Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätta upp en lokal FTP-server?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag vill lägga upp en tillfällig ftp-server i datorn för att en bekant i Frankrike ska kunna hämta några filer. De är för stora för att skicka över e-post.

Jag har gått in och slagit på ftp-klienten men hur skapar jag konton, behörigheter och får utdelat den mapp med filer jag vill dela ut? Vad blir då min ftp-adress?

Jag kör OS X 10.5.2

Prova programmet dropshare. Funkar till det du vill.

Ska testa detta. Väntar med spänning. Återkommer!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-27 16:50

Dropshare är ett otroligt bra program(Y)

Skype kanske också kunde användas- på ett lite annat sätt.
Han kan inte hämta, utan du överför filerna till honom.

Skype är garanterat långsammare. Dropshare kör med ftp-protokollet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-28 08:33

PureFTPd fungerar annars för att sätta upp ftp med virtuella users osv, förmodligen lite mer likt det du tänkt dig än att bara slå på ftp/ssh vilket förutsätter riktiga användare om man inte trixar.

Jag tänkte som en riktig ftp-server men riktiga konton som jag då och då kan slå av och till. DropShare är bra men jag ser inte vem/vilka som tankar från mig.

Så jag vill ändå få kläm på hur jag får till ftp-servern i själva OS.

ok, trodde du ville ha nåt enkelt för enstaka tillfällen. PureFTP har jag kört men det kostar pengar men är bra som f*n. Dvs ett proffsalternativ.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-28 11:27

PureFTPd är donorware. Så det kan kosta pengar, om man vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-30 08:32

Christian S: Det låter som du vill kolla lite på pureFTPd. Det behöver som sagt inte kosta.

1
Bevaka tråden