Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan WDS och Utökat nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-05-28 20:59

Hej,

Behöver veta skillnaden mellan att göra följande olika kofig av mitt hemmanät..
Har en AP Extreme och en AP Express. Vill förlännga räckvidden från min AP Extreme
som är kopplad till mitt ADSL modem.

Vad är skillnaden mellan
1. Skapa ett trådlösnätverk med förbockning av "tillåt att det här nätverket utökas"
2. Delta i ett WDS nätverk
3. Utöka ett trådlöst nätverk

Har testat med både alt 1 och 2 och fått det att fungera vad skall jag välja och vad skiljer lösningarna åt?

//Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 19:27

Bra fråga, har samma uppsättnign själv men kan inte komma fram till vad det är för skillnad... verkar inte som någon annan vet heller eftersom ingen har svarat på det....

://chrisse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-14 00:43

1. Root = on. Det innebär att accesspunkten i fråga tillåter att andra accesspunkter som är inställda som repeaters ansluter till den. Tillåter inte trafik från andra rootbryggor.

2. WDS = Wireless Domain Services. Ett halv-komplicerat system där man använder en router som "huvudrouter" och tar hand om alla domänfrågor. Allt info skickas vidare till huvudroutern. Man kan även sätta upp backup-wds-routrar som tar hand om trafiken om huvudroutern skulle dö. Ett bra system att använda om man vill kunna förflytta sig mellan olika accesspunkter utan att tappa anslutning då allt egentligen sker centralt.

3. Root = off. Accesspunkten i fråga kan bara ta emot anslutningar från "master bridge" och klienter. Kan ej ta emot trafik från andra bryggor som är inställda som repeaters.

Airport Extreeme bör vara satt till:
1. Skapa ett trådlösnätverk med förbockning av "tillåt att det här nätverket utökas"

Airport Express:
3. Utöka ett trådlöst nätverk

.. tror jag.

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-06-17 22:30

Tack för svaret,

om du fick välja skulle du sätta upp en WDS eller Skapa ett trådlösnätverk med förbockning av "tillåt att det här nätverket utökas"

Finns det några prestanda skillnader?

mvh

/Fredrik

1
Bevaka tråden