Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eyetv vs. Dreambox eller annan settop box

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Har en Mac Mini 2.0 Ghz med 2gb RAM inne vid TV.n som jag använder som Media Center, på den köra jag all media jag har förutom TV som jag tittar på via en Dreambox 500-T.

Har en Tubestick som jag köpte mest på skoj för att prova TV via minin lite men tycker det suger, bildkvaliten slår absolut inte Dreamboxen och programmet "The Tube" suger då det crachar hela tiden och bilden är ryckig osv...

Men nu har ju Egato släppt ett Common Interface så man kan köra en EyeTV Diversity med sitt programmkort.. jag är lite sugen på att ha allt samlat i min mini men är lite orolig över hur Eyetv står sig mot en vanlig box?

Någon som har erfarenheter?

Köp en Diversity och kör med eyetvCamd, så kan du dela kortet mellan Dreamboxen och datorn. (Det är inte elgato själva som gjort softcammen.)

Personligen tycker jag Dreamboxen är mycket smidigare att hantera än Eyetv. Eyetv är liksom mer gjort för att köras med mus och tangentbord. Men å andra sidan så kostar en Dreambox 800 HD nästan 5000 kr och en Eyetv usb-tuner 400 spänn... så man får ju en HDTV-kapabel mottagare för 400 spänn istället för att behöva kasta ut 5000.

För de 400 det kostar så tycker jag det kan vara värt att testa iaf. Eventuellt så kanske EyeTV-programvaran funkar med den tubestick-mottagaren du redan har, kolla på deras hemsida.

Ursprungligen av gusax840:

Köp en Diversity och kör med eyetvCamd, så kan du dela kortet mellan Dreamboxen och datorn. (Det är inte elgato själva som gjort softcammen.)

Personligen tycker jag Dreamboxen är mycket smidigare att hantera än Eyetv. Eyetv är liksom mer gjort för att köras med mus och tangentbord. Men å andra sidan så kostar en Dreambox 800 HD nästan 5000 kr och en Eyetv usb-tuner 400 spänn... så man får ju en HDTV-kapabel mottagare för 400 spänn istället för att behöva kasta ut 5000.

För de 400 det kostar så tycker jag det kan vara värt att testa iaf. Eventuellt så kanske EyeTV-programvaran funkar med den tubestick-mottagaren du redan har, kolla på deras hemsida.

Jag kör EyeTV och eytvcamd, och det fungerar bra, sånär som att jag inte får det hela att fungera när jag kör Diversity i dual-tuner-läge, dvs jag skulle vilja kunna titta på en kodad kanal samtidigt som jag spelar in en annan kodad kanal. Är det någon annan som får detta att fungera?

Ursprungligen av ace4711:

Jag kör EyeTV och eytvcamd, och det fungerar bra, sånär som att jag inte får det hela att fungera när jag kör Diversity i dual-tuner-läge, dvs jag skulle vilja kunna titta på en kodad kanal samtidigt som jag spelar in en annan kodad kanal. Är det någon annan som får detta att fungera?

Fick min Eyetv Diversity igår och satt och pillade.. fick inte det att funka tillfredställande!
Har satt upp en server med NewCS på min Dreambox och jag fick inte många kanaler att funka.. Jag fick TV3 och Kanal5 att funka men det var också det enda! Det verkar som eyetvcamd inte läser in PIDarna eller vad det heter. Jag har provat med i princip alla versioner av EyetvCamd och med NewCS 1.50 och 1.60beta. När jag körde Dubbla tuners så fick jag det inte att funka alls!

Är det någon här som fått detta att funka med Eyetvcamd och EyeTV 3?

Jag kör min server på en Dreambox 500T

Tyvärr funkar inte EyeTV-programvaran med Tubestick, har redan kollat det.. Det där med mus gör mig inte så mycket.. det är mer att jag vill få bort en pryl från TV bänken... men jag vill inte ha sämre bild!

Det där med eyetvCamd verkar intressant.. antar att Dreamboxen inte behöver någon antennsignal för att dela ut kortet sålänge den finns med i nätverket och då kan man ju sätta den i sitt lilla serverrum och spara en slant! eller??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-28 19:41

Ja det borde fungera utmärkt. Annars kan man ha en helt separat kortserver ocskå, vilken linuxburk som helst med en kortläsare och programkort.

Jag har en Dreambox 500T och kör Leatherfaces image vad måste jag installera/göra på den för att få det att funka med EyetvCamd?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-28 20:32

NewCS eller liknande serverprogramvara.

Nä Dreamboxen behöver ingen antennsignal bara för att dela ut kortet.

Skulle någon kunna peka mig i rätt riktning till vart jag kan ladda ner denna serverprogramvara och kanske en liten hjälpande guide??

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-01 21:06

Om du googlar på NewCS så får du 1380000 träffar.

Att bara TV3 och Kanal5 funkar men inga andra tyder på att du bara fått in den frekvensen. Är eyetvn ansluten till samm antenn som dreamboxen?
Om inte, prova SVT1, TV4, The voice och kanal lokal (om du har den), de ligger på olika frekvenser allihop och är okodade. När du får bild på alla dem kan du testa TV4 fakta och Discovery. Får du bild på TV4 men inte TV4 fakta eller bild på the voice men inte Discovery så funkar inte eyetvcamd som det ska. Kanske är det nåt speciellt för diversity då.

TV3 och Kanal5 ligger på en frekvens där alla kanaler är kodade, så den är normalt sett svårast att ratta in eftersom man inte har nåt att gå efter. Men just den verkar du ju hitta lätt, så det är förhoppningsvis inte några problem sedan heller.

Jag har nu fått in alla kanaler men som föregående talare bara med en tuner och vad jag förstår så stöjder inte Eyetvcamd plugginen mer än en tuner i dagsläget om man kör med EyeTV 3.

Dock så har jag små små frysningar som är mindre än 1 sekund lite då och då och undrar om någon annan har detta problem? Kan inte tänka mig att det är prestanda problem då det är ju vanlig SD mpeg-2 sändningar och min hårdvara är en Mac Mini C2D 2Ghz 2 Gb Ram och med en intern 7200rpm disk.

Någon som har någon ide?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 20:06

Uppstår frysningarna med både krypterade och okrypterade kanaler eller vid bara en typ?

De "små små frysningarna" skulle kunna vara prestandaproblem. Använd Aktivitetskontroll.app och kontrollera vad processorn gör. Eyetvcamd fungerade överhuvudtaget inte med min PowerBook p.g att den inte var tillräckligt snabb.

Det är både på krypterade och okrypterade kanaler frysningarna är på! Eyetv ligger på ca 27% i aktivitetskontrollen så där ligger nog inte problemet.
Har frysningarna även när jag inte kör Eyetvcamd.

Postade på Elagots forum tidigare idag och har fått två svar från killar som har samma problem..

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2008-08-12 14:22

Hej alla!
Jag har satt upp en Asus router med newCS som server och kör eyetvcamd ver. 1.22 på mina Macar. Kör EyeTV 3.0.3. Har problem med TV3 konstigt nog!? De flesta andra kodade kanaler fungerar inkl. 5'an. Någon som sett detta förut eller har någon idé om varför just TV3 inte funkar? Får bara meddelandet "ENCRYPTED" i EyeTV när jag byter till TV3. Om jag sätter mitt programkort direkt i en CAM i t.ex. en EyeTV 410 fungerar TV3 perfekt, så det är ju inte kortet det är fel på!?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/paro

1
Bevaka tråden