Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag blir bortkopplad från min internetanslutning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-26 19:03

Jag har råkat ut för ett jobbigt problem. Mitt internet slutar fungera då och då. Jag har en Powerbook G4 som fungerat klockrent i 3 år, men nu har den börjat krångla. När jag sätter igång datorn fungerar internet i typ 5-15 minuter, sen slutar det fungera. Ofta kan jag då koppla ifrån från nätverket och sen ansluta igen så fungerar internet 5-15 minuter igen. Ibland vill det inte börja fungera alls igen.

Någon som har nån aning om vad detta kan beror på? Min tjejs Macbook fungerar helt problemfritt, så det verkar ju som att det är min dator det är fel på. Kan det vara airporten som blivit dålig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-02 01:42

Jag har upptäckt att när jag byter router fungerar internet utan problem. Som sagt så fungerar min tjejs dator problemfritt med den krånglande routern. Alltså, på något sätt vill inte min dator fungera med routern just nu. Någon som har nån idé om vad som krånglar? Finns det några inställlningar jag kan pilla i när jag loggar in på routern?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-06-03 22:26

Testat olika ethernetportar i routern? Kör du trådlöst?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-05 10:34

Ja, jag kör trådlöst. Hur gör jag för att testa olika ethernetportar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 10:43

Om du kör trådlöst då är det ett wlan problem. Se till att det inte finns några andra nätverk i närheten som använder samma frekvens och stör. Det har tagits upp tidigare på forumet. Det hjälper att söka först.

//Rob

uppdatera programvaran i routern kan vara bra med.

Prova att stänga av IPv6, eftersom det kan sänka vissa routrar mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-09 10:00

Tack, nu har det funkat klockrent i några dagar sedan jag ställlde in routern på att köra i Channel 10 konstant..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-22 23:05

Jag har likande problem och har fått höra att jag skall ändra kanal.

Jag ligger på kanal 2 och närmaste är sedan på 6 sedan någon på 10 och nån på 11. Hur långt ifrån bör man ligga för att det inte skall störa? Det är minst 2 andra här som kör på 6. Sedan går det ju inte å välja högre än 13 - inte på min raouter iaf.

Mitt problem är att airportstatusen åker upp å ner som en jojo. Ligger mestadels på 3/4 pinnar.. helt plötsligt efter att jag har haft den här raoutern i flera år samt nuvarande dator i 1,5 år.
Går segt som kola på nätet...

1
Bevaka tråden