostar inte så mycket. Men om det är fel på disken så kan man få andra fel om operativsystemet ligger kvar på en disk som är fel.

* Det är fel på databasfilen? Det kan finnas fel som inte går att laga med reparera databas, sådan fel kan kräva att filen återkonstrueras, vilket kan vara väldigt jobbigt. Man kan göra en sådan reparation på flera nivåer, spara tom kopia och importera data från den gamla filen är en lite lättare metod (var noga med löpnummer, de kan ställa till det).

* Trasiga layouter eller poster? I äldre versioner av Filemaker så gick filerna sönder ibland. Hade man tur var det bara fel på en eller flera layouter eller så var det en enstaka post som var spattig, man märkte det på att man bläddrade till posten/layouten och så kraschade FileMaker. Då kunde man lösa det genom att slänga en layout, göra om den och så var det bra igen. Var det en eller flera poster så kunde man radera dessa (man stegar sig fram till posten före det blev problem, sedan väljer man Poster > Uteslut flera, ange en siffra, sedan Poster > Visa endast uteslutna och sedan Poster > Radera hittade så hade man raderat ett antalet poster framåt från den man stod på.) Men i FM 7-9 så är det annorlunda, så det skall inte vara ett problem längre.

* Data i filen kan vara fel? Stoppar man in dåliga data, tex trasiga bilder eller klistrar man in från Word med dess knasiga osynliga styrkoder så kan filen bli lite tokig. Men styrkoder från Word skall inte göra att FileMaker blir helt tokig.

* Användarfel? De kan göra roliga saker också, de kanske tvångsavslutar FM eller andra program när de är för otåliga och inte orkar vänta, vilket kan skada filen. Användare kan också öppna filen på fel sätt, om det är möjligt att komma åt den via fildelning kommer någon att göra så.

* Datorn och operativsystemet? - trasiga typsnitt tex, trasiga prefsfiler osv, kan ge massa olika typer av fel.

Innan man drar slutsatsen att det är ett riktigt problem med filen så finns det en del saker att titta på, kommer man sedan fram till att det är fel på filen, så kan man reparera den på olika nivåer, från enkla och snabba metoder, till metoder där man verkligen gör om hela filen på nytt med allt vad det innebär av arbete.

Senast redigerat 2008-06-04 11:36

Jag har varit jättenoga med att stänga ner den och öppna på rätt sätt, jag vet sen äldre FM versioner att det kan bli trassligt annars..
Det är så att servern vägrar öppna filen, efter kontroll så stänger den filen. När jag kollar i loggen så säger den att filen kan vara skadad..

Jag har nu reparerat filen och då fungerar allting som det borde, förutom att reparationen tog bort en del bilder som jag lagt som variabler. Efter återinläggning av dessa är det inga problem och jag utvecklar nu vidare, fast i den reparerade utgåvan..

Det ringer en klocka sen förr att inte utveckla vidare i en reparerad fil, men den rekommendationen kanske inte gäller numera och framförallt inte när det gäller enklare fel som detta verkade vara.. ?

Tack snälla Tazzen för all hjälp och tips så här långt.

Mvh Jenny

Jag vet att hur en FileMaker-fil är uppbyggd är ändrat i senare versioner (efter 7) så att just trasiga layouter inte skulle kunna uppstå. Reparationen är därför också lite annorlunda.

Jag har båda erfarenheterna, det går alldeles utmärkt att jobba vidare i en reparerad fil och tvärtom, konstiga intermittenta fel finns kvar. Men då dessa fel inte med säkerhet har med filen att göra, så vet jag faktiskt inte.

Jo, det finns ett annat sätt att lösa problemet med bilderna du idag har som variabler. Man lägger dem i en ny tabell, tex kan vi kalla den Reg eller Inställningar. Den tabellen innehåller en post med saker och ting som skall användas på massa ställen i systemet, tex företagsadress, räknare för ordernummer/fakturor mm och bilder/logotyper som skall användas på olika ställen i systemet. Sedan skapar man en statisk relation mellan Reg och alla andra tabeller och då kan man använda de uppgifterna i layouter, script mm. Det fiffiga är att om företaget byter tex telefonnummer eller adress, så har man ett ställe att ändra på och vips är alla layouter uppdaterade. Men du kanske redan gör så?

Jag gjorde precis så.. Jag använder en tabell som heter INS (Inställningar) för att sätta alla centrala variabler, men även för att ladda ner användarpecifika variabler (som sätts från annan tabell vid inloggning).
Det låter betryggande att reparerad fil inte är lika "fel" som det var i version 4-6, där ingen ville ta i sån med tång...

Det känns tryggt att ha dig att bolla frågor med här tycker jag!

Mvh Jenny

Tack för berömmet.

1
Bevaka tråden