Köpråd angående MacBook Air

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-23 17:08

Hej!

Jag har ett par frågor.

Jag går i tankarna att byta bort min nuvarande Macbook (Svart C2D, 3GB ram) mot en Macbook Air, standardmodellen.

Det som stör mig mest är att datorn endast har 2GB ramminne och att det inte går att uppgradera, detta tillsammans med den långsammare CPU är lite jobbigt.. Någon som har några erfarenheter av skillnaden mellan en Macbook (har 2.0Ghz) och en Air?

Hur länge håller batteriet på en Air, på riktigt då dvs?

Jag har redan en stationär dator som senare ska bytas ut mot en MBP (förmodligen vid nästa revision) så jag är inte ute efter någon superprestanda, men det ska ändå vara tillfredställande. Några synpunkter?

Vad säger ni som redan äger en MBA? Är ni nöjda?

• Medlem
  • 2008-05-23 18:34

jag har inte haft någon macbook så kan inte jämföra med det, men för vardagsanvändande (i.e. kodande, surfande, film) så tycker jag inte att det är någon märkbar skillnad mot min macpro med 16gb ram... och ska man göra tyngre saker så duger ändå ingen laptop enligt mig, för då måste man ändå ha mer än 4gb ram. air är helt perfekt maskin (förutom avsaknad av ethernet!), mycket svårt att tro att du skulle bli missnöjd. batteritiden skulle jag säga ligger på cirka 3-4h.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-23 19:48

Beror på vad du gör, sitter jag bara o slöskriver i word så räcker batteriet ungefär 4,5h (2-3pluppar på skärmljus, avstängt tangentbordsljus.

Har även kört en del 720p mkv som jag streamat till tvn, då räcker batteriet ungefär 2,5H.

Beror på vad man gör med sin dator, jag ordbehandlar/pluggar, surfar, mailar och gör enklare bildredigering i ptohotshop/aperture och filmtittande, det räcker datorn till sålänge du håller dig borta från 1080p (sk fullhd).

Jag skulle tänka både 2 och 3 gånger innan jag köper en macbook air, eller rekommenderar en åt någon, främst pga avsaknaden utav ethernet (som redan påpekat), många har nätverk men långt ifrån lika många har ett trådlöst, vilket jag har fullförståelse för med tanke på att det kan vara svårt att få det säkert men samtidigt enkelt för användare.

För min del så har jag inget behov utav varesig ethernet eller fler usbportar (inte varit uppe på tapeten men det kommer väll), och med tanke på mitt användningsområde som inte kräver så mycket cpu kraft (utöver hd-upplöst tv/film) så tycker jag att det var ett bra val, speciellt då storleken talar väldigt mycket för, den bra skärmen med EXTREMT god bild även från sidorna.

någon spel/prestanda dator är det då inte, men det har ingen heller sagt.. jag har själv den enkla 1,6/80gb varianten utav olika orsaker. den långsammare cpun då jag inte använder så mycket cpu-kraft och mekaniska hårddisken då SSd fortfarande har mycket barnsjukdomar. Men även dyrt. Jag kan köpa ungefär 10st 80gb hdds innan jag är uppe i priset utav en SSD disk, dessutom har jag 3års garanti iom att jag valde utökad garanti på köpet. Backuper görs dagligen mot extern hårddisk så jag tappar inget heller om hårddisken skulle rasa.

Jag skulle alltså inte rekommendera SSD disken, den är dyr och det finns barnsjukdomar med de, de är inte heller snabbare än den mekaniska i alla lägen. Den har låg responstid, men utöver det så är den inte så mycket snabbare, den är rent av långsammare i vissa avseenden.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-23 20:25

Hej!

Tack för svaren. Angående ethernet så kommer jag förmodligen inte sakna det, då jag med min nuvarande MB väldigt sällan använder sladd, samt att jag planerat att köpa USB->Ethernet-adaptern "just in case".

Som sagt så har jag inte så mycket krav på prestanda då detta kommer att vara min sekundärmaskin precis som min nuvarande MB. Jag har redan en stationär med 8GB minne och en quad-core-processor för sånt, dock kommer jag förmodligen byta bort den till nästa år.

Batteritiden låter helt klart ok.. och jag ser verkligen fram emot alumiumskal och LED-skärmen. Avsaknaden utav fler USB-uttag tror jag inte heller kommer vara några problem.. då jag sällan ens använder USB-prylar.. och om det händer är det alltid max en. Inte ofta man t.ex. behöver en separat mus med de fina touchpadsen som MB-serierna har.

