Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar ethernetkort från Clas Ohlson?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-06 18:42

Jag köpte häromdagen ett USB-kort från Clas som fungerade bra. Någon som vet hur det är med ethernetkort? Går det att köpa ett vanligt "pece"kort och stoppa in.

Det hänger på drivrutinen. Finns det ingen drivis för Mac så funkar det inte. Det finns stöd för många USB-tillbehör i dom drivrutiner som hänger med i systemet, men det är värre med ethernet-kort. Där får man installera en drivis för det specifika kortet.

XedoZ, vilket USB-kort var det du köpte? Jag ska själv skaffa mig ett USB 2 kort snart, så jag är lite nyfiken om det är USB 2 du har köpt. Jag såg någon annastans att någon har fått problem med att sätta Macen i vila efter installation av ett USB-kort. Du har inte upplevt någonting sådant?

  • Medlem
  • 2003-06-06 19:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
XedoZ, vilket USB-kort var det du köpte? Jag ska själv skaffa mig ett USB 2 kort snart, så jag är lite nyfiken om det är USB 2 du har köpt. Jag såg någon annastans att någon har fått problem med att sätta Macen i vila efter installation av ett USB-kort. Du har inte upplevt någonting sådant?

Jag köpte deras USB1 kort med 2 portar. Har inte testat med vila eftersom kortet sitter i en server. En Beige G3 som ändå inte går att sätta i tystvila. Köp och testa, det är ju 30 dagrs öppet köp har jag för mig.;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-06 20:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
XedoZ, vilket USB-kort var det du köpte? Jag ska själv skaffa mig ett USB 2 kort snart, så jag är lite nyfiken om det är USB 2 du har köpt. Jag såg någon annastans att någon har fått problem med att sätta Macen i vila efter installation av ett USB-kort. Du har inte upplevt någonting sådant?

Det var jag som hade problemet med vilan. Det visade sig vara senaste drivrutinen till Epson SP 925 som sänder meddelanden till system.log hela tiden. Skillnaden är att om skrivaren sitter på usb-kortet så går det inte att sätta datorn i vila manuellt. Om den sitter i en intern port så går detta. Slår man av strömmen på skrivaren så fungerar även automatisk vila.

Kortet är ett SOHOUSB Hi-Speed USB 2.0. Köpt på Macoteket, (om jag minns rätt). Fungerar till alla mina tillbehör. Jag har dock inte brytt mig om att installera medföljande drivrutin så jag förmodar att det fungerar det som USB 1.1.

1
Bevaka tråden