Kan jag ta med en iPhone i kartong i bagaget på flygplatsen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min telefon har gått sönder och tycks vara omöjlig att rädda: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/243655-trasigt-baseband-om-jligg-r-recovery.html

Så, nu funderar jag på att lämna in telefonen igen. Har en vän som åker till USA på måndag den 2:a. MEN, kommer hon igenom tullen med den igen när hon ska flyga hem?

Och måste man lämna tillbaka den komplett med kartong etc tror ni? Eller kan det räcka med telefonen?

Ursprungligen av rittfeldt:

Har en vän som åker till USA på måndag den 2:a. MEN, kommer hon igenom tullen med den igen när hon ska flyga hem?

Lika omöjligt att svara på som om någon som smugglar knark kommer komma igenom med det eller inte.
Fraktar du en iPhone i originalkartong genom tullen och blir stoppad så KAN det vara så att dom misstänker att det är något som köpts i USA och överstiger 1.700 kr vilket gör att svensk moms ska betalas på varan.

Det kan lika gärna vara så att dom skiter i det. Men risken är ju alltid större om du har kartongen med dig. En iPhone utan kartong kan ju lika gärna vara köpt inom EU vid ett tidigare tillfälle.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 14:29

Jag har svårt att tro att man måste lämna in telefonen med kartong för att de ska reparera den. Det behövs ju inte med andra produkter. Utan kartong så lär du inte heller ha några problem med tullen.Det verkar dock inte relevant med tanke på vad Jetwash länkade till. Hoppas det löser sig för dig dock!

Ursprungligen av sodemus:

Jag har svårt att tro att man måste lämna in telefonen med kartong för att de ska reparera den.

Funderar bara lite på om man kan få en ny direkt isf. Annars är det ju ganska kört eftersom jag inte har någon adress i USA som jag kan skicka den till..

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-01 15:45

Funderar bara lite på om man kan få en ny direkt isf. Annars är det ju ganska kört eftersom jag inte har någon adress i USA som jag kan skicka den till..

Såg du tråden jag länkade till, såvida din iPhone inte är aktiverad med AT&T så är det nog svårt att få de reparerade/utbytta.

Ursprungligen av Jetwash:

Såg du tråden jag länkade till, såvida din iPhone inte är aktiverad med AT&T så är det nog svårt att få de reparerade/utbytta.

Jo jag skummade igenom den, men jag läste visst nånstans om någon som lyckades byta en oakiverad också. Jag kanske kan hävda att jag aldrig kunnat aktivera den? Går ju faktiskt inte nu Worth a try..

men det som bekymrar mig lite är väl om man inte får en ny direkt utan om de ska reparera den

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-01 15:58

Jag tror ändå risken är liten att du får den repad, de har nog hört både det ena och det andra

Ursprungligen av Jetwash:

Jag tror ändå risken är liten att du får den repad, de har nog hört både det ena och det andra

förmodligen

det här med att ha telefonen och kartongen separat har jag också lurat på. Vill det ska va så smidigt för kompisen som bara möjligt bara.

Packa in den i en fleeceduk och lägg kartongen i resväskan

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-01 16:03

Jag har alltid slängt alla kartonger en sekund efter uppackning. Mig veterligen finns det inget företag som kräver att man ska ha kartongerna kvar - vare sig vid rep, reklamation eller ånger. Har aldrig hört talas om något sådant. Var kommer denna kartongpsykos ifrån? Emblage är skrot och hör hemma i grovsoprummet

Ursprungligen av mjg:

Jag har alltid slängt alla kartonger en sekund efter uppackning. Mig veterligen finns det inget företag som kräver att man ska ha kartongerna kvar - vare sig vid rep, reklamation eller ånger. Har aldrig hört talas om något sådant. Var kommer denna kartongpsykos ifrån? Emblage är skrot och hör hemma i grovsoprummet

Ett tag "samlade" jag på kartongen. Nästan som prydnad. Lite nerdy.. I know, men tror inte jag är ensam heller

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 21:18

Ett tag "samlade" jag på kartongen. Nästan som prydnad. Lite nerdy.. I know, men tror inte jag är ensam heller

Du är inte ensam... jag har en stor avdelning i garderoben med kartonger... Bland annat för enkel transport, och även för att lätt kunna stapla lättare. Har ni exempelvis försökt stapla någonting ovanpåen iMac G4, utan kartong? Nu får jag in mer än vad jag skulle få utan kartongen. (och jag vill inte sälja datorn, den har större affektionsvärde, än vad den är värd i pengar)

Ursprungligen av mjg:

Har aldrig hört talas om något sådant. Var kommer denna kartongpsykos ifrån? Emblage är skrot och hör hemma i grovsoprummet

Ända tills ens Mac Pro går sönder och måste skickas in på reparation. Då står man där och undrar hur man ska förpacka datorn för transport till serviceverkstaden...
...aaaah, så perfekt om man hade sparat originalkartongen som visade sig vara måttanpassad för ens dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 22:42
Ursprungligen av mjg:

Apple´s kartonger är inte skräp, dom är mästerverk inom förpackningsdesign, det kommer att skrivas böcker om dom (om det inte redan är gjort)

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Apple´s kartonger är inte skräp, dom är mästerverk inom förpackningsdesign, det kommer att skrivas böcker om dom (om det inte redan är gjort)

/Tangen

Och där inspirerade du mig till att skapa en ny tråd!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-01 17:26

mjg: Det är smidigt att förflytta prylarna i kartonger när man flyttar, iaf min cinema display fick vila i kartongen då. Annars brukar "lämplig kartong" eller ngt liknande vara krav om man returnerar och har man då kvar något som passar perfekt och bevisligen dök att skicka varan till mig i är det ju rätt nice.

beslutade mig nu. Struntar i att retunera iPhonen. Det är som jag förstått en fråga om mjukvarufel och då finns det ändå hopp om att det går att lösa längre fram.
Blir bara knepigt, va ska hon säga. 'Det är en kompis hemma i sverige som inte kunde aktivera den. Jo, han bodde ju i USA när han köpte den..'

får stå mitt kast för jag tvunget skulle importera en iPhone. Fick ju iaf tycka om den i 2 veckor...:mad:

Det där med att skicka kompisar är inte altid så jättehyggligt. Ofta blir det mer spring och bök än man kan tro, och risken finns att kompisen inte är lika god efteråt...

Lägg luren i fickan och kartongen i resväskan.

1
Bevaka tråden