Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorinfo?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har kommit över en gammal macdator med operativsystem Mac OS 9.2.2 och jag undrar om det går att få fram information om processorn? Jag är egentligen en gammal PC-räv, men jag är numera en stolt macanvändare och arbetar dagligen med Photoshop och Coda på min MacBook. Och så undrar jag även om man kan installera Linux på den datorn med OS 9.2.2, funderar nämnligen att bygga om den till en server för backup.

Tack på förhand!

Mvh/ Patrik

Eller är det bättre att satsa på en Time Capsule?

Se om du har ett program som heter "Apple Systeminformation". Om ingen har tagit bort det så ger det bland annat information om vad det är för processor.

Du kan i de allra flesta fall installera Linux. Det är mer eller mindre enkelt beroende på datorns ROM-krets. Berätta gärna om det står någon modellbeteckning på den. Om den har en oldworld-rom kan du behöva ha Mac OS parallellt med Linux. När datorn startar startas Mac OS som i sin tur startar om datorn i Linux. Om det är en dator med newworld-rom kan du i princip installera och köra Linux rakt av. Skiftet mellan oldworld och newworld kom kring 1998/1999.

Tack för ditt svar, mycket bra!

Det jag hittar kring modellbeteckning och ROM är:
Modell-ID: 510
Modellnamn: Power Macintosh G3-serien
Processorinfo: PowerPC G3
Klockfrekvens: 500 MHz
ROM-revision: $77D.40F2

Vet inte om det hjälper dig mycket, annars får jag titta vidare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-21 11:13

Kom PM G3 i en 500MHz version?
Det är inte en iMac? Ser den ut såhär?
iMac G3

Eller såhär?
PowerMac G3

Den ser ut så här:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-21 11:42

Ok, om jag inte har fel var max för dom 300MHz.
Så om du har 500MHz så har du troligen ett processoruppgraderingskort i den datorn.

Du får nog helt enkelt öppna den och se vad som finns i den.
Jag tror hur somhelst att det är ett oldworld ROM i den. Kanske Marcus K vet mer?

1
Bevaka tråden