Helt fel att köpa MacBook nu?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva en dator nu innan sommaren. Går ur skolan den 5 juni och funderar på att utnyttja studentrabatten jag har så länge jag går i skolan.

Grejen är ju bara att det är WWDC den 9 juni och så är det rykten om en ny macbook med alu-skal. Tror ni att den kommer få någon ordentlig uppdatering också? Eller är det för nära inpå den förra uppdateringen?

Samtidigt känns det lite osäkert att köpa första versionen av en helt ny dator, vet ju inte alls vilka barnsjukdomar den har..

Hade ni köpt en MacBook nu om ni var i min sits?

Om det blir alu-skal skulle jag definitivt vänta!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 23:08

Jag har inte hört några rykten om macbooks med aluskal men hade jag varit du hade jag använt studentrabatten efter WWDC. Jag vet inte hur studentrabatten verifieras men tvivlar att det grinas över om du gått ur skolan med en vecka eller ej.

Ja, ett bättre skal är väl värt att vänta på.

Jag har köpt första versionen av en ny dator; Mac Book Air, den har inte haft några barnsjukdomar och kommer det några brukar det ofta kunna åtgärdas med uppdateringar. Annars är det väl saker som garantin kan täcka in.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-22 23:35

instämmer med Mija -> länk ovan !!!

andreasc89:
Bry dig inte om killarna, dom bara skojar. Dom blir sådana när det är för många som frågar samma fråga. Det går över snart.

Berätta istället för tant KaRo vad du ska ha datorn till ? Vad är det viktigaste för dig när det gäller en dator ?

Ursprungligen av KaRo:

Berätta istället för tant KaRo vad du ska ha datorn till ? Vad är det viktigaste för dig när det gäller en dator ?

Ska ha den till att redigera bider. Lightroom och Photoshop i första hand. Har testat att göra det på den senaste generationens MacBook och prestandan i den räcker till för det utan problem.

Nu var det 2GB ram i den jag testade, är det värt att köpa till 4GB?

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-05-23 00:35

Jag tror det är värt att vänta. Om det inte kommer en ny modell så kan man ju alltid köpa en begagnad. Jag kom över en pedantskött macbook för en mindre slant.

Ursprungligen av andreasc89:

Skulle behöva en dator nu innan sommaren. Går ur skolan den 5 juni och funderar på att utnyttja studentrabatten jag har så länge jag går i skolan.

Grejen är ju bara att det är WWDC den 9 juni och så är det rykten om en ny macbook med alu-skal.

Förutsatt att du pratar om att använda Mecenat-/CSN-kortet så kan du använda det ända till och med det giltighetsdatum som står tryckt på kortet, även om det datumet inträffar efter att skolan har slutat.

Det ryktas om Alu-skal kring juli/augusti, innan skolstarten. Kanske blir det roligare grafikkrets och en liten speed bump. Jag tär tveksam till om det blir Multi Touch (som trots allt inte är så intressant i mina ögon) och LED-skärmar kommer nog inte i år till consumer-modellerna. Men om det kommer modell med Alu-skal så är det värt väntan. Sitter med en svart MB här och den blir såååå flottig! Dessutom känns plasten lite, rickig typ. Hade valt alu framför plast alla dagar på grund av hållbarheten också.

Min sambo hade tänkt köpa en MacBook när återbäringen kommer, men jag har sagt åt henne att vänta till ny revision. Samma råd ger jag dig.

Precis som Henkebarn säger ... desutom har Macbook haft en hel del värmeproblem om jag har fattat det rätt ? så med aluskal ska ju kylningen bli betydligt bättre !

Jag skulle väntat så du får en ny fräsh uppdaterad macbook.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 00:33

Jag skulle inte hoppas på 9e juli, men inom 3 månader känns mer realistiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 18:59

Som det har hävdats redan här, tänk igenom vad du ska ha din dator till. Visst, det kommer kanske något nytt fint snart men vad kommer den att används till? Jag har själv precis inhandlat en MacBook Pro 15 tums trots råd om att vänta till vad det nu är som dyker upp senare men så kan man ju hålla på i all evighet. Jag ville ha/behövde ett uppbyte från min iBook och MacBook Pro's är suveräna maskiner, precis vad jag behöver för mitt jobb med grafiska media. Portabel och kraftfull med en fantasktisk skärm och jag är hur nöjd som helst. Om du känner att utseendet har en avgörande betydelse så kan du ju alltid vänta tills den nya modellen kommer ut. Priset kan ju alltid vara avgörande också dock.

1
Bevaka tråden