Betala på något annat sätt än kontokort?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
jag undrar om någon känner till något annat sätt än kontokortbetalning på apple store..?
vet inte varför, men jag tycker att det känns lite osäkert och skulle mycket hellre betala med tex faktura.. någon som vet ifall det är möjligt?

1. Det är inte osäkert att handla med kort. Antalet transaktioner som bedrivs dagligen är enormt och risken att drabbas av ett bedrägeri är ungefär som att vinna på lotto. Att alla svenska banker vill låta påskina att det är osäkert beror på att de känner sig hotade och inget annat. Tro inte på dem.

2. Betala mot faktura betyder kreditbedömning och lämna kredit, båda sakerna kostar pengar, det vill de inte göra, speciellt inte från ett land till ett annat.

3. Du kan även läsa punkt 5 på denna sida:

Apple Store - Frsljningsvillkor

... och ringa 020 120 99 71 för att beställa eller förstås, klicka på någon av de där annonserna----->

Ursprungligen av Taz_1999:

1. Det är inte osäkert att handla med kort. Antalet transaktioner som bedrivs dagligen är enormt och risken att drabbas av ett bedrägeri är ungefär som att vinna på lotto. Att alla svenska banker vill låta påskina att det är osäkert beror på att de känner sig hotade och inget annat. Tro inte på dem.

2. Betala mot faktura betyder kreditbedömning och lämna kredit, båda sakerna kostar pengar, det vill de inte göra, speciellt inte från ett land till ett annat.

3. Du kan även läsa punkt 5 på denna sida:

Apple Store - Frsljningsvillkor

... och ringa 020 120 99 71 för att beställa eller förstås, klicka på någon av de där annonserna----->

tack ska du ha.

Tänk även på att om någon mot all förmodan skulle lyckas knäcka krypteringen och sniffa ditt kortummer när du handlar, för att sedan utnyttja ditt kortnummer, så kommer banken hålla dig skadelös.

Det kommer nog vara ganska lätt för dig att bevisa att du inte suttit vid en dator i Oklahoma och handlat grejer kl 03 på natten.

Som sagt, kort är ett mycket säkert betalningsmedel. Du behöver inte vara orolig.

Vill man vara extra säker kan man ju dock använda sig av ett tillfälligt kortnummer. Vet inte om alla banker erbjuder det, men Swedbank som jag är kund hos har en gratistjänst där jag kan generera ett tillfälligt kortnummer som endast fungerar under en viss tid och för en viss summa pengar.

Om jag ska köpa en dator för 10.000 kr går jag helt enkelt in på min internetbank och genererar ett tillfälligt nummer, avsätter 10.000 kr för ändamålet och går sedan till den webbutik där jag ska handla och matar in det tillfälliga kortnumret.
Vips så spelar det ingen roll om någon får reda på det kortnumret, för alla pengar som är knutna till det är redan förbrukade.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-21 13:29

vet inte vad du har för bank, men på swedbank kan man göra samma sak, fast efter en transaktion så är dessutom det virtuella kortet obrukbart då kortnmret enbart fungerar en gång.

/Tim

på t ex handelsbanken kan man spärra sitt kort mot att det används på nätet manuellt. Smidigt. Ha det spärrat normalt och lås upp det vid behov.

Du kan betala med banköverföring på apple store också.

nackdelen är att de inte lägger in din beställning för ens pengarna har kommit in, vilket kan ta en vecka.

Med kreditkort skickar de iväg ordern samma dag.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 16:57

Jag är helt övertygad om att det är osäkrare att handla med kortet ute på sta'n än på Inet.

1
Bevaka tråden