Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.Net vs Cocoa

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte riktigt hur jag skall formulera titeln, eller frågan, eftersom jag själv inte är så insatt i .net. Jag kom i alla fall att diskutera upplägget i .net med min farbror härom kvällen och jag tycker i princip att det verkar som att M$ har fixat vissa bra lösningar.
Idén med internet classes och att alla programmeringsspråk använder sig av samma klassbibliotek verkar vid en första anblick som rätt kraftfulla funktioner.

Jag har inte använt Cocoa för nätverksprogrammering ö.h.t. Därför undrar jag om liknande funktioner som .net's internet class finns i Cocoa (dvs att man kan skapa komponeneter som blir tillgängliga via internet).

Någon som jobbar med bägge plattformarna som kan redogöra lite för för- och nackdelarna med .net kontra Cocoa.

/Jont Olof

Jag har inte jobbat med .net men enligt min åsikt kan du inte jämföra .net med Cocoa eftesom de är två helt olika produkter.

Cocoa är ett ramverk för att bygga program medan .net är en hel serie av produkter för att bygga internet baserade lösningar.

Än rättvisare jämförelse är i så fall .net mot Java Enterprise Edition eller .net mot Apple:s WebObjects, som i sin tur bygger på J2EE.

Joakim

Hmmm... Så går det när man försöker sig ut i kunskapens träskmarker. Om man inget vet kan man inte ställa relevanta frågor!

Tack ändå!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 10:13

gammal tråd.. men aja.. nu ska här upplysas

".net är en hel serie av produkter för att bygga internet baserade lösningar"

..med väldigt väldigt mycket mer. Funktionalitet för att bygga internetbaserade lösningar är bara en liten bit av det hela. Själv så sitter jag nu och programmerar en 3d-motor i C# med .NET... så enbart för webb är det inte. Man får en bit över 8000 klasser att leka med.. en hel del skoj att välja och vraka från

För att besvara frågorna:

Nej, jag jobbar inte med Cocoa (jag reggade mig precis för att lättare kunna komma igång med utveckling på mac.. räkna med att en bunt frågor kanske dyker upp snart )
Liknande nätverksfunktioner kan jag inte svara på om det finns... kan bara säga att det finns en nätverksdel i det hela som kan va värd att kolla upp.
Kan det här vara vad du är ute efter? : System.Net Namespace

1
Bevaka tråden