Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det normalt att 7200-rpm-hårddisk stör?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:41

Hej!
Bytte för en vecka sen upp mig rejält från min PowerBook 15" till en ny MacBook Pro 15"; är mycket nöjd då batteritiden gått från 40min till 4 timmar och att datorn är flerdubbelt snabbare.

MEN: Jag har 7200-rpm-hårddisken (200GB Hitachi) och den är faktiskt störande!
Det är en jätteskillnad mot 5400-varvaren i PowerBooken; den var nämligen i stort sett tyst medan den nya rasslar till tydligt varje gång.

Är det normalt? Hur har ni andra det med era 7200-varvare?

/Robert

Hårddisken ska i princip inte höras, oavsett hastighet. Låter som om din är smått defekt, bäst att byta innan den kraschar.

hej! Det är normalt! Alla hårddiskar som kommer med macbook pro (5400 rpmare) låter betydligt mer än fläktarna och man hör klart och tydligt när dem jobbar, antagligen gäller detta generellt alla 2.5 tum hårddiskar. Konstigt om det hade varit annorlunda för 7200rpm.

Ursprungligen av metalic:

hej! Det är normalt! Alla hårddiskar som kommer med macbook pro (5400 rpmare) låter betydligt mer än fläktarna och man hör klart och tydligt när dem jobbar, antagligen gäller detta generellt alla 2.5 tum hårddiskar. Konstigt om det hade varit annorlunda för 7200rpm.

Tvärt om tycker jag nya 2,5" diskar låter EXTREMT lite. Min externa Samsung låter inte alls (i en ganska tyst lägenhet).

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-05-31 16:03

Min 5400rpm i min Macbook låter väldigt väldigt lite, man hör den endast om det är knäpptyst runt om.. men hårddisken i flickvännens HP låter betydligt mer (också 5400rpm) så det är nog väldigt varierande. Enklast är väl att försöka jämföra med andra datorer/hårddiskar och skapa sig en uppfattning, anser du att den är defekt så får du ju trycka på Apple om en ny.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-01 20:35

Min fujitsudisk är tyst och fin. 5400rpm är det. Har dock en asus där jag satt i en 7200rpm från hitachi. Sökljudet i den är helt öronbedövande

Glömde säga att min Samsung är 7200RPM.

  • Medlem
  • 2008-06-02 21:40

Bytte upp mig till en lika dan HD som du har och hör den inte alls. Om du inte är extremt petig och hör som vakthund finns det väl anledning att inte acceptera utan reklamera.

Kan du inte kolla av SMART-data med ngt program, det brukar vara väldigt duktigt på att läsa av driven vad gäller strömförbrukning i motorer, värme etc.

Säger SMART OK - kör på
Säger SMART - Varning. Ta backup och byt disk.

1
Bevaka tråden