Jag har planerat på grundmodellen, alltså utan SSD då jag, precis som tim-, tycker att SSD har för mycket oroväckande problem.. samt att 80GB redan är i minsta laget.

Jag använder min MB mest till skriva, surfa, chatta, maila, photoshop, se på film/serier, musik och lite virtualisering av Linux-system (i min utbildning).. och det är väl ungefär vad jag kommer att använda Airen till också.

Har fått för mig att LED-skärmen på Air:en är riktigt ljusstark, fungerar den bra utomhus? Jag längtar efter LED.. tycker det är jobbigt att vänta på den fulla styrkan var gång man slår upp sitt lock.

Har ni något schyst fodral till eran Air? Jag siktar just nu på Incase.

Har redan en Ok väska.. fodralet kommer att användas då man endast ska ha med datorn på mindre turer.

Tack igen och skriv gärna fler tankar.

• Medlem
  • 2008-05-23 20:42

jag har köpt en usb2ethernet och en airport express, och använder numera bara den senare.
för extra hdd har jag köpt en western digital passport, snygg och lätt.
inte provat den utomhus så mycket, men funkat bra då jag kört.
som fodral har jag min gamla som jag hade till min powerbook, då får jag plats med massa peripherals och alla papper osv jag behöver ha med. som extra skydd har jag satt på invisible shield (www.zagg.com). man får då en lyxig look (imho) som bonus.
köp 2 strömagg, smidigt att ha en alltid hemma och en då man är ute/ha en på jobbet. bra om en skulle gå sönder också.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-23 21:39

inga problem med ljusstyrkan oavsett ljusförhållanden, bara att dra upp den om det bländar.. jag pendlar en del och får ibland sitta riktigt dumt till (ur datorsynpunkt) och det har fungerat ypperligt, bara att höja ljusstyrkan.

Jag har ett läderfodral från macoteket, fungerar bra oh det kör jag med.. använder ingen datorväska utan har fodralet i den väska som lämpar sig bäst för ändamålet, kort resa = liten väska, lång resa = stor väska. fodralet som det är om man bara ska ner på en föreläsning eller så på campus. utav mina erfarenheter är air för liten helt enkelt för att ligga bra i en vanlig datorväska för 13"are.

//tim

Klart du ska köpa en Air !
Den är otroligt behändig att ha med sig och funktionerna räcker gott och väl för mig.
Jag använder mobilt bredband från Tele2 (189 kr/mån) så jag behöver inte tänka på att vara nära trådlöst bredband utanför hemmet.
Jag brukar ha min MBA i min svarta skinnhandväska (se foto) eller i en vanlig tygväska (då inbäddad i två sittunderlag). Som du ser på fotot är MBA mycket tunnare än en MacBook.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-23 22:41

Jag tycker SSD är att föredra. Det är grymt skönt att inte behöva vänta på att disken stannar innan man "hystar" med datorn. Dessutom startar den en SSD-dator på ingenting känns det som. Jag bytte från en MBP 15" 2,33 med 3GB ram och 250GB-disk till en 1,8/SSD och jag har inte ångrat det en enda gång.
Man får vara lite snålare med vad man installerar, men det stör inte mig.
Vad gäller hastigheten funkar denna super. På jobbet har jag en Cinema 20" som jag kopplar in den på med extern tangentbord (låter Airen stå bakom skärmen). Jag har trådlöst på jobbet, men har också möjligheten att peta in eth-adaptern i skärmen om jag vill föra över större grejjer.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-23 22:45

Ah.. tack för alla svar! Har bestämt mig nu, det blir en Air! Ska bli riktigt fint i sommar med en sån smidig liten sak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 09:21
Ursprungligen av bollman:

På jobbet har jag en Cinema 20" som jag kopplar in den på med extern tangentbord (låter Airen stå bakom skärmen). Jag har trådlöst på jobbet, men har också möjligheten att peta in eth-adaptern i skärmen om jag vill föra över större grejjer.

Hur är det med fläkten när du har din Air inkopplad till en extern skärm?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-26 01:20

Kan rapportera efter en ganska noggran läsning borta på Macrumors så har jag beslutat mig att vänta med Air till nästa revision eller vänta på en ny revision av Macbooken innan jag köper.

Största anledningen är alla värme/power management-problem som tycks finnas på en stor del av alla Air:s. Samtidigt så hade det varit trevligt om man fått Penryn "när man ändå köper" + att nästa revision kanske bjuder på något annat nytt och roligt.

Jag kommer fortsätta köra på min Macbook antingen tills Air uppdateras eller Macbooken kommer ut i Alu. Tack ändå för alla tips och kommentarer.

1
Bevaka tråden