Samsung med WebKit-webbläsare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IDG idag: Samsung väljer Apples webbläsare - Computer Sweden

Joel Åsblom på IDG rapporterar att det är webbläsaren Safari som Samsung ska använda, men vad som verkar mera korrekt är att Åsblom inte är speciellt påläst (och som vanligt anger inte IDG någon källa för sina nyheter) utan att det handlar om Nokias S60 Web Browser som i sin tur är baserad på WebKit.

Jag tror vi kommer att se stora framgångar för WebKit de närmaste åren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:03

Vad lustigt, tänkte precis skriva om det, skulle bara kolla om det skrivit som det tidigare. Så klart det hade gjorts.
Är inte Samsung en av de största mobiltillverkarna? Kan ju bara vara bra för webkit och därmed Safari. Hoppas bara att de bidrar och inte bara plockar russinen.

Hittade den här artikeln:
Apple Gazette » Blog Archive » Should Apple license Safari to other mobile platforms?

Ursprungligen av acke:

Vad lustigt, tänkte precis skriva om det, skulle bara kolla om det skrivit som det tidigare. Så klart det hade gjorts.

Det brukar vara du och jag som "tävlar" om sådant

Som jag förstod det var detta bara en naturlig följd av att Samsung valt S60 som plattform. Det stora genombrottet var egentligen när Nokia valde att basera sin webbläsare på WebKit, redan tidigare. Men visst är det kul ändå, jag antar att Nokia inte är sämre än att dom kan bidra med buggfixar och förbättringar till WebKit (eller ska man kanske säga "Mobile WebKit" för att skilja på det?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:57

Ja då säger jag om. Bra att Symbian använder WebKit och sedan bra att Samung använder S60 så fler kommer att surfa "med" WebKit.
Som jag ser det så tjänar Apple stort på detta. De får fler bakom WebKit men samtidigt så behåller de alla fördelar Safari har i iPhone och iPod Touch för sig själva eftersom de ingår i iPhone Software.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 23:10

En rolig sak till är att Dreamweaver CS4 använder WebKit för Live View feature.

Till IDG och Joel Åsbloms försvar så står det faktiskt "Safari" i de specar som Phone Arena säger sig ha kommit över: Photos for : Samsung L870 is Symbian S60 slider with Safari browser! (Phone Arena)

Antingen lånar dom bara namnet men att det egentligen är Nokias webbläsare (mera troligt) eller så har Samsung något avtal med Apple om att få använda varumärket Safari (mindre troligt).

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 12:43
Ursprungligen av Adrian B:

Antingen lånar dom bara namnet men att det egentligen är Nokias webbläsare (mera troligt) eller så har Samsung något avtal med Apple om att få använda varumärket Safari (mindre troligt).

Mindre troligt ja, men det hade ju varit ett sätt för Apple att "vänja" folk vid tanken om Safari som webläsare. Har de Safari på mobilen och märker att det är en skitbra webläsare är ju inte steget långt till att ladda ner Windows-versionen.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-29 13:52

iTunes smyger ju in QT på PC-burkar - gör Safari det också? Isåfall är det genialt och för mig den viktigaste biten i denna historia. När QT finns i nästan alla Win-burkar så kan äkta H264 börja sprida sig på nätet. Codecen håller redan på att ta över hårdvarubranchen och broadcast - men internet är inte där än.

"Sure, I’ll bet they just copied the binary over and it runs no problem, even though it’s a different OS (Symbian), doesn’t have the Cocoa Touch runtime, and the phone doesn’t have a touch screen."

-John Gruber (daringfireball.net) om Safari på en Samsung-telefon.

Jag tror inte heller på att det är Mobile Safari. Det är säkert WebKit-baserat, men inte själva Safari.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

"Sure, I’ll bet they just copied the binary over and it runs no problem, even though it’s a different OS (Symbian), doesn’t have the Cocoa Touch runtime, and the phone doesn’t have a touch screen."

-John Gruber (daringfireball.net) om Safari på en Samsung-telefon.

Fler bra skäl att tro att det är vanliga Nokia-versionen alltså. Länk för den som vill ha källan korrekt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 13:48

Så löste sig det: About that Samsung L870 Safari browser thing... - Engadget
Ingen Safari i Samsung telefonen, det var bara ett typo.

Ursprungligen av shandar:

Så löste sig det: About that Samsung L870 Safari browser thing... - Engadget
Ingen Safari i Samsung telefonen, det var bara ett typo.

Ah, då var det som vi trodde alltså. Klantigt av Samsung att inte kolla upp sina fakta lite bättre.

1
Bevaka tråden