Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skalbar grafik

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-05-20 14:09

Tjena

Jag håller på att göra lite research för mitt exjobb som bla går ut på att bygga ett webbaserat GUI. Det kommer att jobba med AJAX och ligga på en inte speciellt högpresterande burk. Det jag håller på att leta efter är ett grafikbibliotek som är snabbt, lättvikt och framför allt skalbart. Hittills har jag fastnat för SVG, vilket verkar vara på allas läppar nu.

Har någon av er erfarenhet av SVG och vad tycker ni om det? Eller föredrar ni kanske något annat bibliotek?

Tacksam för svar

Hälsningar
Jocke

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-20 20:02

Är det webbservern eller slutanvändarens dator som inte är högpresterande?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-05-20 20:17

Det är slutanvändarens dator. Eller egentligen är det en set-top box, men det ska nog inte göra någon större skillnad (förutom prestandamässigt då). Har dock inga specifikationer på boxen än, men vad jag vet så är det inte en high-end variant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-20 22:08

Jag skulle inte räkna med att en set-top box klarar SVG. Min uppfattning är att stödet för SVG fortfarande är ganska sporadiskt dåligt implementerat. SVG i sig är inte ett bibliotek utan ett format för vektor baserad grafik. Kolla istället på om du inte kan göra de delar av gränssnittet som behöver vara skalbart med CSS, det tar mycket mindre kraft att hantera, men återigen förutsätter att din set-top box kan tolka tillräckligt modern CSS.

Börja med att kolla upp vad för begränsningar du har i din målmiljö och sedan börja leta efter lämpliga hjälpbibliotek och tekniker. Kanske är så att för att du ska hinna med inom ramen för ditt exjobb ska fokusera på att göra ett Proof-of-concept utan den faktiskta hårdvaran och emulera den i en vanlig browser? På så sätt får du lite ökad flexibilitet. Det beror dock helt på hur din frågeställning är formulerad hurvida du kan använda ett sådant tillvägagångssätt.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-05-21 13:40

Har lyckats luska ut att boxarna använders sig av en MIPS resp. RISC processor med 128 MB RAM och som gör 450 DMIPS resp 450 DMPIS.

DMIPS är någon form av benchmark, men det säger mig inte mycket... Väntar på svar om mer detaljerade specar från tillverkaren med modellbeteckningar mm.

Eftersom skalbarhet är väldigt viktigt (det måste renderas bra i både SD och HD) vore det bra att helt kunna undvika rastrerade bilder, och då tror jag inte att CSS räcker till. Men det finns väl något som heter SVG tiny eller basic som ska vara anpassat till mobiltelefoner - det borde väl rimligtvis även funka till en set top? Flash i någon av dess varianter skulle kanske kunna vara ett alternativ?

Vad beträffar emulering så är tanken att det ska köras direkt på hårdvaran. Tidsramen är dock lite större än för ett normalt exjobb...

Tack för svaren förresten, jag uppskattar all input jag kan få!

Senast redigerat 2008-05-27 14:39

Ett alternativ är att göra grafiken i SVG och sedan rastrera och cachea den. Vilken webbläsare kör boxen? SVG stöds hyfsat i de flesta moderna läsarna såvitt jag vet, och är det enda vektorformatet som är någorlunda spritt på webben.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-21 22:32

IE 7/Win har fortf inget inbyggt stöd för SVG, men det finns plugins förstås. Vet inte vilken din målgrupp är, men att tvingas installera en plugg upplevs ofta som ett stort hinder.

Frågan är hur troligt det är att IE & Windows går att köra på en Motorola-processor. Såg precis att dom kör Linux, är det någon webbläsare förinstallerad? Om inte annat borde det gå att lägga in Firefox.

Hur jobbigt SVG är för datorn beror helt enkelt på hur avancerad grafiken är. Håller du dig ifrån att göra mängder med smådetaljer så borde det inte vara några problem. Det går dessutom att animera med JavaScript om man vill göra sånt. (SVG har native-stöd för animationer, men stödet i webbläsarna är väl inte så värst)

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-05-26 12:05
Ursprungligen av irrelogical:

Frågan är hur troligt det är att IE & Windows går att köra på en Motorola-processor. Såg precis att dom kör Linux, är det någon webbläsare förinstallerad? Om inte annat borde det gå att lägga in Firefox.

Hur jobbigt SVG är för datorn beror helt enkelt på hur avancerad grafiken är. Håller du dig ifrån att göra mängder med smådetaljer så borde det inte vara några problem. Det går dessutom att animera med JavaScript om man vill göra sånt. (SVG har native-stöd för animationer, men stödet i webbläsarna är väl inte så värst)

Boxen kör som sagt Linux, men utöver det har jag mer eller mindre fria händer. Jag har tittat lite på SVG-stöd hos olika webbläsare och Firefox verkar vara bäst (IE går ju bort eftersom det inte är Microsoft-miljö), men saknar dock stöd för animationer. Går det att lösa med JavaScript eller ECMAscript istället?

Hittade också en webbläsare som heter Ekioh (www.ekioh.com -) som ska vara tillverkad speciellt för set-top boxar och påstår sig ha väldigt bra SVG-stöd. Någon om hört talas om den?

Vad tror ni annars om JavaFX - kan det vara något för framtiden?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-22 21:30

OK, jag hade ingen aning om vad Motorola kör. Rätt många telefoner nuförtiden kör ju Windows Mobile t ex.

Ursprungligen av memark:

OK, jag hade ingen aning om vad Motorola kör. Rätt många telefoner nuförtiden kör ju Windows Mobile t ex.

Jo, jag kom att tänka på det med, Windows CE/Mobile borde ju vara fullt möjligt att köra på burkarna. Dock har jag ingen aning om huruvida det är möjligt att installera plugins till IE för CE/Mobile, och om det ens finns någon SVG-plugin för annat än "vanliga" Windows.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-26 13:37

ECMAscript är bara det officiella namnet på JavaScript. (Så du behöver inte leta efter information om båda!)

Googla loss med "javascript svg animation" så hittar du en del. Det är inte Core Animation vi pratar om, men det går ju iaf att göra det mer levande.

Ekioh och JavaFX har jag grymt dålig koll på. JavaFX verkar dock lite intressant med tanke på att det ser ut att vara smidigt att göra för flera olika enheter. Webbgränssnitt till topboxen från både mobilen och datorn, osv...

1
Bevaka tråden